Beantwoord

teruggave windtegoed

• 7 februari 2019
  • 6 reacties
  • 365 keer bekeken

ik heb 2 windtegoeden
ik krijg keurig 500 kwh terug uitgesplitst tegen normaal en daltarief
ik betaalop de jaarnota:
Rekening Excl incl btw
Normaal Leveringstarief 0,053800 0,065098
Dal Leveringstarief 0,043000 0,052030

Terug
2 Windtegoeden Van Tot Aantal dagen Totaal opgewekt Leveringstarief Totaal
Normaal tarief 12-12-2017 12-12-2018 365 - 200 kWh 0,051183 - 10,24
Dal tarief 12-12-2017 12-12-2018 365 - 300 kWh 0,038115 - 11,43 Subtotaal -21,67
Opslag GVO
Van 12-12-2017 tot 12-12-2018 -500 kWh 0,004598 -2,30 Subtotaal -2,30
Totaal -23,97

1 ik krijg dus minder geld per kwh terug als ik betaal en
2 waar blijft de credit btw over de teruggave van de levering en de opslag GVO bij een creditnota. Dit is ook gewoon. het bedrag van -23,97 op de jaarnota is ,teruggerekend ook excl btw

hier klopt m.i. niets van en dat lees ik ook niet in de voorwaarden (voorwindtegoed)
Rob
icon

Beste antwoord door Simon van Qurrent 15 februari 2019, 10:13

Hoi @Robin Hood,

Het verschil tussen het leveringstarief van het verbruik en het leveringstarief van de windtegoeden komt omdat het leveringstarief van het verbruik niet de kale inkoopprijs is. Hier zitten opslagen al bij, waar dit bij het leveringstarief voor de windtegoeden niet zo is. Qurrent krijgt op de kale stroomprijs opslagen in rekening gebracht voor programmaverantwoordelijkheid, balancering, profilering en allocatie. Deze kosten worden één op één doorberekend aan de klant. Dit zit bij het leveringstarief, maar dit hoort niet bij de kale inkoopprijs. Het leveringstarief is dus hoger dan de kale inkoopprijs en hier komt het verschil door.

Het salderen van btw wordt gedaan bij teruglevering vanuit zonnepanelen, maar is helaas niet het geval voor bij windtegoeden.

Groet, Simon
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo qurrent, waarom. Hoor ik niks van jullie??
Reputatie 2
Badge +9
Hoi Robin,

Dankjewel voor je bericht en excuus voor het lange wachten!

Het is inderdaad zo dat je Windtegoed niet direct wordt gesaldeerd met je verbruik. Je krijgt voor je Windtegoed per kWh het kale leveringstarief + GVO terug. Je betaalt wel gewoon belasting over deze kWh, vandaar dat het niet volledig wordt gesaldeerd.
Een Windtegoed is geldig voor 5 jaar. In de regel verdient een WT zichzelf terug in die tijd + een beetje extra.

Je hebt onlangs ook nieuwe Windtegoeden gekocht. Hoe deze precies worden berekend vraag ik na bij een collega.
Je hoort daarover snel meer van me!

Groet, Joost
volgens mij krijg ik minder terug dan het kale leverings tarief, ziein mijn eerste schrijven hierboven. Wel de opslag GVO apart, maar je crediteerd ook geen btw en dat is wel gebruikelijk.
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @Robin Hood,

Het verschil tussen het leveringstarief van het verbruik en het leveringstarief van de windtegoeden komt omdat het leveringstarief van het verbruik niet de kale inkoopprijs is. Hier zitten opslagen al bij, waar dit bij het leveringstarief voor de windtegoeden niet zo is. Qurrent krijgt op de kale stroomprijs opslagen in rekening gebracht voor programmaverantwoordelijkheid, balancering, profilering en allocatie. Deze kosten worden één op één doorberekend aan de klant. Dit zit bij het leveringstarief, maar dit hoort niet bij de kale inkoopprijs. Het leveringstarief is dus hoger dan de kale inkoopprijs en hier komt het verschil door.

Het salderen van btw wordt gedaan bij teruglevering vanuit zonnepanelen, maar is helaas niet het geval voor bij windtegoeden.

Groet, Simon
Hoi Robin,

Dankjewel voor je bericht en excuus voor het lange wachten!

Het is inderdaad zo dat je Windtegoed niet direct wordt gesaldeerd met je verbruik. Je krijgt voor je Windtegoed per kWh het kale leveringstarief + GVO terug. Je betaalt wel gewoon belasting over deze kWh, vandaar dat het niet volledig wordt gesaldeerd.
Een Windtegoed is geldig voor 5 jaar. In de regel verdient een WT zichzelf terug in die tijd + een beetje extra.

Je hebt onlangs ook nieuwe Windtegoeden gekocht. Hoe deze precies worden berekend vraag ik na bij een collega.
Je hoort daarover snel meer van me!

Groet, Joost

Goedemiddag,

Het verschil in tarieven begrijp ik heel goed, kale prijs zonder de btw en energiebelasting en het leveringstarief is inclusief dit alles. Alleen het sommetje dat wordt voorgehouden bij afsluiten contract is 0,09 per kilowatt. Die berekening staat ook nog steeds op jullie site bij het rekenvoorbeeld bij de aanschaf van 10 WT. Aanschaf 10 WT €750 opbrengst minimaal is dan 2500kWh x € 0,09268 = €1158,54. De winst over 5 jaar is dan € 408,54.
Maar dat gaat met de tarieven die nu worden gehanteerd niet lukken. Ik krijg nu 250kWh €0,051183 en 250kWh €0,038115 Totaal €22,08 Wanneer je dat over 5 jaar berekend dan heb je €110,40 en dat is 5 40 minder dan de aanschaf van 2 WT. Dus de zin "Een Windtegoed is geldig voor 5 jaar. In de regel verdient een WT zichzelf terug in die tijd + een beetje extra." gaat dan echt niet op. Dat lukt alleen wanneer je die 0,09268 per kWh zou krijgen zoals bij afsluiten contract werd verteld.
En wij hebben ze cadeau gekregen maar ben het eens met de mensen die zeggen dat het klopt. Zij hebben waarschijnlijk €75 per WT betaald.

Groet, Edith
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @RonArkensteijn, Edith,

Bedankt voor je bericht. Ik snap dat het verwarrend kan zijn, dus ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen.

De windtegoeden zijn pas naar €75,- euro gestegen toen de tarieven hier naar waren. Dit is eind 2018 geweest. De tarieven voor de verhoging waren lager en daarom werd een windtegoed ter waarde van €55 euro gesteld.
De windtegoeden zijn gekoppeld aan je leveringsovereenkomst met Qurrent en dus aan je vastgezette tarieven. Dit wordt ook zo vermeld in de voorwaarden die meegestuurd zijn.

De windtegoeden lopen 5 jaar en tegen het oudere tarief verdien je dus een windtegoed terug en krijg je dus zelfs een beetje extra. Echter, wanneer je een nieuw contract aangaat, dan zullen de laatste jaren verrekend worden tegen het nieuwe tarief van je verlenging. De tarieven zijn gestegen en daardoor zal je jaarlijkse teruggave uit de windtegoeden ook stijgen. Het rendement van de windtegoeden zal dus groter worden. De windtegoeden à €75,- euro zijn berekend op hogere tarieven.

In een ander topic is hier ook over gesproken, misschien dat dit ook meer duidelijkheid geeft. Het andere topic is hier te vinden.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Groet, Simon

Reageer