News

NIEUWS - 25 april lancering Windtegoed monitoring wijziging

• 25 april 2018
  • 6 reacties
  • 448 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +13
[UPDATE 26-4-2018 08:43]
De wijziging is gisteravond goed verlopen. :D

[25-4-2018 14:40]
Onlangs hebben het al aangekondigd: de nieuwe Windtegoed-monitoring wordt 25-4 gelanceerd. Dit is een systeemaanpassing waardoor de opwekdata van het Windtegoed, dat via Outsmart naar Qurrent loopt, continu synchroniseert. Dit is een belangrijke aanpassing zodat het opnieuw inladen van de data niet meer nodig is. In dit topic lees je hierover de uitgebreide uitleg.

Vanavond rond 22:00 zal de wijziging live gaan. Hierdoor zal Mijn Energie en de app ongeveer van 21:00 - 22:00 offline zijn. Zodra Mijn Energie en de app weer online zijn is de wijziging doorgevoerd. De wijziging heeft op het uiterlijk van Mijn Energie en de app geen effect. Alles blijft hetzelfde eruit zien. Er zit wel een klein verschil in de opwektotalen, dit wordt hieronder uitgelegd.

Door de wijzigingen zijn alle windtegoeden 1 dag eerder in gegaan in Mijn Energie en de app.
In de oude situatie zag je bij een Windtegoed die startte op 1-1-2018, pas data vanaf 2-1-2018. In de nieuwe situatie zie je nu al opwekdata vanaf 1-1-2018. Hierdoor is je totale opwek in Mijn Energie en de app iets hoger geworden.

Het verschil in de ingangsdatum is alleen van toepassing op de weergave van windtegoed, in de afrekening op de jaarnota ging dit al goed en is dus straks gelijk met de nieuwe weergave.😊

Mocht je nog vragen hebben over de nieuwe tool kan je deze hieronder stellen.

Groeten van Tanja

6 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Is dat wel zeker dat met de nieuwe monitoring de stand van het windtegoed iets hoger is. Op 1 januari heeft de opgegeven windwaarde betrekking op 31 december.
Reputatie 5
Badge +14
Dat synchroniseren lijkt toch niet helemaal lekker te gaan, het is nu vrijdag en geen opwek van donderdag, dat er nu toch zou moeten staan weergegeven.
Hallo John,

Ik ben Arno. Ik meegewerkt aan de vernieuwing van het systeem dat nu de gegevens van het windpark verzamelt en klaar zet voor de grafieken in de mijn energie omgeving. Eens kijken of ik je vragen kan beantwoorden.

Vraag 1. Klopt het dat de stand iets hoger is.
Dat ligt er een beetje aan op welke resolutie je kijkt.
Maand- & weekgrafiek
Als je naar de maand- of de weekgrafiek kijkt dan zie je de opwek per dag. Bij de meeste dagen zou nu dezelfde waarde moeten staan als eerst. Er zullen wellicht in het oude systeem nog een paar dagen hebben gezeten die niet correct waren, maar dat zouden er niet meer dan een handvol moeten zijn.
Jaargrafiek en andere overzichten
Dan heb je nog de jaargrafiek en de andere overzichten die over een langere periode gaan. Daar kunnen twee dingen meespelen.
  1. De dagen uit het vorige punt. Als een dag nu een andere opwek heeft dan vroeger dan werkt dat door in de getallen over grotere periodes.
  2. In de oude opzet werd je eerste dag opwek niet getoond (werd wel gewoon verrekend). Dus als je naar een periode/maand kijkt waar de eerste opwek dag van een tegoed in zit dan kan het goed dat er nu een extra dag opwek verwerkt is in de getallen die we eerst miste.
Vraag 2. Op 1 januari heeft de opgegeven windwaarde betrekking op 31 december
In de oude opzet zagen we nog wel eens dat de weergave van de wind opwek een dag verschoof. In de nieuwe opzet hebben we dat zelf nog niet kunnen reproduceren.
Je noemt 31 december en 1 januari. De opwek van die dagen is:

31-12-2017 : 1,50 kWh / windtegoed
01-01-2018 : 0,90 kWh / windtegoed

Dus als je dat vermenigvuldigt met het aantal windtegoeden die je hebt dan kun je daarmee controleren wat je op die dagen zou moeten zien.

Vraag 3. Dat synchroniseren lijkt toch niet helemaal lekker te gaan
De opwek van het windpark krijgen we in één brok voor een hele dag binnen. In de oude opzet gebeurde dat rond 16:30 waarbij we dan de gegevens van de dag ervoor kregen. In de nieuwe opzet kijken we meerdere keren per uur (de hele dag door) of er al nieuwe gegevens zijn. Als ik het goed heb dan zijn er afspraken met de aanleverende partij dat de opwek gegevens er achter in de middag moeten zijn (maar ik zit niet heel diep in die afspraken). In de praktijk zien we dat we meestal rond 10:15 de gegevens van de vorige dag kunnen ophalen. Binnen enkele minuten zijn ze dan ook zichtbaar op de website.
Als ik naar jouw reactie hierboven kijk dan staat er "12 uur geleden". Dat zou dan ca. 7:15 op 27 april geweest moeten zijn. Dan zou het kloppen dat je nog geen gegevens ziet van 26 april. Die kregen we vandaag om 10:16 binnen.

Ik hoop dat dit je vragen enigszins beantwoord. Mocht je nog ergens iets zien waar je je twijfels over hebt laat het dan weten. Als het kan met zo concreet mogelijke getallen er bij. Bijvoorbeeld bij
vraag 1: welke grafiek of getallen kijk je precies naar. Welke waardes zie je. En eventueel, welke had je verwacht.
vraag 2: Welke getallen zag je bij welke dag, en welke getallen had je verwacht.
Eventueel, als het kan, met een screenshot erbij. Dat voorkomt nog wel eens dat je denkt dat je het over hetzelfde hebt, maar ondertussen naar een ander scherm zit te kijken.

met vriendelijke groeten,

Arno
Reputatie 5
Badge +14
Hoi Arno,

Mijn reactie was gericht op de uitspraak van Tanja. Ten eerste geeft zij aan dat de weergave door de synchronisatie iets hoger zou zijn dan vóór de synchronisatie.
Het enige wat ik nu constateer is dat, in plaats van 16:30 het tijdstip is vervroegt naar 10:30 uur.
Wat is er dan veranderd dan alleen het naar voren halen van het tijdstip van publiceren.

Synchroon is naar mijn idee dat twee of meer gebeurtenissen samenvallen en toch betrekking hebben op één en de zelfde bron.
Hoi,

M.b.t. de hogere weergave staat in het stuk van Tanja

In de oude situatie zag je bij een Windtegoed die startte op 1-1-2018, pas data vanaf 2-1-2018. In de nieuwe situatie zie je nu al opwekdata vanaf 1-1-2018. Hierdoor is je totale opwek in Mijn Energie en de app iets hoger geworden.

Dat is wat ik ook bedoel met het laatste punt onder vraag 1

In de oude opzet werd je eerste dag opwek niet getoond (werd wel gewoon verrekend). Dus als je naar een periode/maand kijkt waar de eerste opwek dag van een tegoed in zit dan kan het goed dat er nu een extra dag opwek verwerkt is in de getallen die we eerst miste.

Wat betreft het synchroniseren. In deze context wordt daar mee bedoelt: "Het er voor zorgen dat onze database dezelfde informatie bevat als het bronsysteem.". Dus er voor zorgen dat als het bronsysteem nieuwe data heeft wij dat ook hebben. En als het bronsysteem data heeft aangepast wij onze data ook bijwerken.

Wat is hieraan gewijzigd:
  • In de oude situatie synchroniseerde we één keer per dag. In de nieuwe situatie doen we dat 6 keer per uur. Het netto resultaat daarvan is inderdaad dat de gegevens nu in de ochtend beschikbaar zijn i.p.v. achter in de middag. Het is ondank het continue synchroniseren dus niet zo dat we gedurende de dag al stukjes van de opwek binnenkrijgen. Het bronsysteem waar we de data vandaan halen wordt ook maar één keer per dag bijgewerkt met data van een hele dag. Dus dat is ook het maximale wat we er uit kunnen halen. Dus nog steeds één keer per dag, maar wel zo snel als dat het beschikbaar is.
  • Een andere wijziging is dat we nu goed om kunnen gaan met de situatie als er data gewijzigd word in het bronsysteem. Het komt wel eens voor dat data van een aantal dagen geleden wordt bijgewerkt. In de oude situatie konden we dat niet goed aan. De dag die gecorrigeerd was in het bronsysteem werd bij ons dan niet goed bijgewerkt en de dagen die er volgde gingen dan verkeerde data tonen. In de nieuwe opzet kunnen we wel goed omgaan met wijzigingen. Als er nu een dag wordt bijgewerkt in het bronsysteem dan werken wij ook netjes in onze data bij en heeft dat verder geen impact op de andere dagen.
Ik hoop dat dit het wat verduidelijkt.

Met vriendelijke groeten,

Arno
Reputatie 5
Badge +14
Ja zeker.

Reageer