Beantwoord

Qurrent in gebreke bij uitvoering Windtegoed?

• 10 september 2017
  • 7 reacties
  • 333 keer bekeken

Op 1 mei 2015 heb ik 16 windtegoeden à € 75 aangeschaft. Totaal dus een investering van € 1.200.
Destijds was de duidelijke suggestie van Qurrent dat je niet alleen mede zou investeren in duurzame energieopwekking, maar daar ook een duidelijk voordeel bij zou halen op je energierekening.
Op dit moment zijn we na contractingang 26 maanden verder en is er € 382 in mindering op mijn elektriciteitsrekening gebracht.
Op basis hiervan zou ik over de totale contractduur van 60 maanden € 882 retour mogen verwachten.
Dat is een verlies van € 318 op de inleg. Dit is zeer strijdig met de gewekte verwachtingen.
Het is opvallend dat de windtegoeden nu voor € 55 worden aangeboden. In mij geval had ik dan € 880 betaald.
Daarmee was het rendement nihil geworden, maar nog steeds strijdig met één van de twee doelstellingen (besparing).

Ik heb hier een zeer slecht gevoel over en zou willen dat Qurrent op basis van de initiële 'reclame' voor dit product duidelijk maakt wat haar positie in deze is. Eén van de problemen is dat destijds, en nu ook, alles via de website en digitaal is gegaan. Het is dus lastig om de exacte tekst terug te halen. Qurrent kan dat wel.

In principe zou ik een terugstorting willen van 16 x € 20 (€ 320) verschil in windtegoedprijs.
Daarnaast vraag ik mij af of Qurrent niet dermate in gebreke is gebleven in deze, dat een volledige ontbinding van de overeenkomst, zowel windtegoed als energielevering, met vergoeding van de gedorven investeringsvergoeding op zijn plaats is.
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 14 september 2017, 08:16

Hoewel ik mij deels kan vinden in het verhaal van MartinV moet ik deze er toch op wijzen dat ook het verhaal van Qurrent deels juist is. De opgewekte windenergie wordt wel degelijk in mindering gebracht op het verbruik van elektriciteit derhalve gaat je totale elektriciteitsafname omlaag, tevens betaal je geen gvo kosten over de opwek en gaan ook je vaste leveringskosten omlaag. Dat er dan toch belasting geheven wordt op zelf opgewekte windenergie is iets uit Den Haag en kan Qurrent niets aan veranderen.
Maar neemt niet weg dat controle over de opgewekt windenergie vanuit de bron wel belangrijk is. Qurrent verwijst in zijn voorwaarden voor windenergie graag naar de algemene leveringsvoorwaarden, en hier gaan zij de fout in. De algemene leveringsvoorwaarden zijn ontsproten vanuit de energie Wet en in deze Wet wordt gesproken over een meet inrichting bij de afnemer, en deze is, voor wat betreft windenergie, er niet. Ergo een afnemer kan nooit controleren of de cijfers, zoals verstrekt door Coöperatie Qurent U.A. overeenkomen met de cijfers uit de meetinrichting thuis.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Martin,

Dank je wel voor je bericht. Dat is een goed punt. Hier hebben wij destijds het volgende over laten weten:

Vanwege sterk dalende stroomprijzen van de afgelopen maanden heeft Qurrent met terugwerkende kracht (tot 1 januari 2016) de prijs van een Windtegoed naar beneden bijgesteld van €75 naar €55. De klanten die vanaf 1 januari 2016 Windtegoed hebben aangeschaft, hebben dan ook een factuur ontvangen voor €55 per Windtegoed. Klanten die in 2015 al Windtegoed hebben gekocht, hebben dat jaar maandelijks per Windtegoed 20 kWh stroom gratis gekregen.

Ik hoop dat dit antwoord geeft op jouw vraag.

Groet,
Tomer
Badge
Typisch geval van sigaar uit eigen doos.
Eerst wordt er gezegd ' bestel nu in 2015 en ontvang al per direct 20KwH per windtegoed.
En later wordt diezelfde 20KwH gebruikt om die 20,- per maand te compenseren.

Mij maakt het niet zoveel uit, in heb een product gekocht waarvan ik de prijs wist, en dat het op ee nlater moment duurder of goedkoper wordt is dan voor mij niet meer van toepassing.
(mn tv was ook goedkoper in de winkel nadat ik hem had gekocht, enz, enz)

Maar de uitleg die erbij gegeven wordt hierboven klopt natuurlijk niet.
Dank voor de uitleg.

Qurrent heeft m.i. een probleem omdat zij de consument niet om instemming heeft gevraagd met de kortingsregeling. In essentie is er sprake van een eenzijdige wijziging van de voorwaarden. Redelijk is als Qurrent een opt-out aanbiedt.
Bovendien voldoet Qurrent niet aan de verwachting die gewekt is (Artikel 17, lid 2 BW7). Ik heb bijvoorbeeld nergens in de informatie aangetroffen dat we maar ca. 3 cent per wind-kWh krijgen vergoed. De verwachting ("besparing op energieverbruik") doet vermoeden dat er een 1:1 afruil zou plaatsvinden. Dat het wat minder zou kunnen zijn prima, maar dit is 3 tegen 21 cent.

Qurrent moet inzicht geven in, en verantwoording afleggen over de totale afrekening van deze inmiddels zeer speculatieve belegging. In concrete heldere cijfers en niet middels dit soort vlotte posts. Vraag is bijvoorbeeld wat Qurrent zelf en haar mede-investeerders voor rendement hier uithalen?
Ik voel mij op zijn minst gemanipuleerd door Qurrent die zich voorstaat op MVO-achtige duurzaamheid. De gemiddelde bank doet er niet voor onder.
En bij bedrijven waarbij ik mij gemanipuleerd voel wil ik zo snel mogelijk weg. Maar daar zal Qurrent ongetwijfeld met dit contract een financieel stokje voor steken (zoveel is elders ook al duidelijk geworden). Misschien dat het verstandig is dat een advocaat zich eens hierover gaat buigen.

Mijn aanvankelijk enthousiasme waarmee ik naar Qurrent ben overgestapt is danig bekoeld. Mijn vrienden zullen geen advies meer in die richting krijgen, integendeel. Tenzij Qurrent alsnog een fatsoenlijke uitstap aanbiedt: betere ten halve gekeerd ...
Reputatie 5
Badge +14
Hoewel ik mij deels kan vinden in het verhaal van MartinV moet ik deze er toch op wijzen dat ook het verhaal van Qurrent deels juist is. De opgewekte windenergie wordt wel degelijk in mindering gebracht op het verbruik van elektriciteit derhalve gaat je totale elektriciteitsafname omlaag, tevens betaal je geen gvo kosten over de opwek en gaan ook je vaste leveringskosten omlaag. Dat er dan toch belasting geheven wordt op zelf opgewekte windenergie is iets uit Den Haag en kan Qurrent niets aan veranderen.
Maar neemt niet weg dat controle over de opgewekt windenergie vanuit de bron wel belangrijk is. Qurrent verwijst in zijn voorwaarden voor windenergie graag naar de algemene leveringsvoorwaarden, en hier gaan zij de fout in. De algemene leveringsvoorwaarden zijn ontsproten vanuit de energie Wet en in deze Wet wordt gesproken over een meet inrichting bij de afnemer, en deze is, voor wat betreft windenergie, er niet. Ergo een afnemer kan nooit controleren of de cijfers, zoals verstrekt door Coöperatie Qurent U.A. overeenkomen met de cijfers uit de meetinrichting thuis.
Maar dan wil ik nog het verschil tussen 3 cent voor de wind-kWh versus 21 ct voor de normale kWh snappen.
Zit dat allemaal in de belastingheffing?
En waarom is ons dat dan destijds niet duidelijk voorgerekend?

Kan Qurrent de webpagina's tonen waarmee wij in 2015 zijn voorgelicht?
Reputatie 5
Badge +14
Ja dat zit hoofdzakelijk in belastingen, zie printje.

Dit was mijn aanbod voor augustus 2015
Kan Qurrent alsnog de volledige informatie overleggen zoals wij dat in 2015 voorgeschoteld hebben gekregen?
Die vraag was al gesteld. Dan zou ik daar graag ook antwoord op krijgen.

Reageer