Verslag Windtegoed bijeenkomst

Verslag Windtegoed bijeenkomst
Reputatie 5
Badge +13
Samen met een aantal leden; Stijn van de Ledenraad, Windtegoed-expert Daan en IT-beheerder Marc is er gisteravond een goed gesprek gevoerd over Windtegoed. Veel terechte kritische vragen, meer verduidelijking, samen kunnen sparren over een betere aanpak op verschillende vlakken en één duidelijke conclusie: communiceren. Hieronder lees je wat er in de Windtegoed bijeenkomst van 11 oktober is besproken.
Het startte met een terugblik, waarom doen we dit? Windtegoed is een jong initiatief van Qurrent om bij te dragen aan de verduurzaming van Nederland. Het voornaamste doel is om leden te betrekken bij de productie van duurzame energie. Jouw energie van jouw molen.

Hoe zit het nu met de verwerking van Windtegoed?
Outsmart is de beheerder van windpark Hellegatsplein. De energie van het windpark wordt door een netbeheerder gemeten. De database van de netbeheerder en Outsmart zijn gesynchroniseerd en daarmee identiek. Outsmart stuurt elke 24 uur de data over de opwek naar Qurrent. Qurrent splitst deze data in 2 systemen. Een systeem voor het genereren van de grafieken, de grafieken database en een systeem voor het opmaken van de nota’s, de nota-database.

Wat ging er fout?
De netbeheerder heeft wettelijk recht om binnen een termijn de aangeleverde data te wijzigen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer er geen of onjuiste data is doorgegeven aan Qurrent. Een voorbeeld is wanneer een stop doorslaat van de meter, dan komt er een onjuiste piek in de data. De meetdata moet dan gecorrigeerd worden. Het corrigeren van meterstanden is een gangbare zaak en wordt vaker gedaan. Niet alleen bij productie van energie, maar ook bij levering. Bijvoorbeeld wanneer een slimme meter niet goed werkt of wanneer iemand geen handmatige meterstanden doorgeeft, voert een netbeheerder correcties uit.

Waarom is dit van invloed op de windtegoeden?
De IT-systemen van Qurrent hielden geen rekening met het tweerichtingsverkeer. Dit betekende dat er niet was ingebouwd dat ingelezen data gewijzigd kon worden. Qurrent was niet op de hoogte dat de data nog kon wijzigen. Hierdoor werden wijzigingen niet verwerkt. En stond er onjuiste data in ons systeem.

Met als resultaat dat er een opwek van Windtegoed in Mijn Energie en de app stond die nooit heeft plaatsgevonden. Toen Qurrent de data had gecorrigeerd door alles opnieuw in te laden, was het opwek percentage dat getoond werd lager. Dat klopt, omdat de onjuiste data werd verwijderd.

Een geluk bij een ongeluk is het record aan weinig wind de afgelopen twee jaar, waardoor de opwek van de windtegoeden de afgelopen twee jaar lager is geweest dan de gegarandeerde 250Kwh. Hierdoor zijn alle opgemaakte jaarnota’s alsnog correct. Qurrent moest alle Windtegoeden aanvullen zodat iedereen 250kWh kreeg uitgekeerd op de jaarnota’s.

Waarom hebben jullie dit niet eerder aangegeven?
Lucien van de Ledenraad heeft 6 maanden geleden dit probleem aangekaart en ook veel community-leden gaven aan dat er iets niet klopte. @John heeft zelfs al in 2016 printscreens gestuurd.
Het heeft zo lang geduurd omdat we niet wisten waar het probleem precies zat. Eerst leek de oorzaak bij de zomer- en wintertijd te liggen. Daarna was de stroomstoring in Amsterdam het probleem. Omdat het probleem na elke oplossing terugkwam wisten we de oorzaak niet. Uiteindelijk kwamen we erachter dat het aan synchronisatie lag.

Hoe wordt dit opgelost?
Alle gecorrigeerde data van de netbeheerder is volledig opnieuw ingelezen in het IT-systeem van Qurrent. Om dit permanent op te lossen werken we nu hard aan een systeemaanpassing, zodat een tweerichtingsverkeer continu synchroniseert. Daarnaast moet er een alarmbel komen die aangeeft als er grote onjuiste data wordt ingeladen, zodat we proactief kunnen communiceren als de data in de app en Mijn Energie tijdelijk onjuist is. Dit wordt nu gebouwd en de verwachting is dat het volledig werkt eind november 2017.

Wij willen graag meer duidelijkheid dan de eerder getoonde grafieken
- In het rapport van Outsmart zie je de onafhankelijke brondata van de netbeheerder.
Hoe werkt rapport? In de tabellen is de totaalproductie van het windpark vertaald naar de productie per windtegoed. Dit kan je vergelijken met de productie in ME of app. Zo kan iedereen narekenen en de eigen windopwek in ME en de app controleren.
Het rapport laat zien dat de molens volledig functioneren en goed opwekken, maar dat er minder wind was dan voorspeld.
- Ook wordt het windrapport van Outsmart frequenter gedeeld en komen er actief meldingen als er bekende storingen of onderhoud zijn, waardoor data door de netbeheerder gecorrigeerd moet worden.

@JohnKemmer, @R.Batenburg, @KoenStraatman en iedereen die melding heeft gemaakt op de community enorm bedankt voor jullie input en betrokkenheid!

20 reacties

Tanja,
Prima weergave van onze meeting verleden week. Ik vertrouw er op dat wij allen er iets van hebben opgestoken. Mocht mijn input opnieuw nodig zijn dan meldt ik mij of hoor ik dit van jullie.
Grt
Rob
Reputatie 5
Badge +13
Dankjewel Rob! Ik weet wel zeker dat het hier effect heeft gehad. En laat het je uiteraard weten als we je input kunnen gebruiken 😀
Groeten van Tanja
Herkenbare informatie. Komt overeen met onze bevindingen.
Dank Tanja en tot de volgende keer.

Groet Koen en Alice.
Dank voor de heldere uitleg over het windtegoed!
Reputatie 5
Badge +13
Graag gedaan @camielv 🙂 Groetjes, Tanja
Beste Tanja,

Ik heb niet de indruk dat de problemen helemaal verholpen zijn. Gisteren was mijn opgebouwd windtegoed volgens de App 2.422 kWh..., en vandaag 1.598 kWh....., dat lijkt me niet juist. Graag corrigeren.

Met vriendelijke groet,

Ernst-Jan
Badge
Wederom een grote correctie naar beneden toe in het windtegoed. Net als E.J. Bergman ook meldde. Graag uitleg hierover.

Met vriendelijk groet, Marc Schagen.
M.C.B.Schagen schreef:

Wederom een grote correctie naar beneden toe in het windtegoed. Net als E.J. Bergman ook meldde. Graag uitleg hierover.

Met vriendelijk groet, Marc Schagen.

Donderdag 28 december 2017 om 08:29 uur:

Ook bij mij een terugval van 190 en nog wat procent naar 116 procent.

Schijnbaar is de 'alarmbel' nog niet actief of misschien moet de 'alarmbel' nog afgaan.

Donderdag 28 december 2017 om 08:34 uur:

Ik zie net in een ander topic dat de data op 27 december 2017 opnieuw is ingelezen:

https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/windtegoed-van-17-12-klopt-niet-2529

Misschien een idee om berichten betreffende het opnieuw inlezen van de data op een prominentere plaats te zetten.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie oplettendheid en vragen. Ik geef graag meer uitleg over waarom de opwek van de windtegoeden is aangepast.

De data die in ME en in app staat is van Outsmart, dit is een onafhankelijke partij die de opwek meet. De data die zij toesturen is niet altijd direct correct, zij kunnen wijzigen doorvoeren waardoor de data aangepast moet worden naar de juiste data. Dit moeten wij nu handmatig met terugwerkende kracht doen.

Om de onjuiste waarde van 17-12 van Outsmart te corrigeren is alle Windtegoed-data weer opnieuw ingeladen in Mijn Energie en de app. Hierdoor zijn oktober en november ook gecorrigeerd. Dit is hetzelfde wat er in oktober ook is gedaan. De data die nu in Mijn Energie en de app staat komt rechtstreeks van Outsmart.

In 2018 komt de systeemaanpassing, zodat een tweerichtingsverkeer continu synchroniseert. En niet zoals nu een keer in de ‘zoveel’ tijd met terugwerkende kracht een hoop aangepast moet worden.

We hopen hiermee een beter beeld van de data te geven en vinden het zelf ook vervelend dat dit nu niet altijd zo is.

De alarmbel tool die gezamenlijk met jullie is bedacht bij de Windtegoed sessie is naar verwachting begin 2018 af. Dat betekent dat we nu inderdaad nog geen automatische ‘alarm bel’ hebben als er een onjuiste waarde van Outsmart in Mijn Energie en de app wordt ingelezen.
In Januari ontvangen wij weer het totaal overzicht van alle opwek in het officiële rapport van Outsmart, deze delen wij ook met jullie zodat iedereen exact kan zien hoeveel er is opgewekt.

Volgende week donderdag om 16:00 is Marc van Qurrent live op de community als jullie nog vragen hierover hebben.
Reputatie 3
Badge +7
Beste Tanja,

Prachtig die uitleg, maar ik lees nergens een excuus. Dit is nu al de tweede keer op rij dat jullie zomaar een aanpassing doen. De uitleg doet niets af aan het feit dat er zeer onprofessioneel wordt gehandeld. Jullie hadden veel vaker een kwaliteitscheck kunnen doen. Nu hebben jullie weer drie maanden gewacht met een aanpassing te doen. Geen melding vooraf met een inschatting wat deze correctie voor effect zal hebben. Ik heb even een check gedaan. Met deze laatste aanpassing is mijn opgewekte energie met windtegoeden voor de tweede keer naar beneden aangepast en dit keer van 4600 naar 3500 kWh(even afgerond). Het betreft 43 dagen die vanaf medio september (toen de vorige aanpassing werd uitgevoerd) achteraf zijn aangepast (toen ook zonder vooraankondiging). Geen enkele aanpassing ging naar boven. Hoe vaak kan je de klanten op deze manier behandelen. Ik begin het geloof in zakelijk ethisch handelen wel in twijfel te trekken. Ook toen de melding door de klanten we Beste Tanja,
rd gedaan werd gevraagd of Daan Grooten (verantwoordelijk binnen Qurrent) naar voren zou treden. Niets van dit gemerkt.

Wat vindt de nieuwe directie hiervan? Is dit de bedrijfscultuur? We doen maar wat en als het ons belieft dan corrigeert jullie gewoon en altijd in jullie voordeel.

Weer een hele slechte actie!

Jan de Bruijn (maar een klant)
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan, ik heb zojuist reactie gegeven via https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/windtegoed-van-17-12-klopt-niet-windtegoed-data-aangepast-2529/index1.html#post14346

Groetjes, Tanja
Reputatie 3
Badge +7
Beste Tanja,

Ik geloof zeker dat jullie je best doen. Ik heb alleen steeds het gevoel dat jullie alles proberen te verklaren en zodanig te beschrijven dat het lijkt of het niet zo erg is. Alsof het normaal is. Je schrijft dat de data eerst geladen moet worden voordat jullie en iedereen het kunnen analyseren. Dat is toch te gek voor woorden. Voordat de data in de productiesystemen worden overschreven ga je toch eerst de impact bekijken. En 43 dagen zijn aangepast over een periode van 90 dagen. Dat is toch onwaarschijnlijk veel. Er wordt dus maar wat data geladen en daarna geven we na drie maanden aan dat de waarheid toch anders is en passen we het weer aan. EN ALTIJD LAGER! Wij als klant hebben geïnvesteerd in deze windtegoeden. We zijn deeleigenaar van deze molens. Mogen we nog wat waarde hechten aan de dagelijkse weergave van de opgewekte energie. EN nogmaals de waarden worden alleen maar naar beneden bijgesteld. Het is echt niet meer geloofwaardig. Ja, dan moeten we maar op een rapport wachten dat eens in de drie maanden wordt uitgegeven. Maar dit rapport wordt ook weer door mensenhanden opgesteld. Ook daar kan alles naar de hand worden gezet. We noemen dit tegenwoordig "alternative truth".

WE moeten zo onderhand concluderen dat we met geen mogelijkheid met deze windtegoeden ooit de gegarandeerde opbrengst kunnen halen. Er wordt wel gezegd dat deze molens veel meer energie kunnen opwekken maar dat het weinig waait, maar als al over meerdere jaren blijkt dat de molen minder dan de gegarandeerde waarde opwekt, dan zijn die cijfers en verwachtingen ook weer te mooi voorgesteld.

Al met al is het een farce.

Oh ja, zoals ik al eerder vroeg: wat vindt de nieuwe directie hiervan????

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn (maar een klant)
Hallo allemaal,

Tot mijn verbazing heb ik een aftrek van maar liefst 450KwH gehad. Zo'n grote correctie treft je bij geen enkel bedrijf. Ik heb alle informatie incl rapport van Qcurrent doorgenomen.

Aantal zaken wat mij opvallen en enkele tips:
- Grote stroomstoring mag geen excuses zijn. Elk kritische systeem staan tegenwoordig in een datacentrum welke geheel beveiligd zijn tegen stroomstoring.
- ik zie geen redundante koppeling in schema. Ik stel voor : neem een test of referentie systeem in op. En ook in Zeeland staat bv een datacentrum.
- Qcurrent is eigenaar van die windmolens. Dan mogen wij ook verwachten dat 1 op 1 rechtstreeks monitoring aanwezig/mogelijk is. (Denk aan koppeling aan een Qcurrent referentie systeem)
- outsmart rapportage is mensenwerk. Ik zie geen bijlage waaruit blijkt uit welke output wat werkelijk opgewekt inKwh/Mwh per uur/dag/week/maand is gehaald.
- Waarom 2 apart database omgeving voor nota systeem en app. Scheelt weer kosten.
- Het is beter om de verwachting aan wind en opbrengst per half jaar te indexeren en voor nu flink naar beneden te stellen. (Minder teleurstellingen)
- In normale bedrijfsvoering worden wijzigingen eerst getest in de testomgeving en gecontroleerd. Voordat in productieomgeving omgezet wordt.
- Tijdig aankondigingen wanneer iets gaat plaatsvinden in de productieomgeving.

Tot slot.
Wanneer worden de volgende windmolens gebouwd 👍
Succes met deze uitdagingen in 2018.

Mvg,
Maurice
Badge +1
Ondanks alle uitleg die ik op verschillende topics lees moet ik toch doorgeven dat elke keer dat er me de windtegoed geschommeld word, is het altijd in nadeel van de klant...

de windmolen tegoed werdgeadverteerd dat je live de windmolen opbrengst kan zien, moet je niet een systeem hebben die slechts elke 24u een update stuurt. Dat is geen “live”.

ik ben wel voorstander voor het idee. Ik ben van 2 naar 4 gegaan. Omdat we hebben dan grote deel vanbinnen verbruik gedekt zo. Maar ik vertrouw voor geen meter de gegevens die in zie... er is een garantie van 250kwh/tegoed das de enige vertrouwbare gegeven...

Als er constant fout in de monitoring is, dan zou een keer outsmart en/of qurrent de extra aangegeven kWh voor eigen rekening moeten nemen ipv altijd omlaag corrigeren...
op dit manier worden alle partijen ook gestimuleerd om de systemen sneller en efficiënter aan te passen. En het voorkomt teleurstellingen
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan, Ik begrijp je gevoel. We nemen het Windtegoed enorm serieus, ik probeerde alleen zo veel mogelijk uitleg te geven voor transparantie.

Het is inderdaad vervelend dat de Windtegoed opbrengst door de lage wind en correctie lager uitvalt dan verwacht. Qurrent moet natuurlijk wel de minimale hoeveelheid uitkeren als de opwek tegenvalt.

De verwachtingen voor de opbrengst zijn wel uitgebreid onderzocht en berekend. Deze cijfers zijn ook besproken met de bank die akkoord is gegaan voor de investering van de windmolens.

Dat het Windtegoed voor onduidelijkheid en ontevredenheid zorgt zijn klachten die serieus genomen worden. Voor de nieuwe directie en Stichting DOEN is het Windtegoed en de gehele IT bij Qurrent een prioriteit, want om met Qurrent de verduurzaming te versnellen moet de basis goed zijn.

@MauriceterHorst Ik begrijp dat de correctie vervelend is, maar bedankt voor je kritische vragen! Ik heb deze doorgestuurd naar mijn collega Daan van het Windtelgoed en Marc van IT. Zodra ik reactie van hun heb stuur ik je deze direct. En Qurrent is trouwens de enige met Windtegoed in deze vorm 😉.

@AlexCailliau bedankt voor je reactie. Het lijkt mij inderdaad een goed idee om de benaming ‘live’ aan te passen zodat de verwachtingen erbij passen. Ik denk dat het niet mogelijkheid om de mogelijkheid om te corrigeren totaal uit te sluiten, maar ik heb de vraag doorgestuurd naar mijn collega Windtegoed collega Daan en kom er bij je op terug.

Groetjes van Tanja
Badge +1
Dag @Tanja van Qurrent,

Mijn voorstel dat jullie en/of Outsmart de verschil voor eigen rekening neemt, ipv klanten (eigenlijk zijn we "slachtoffers" van de ups en downs van jullie systemen) mag je ook doorsturen. Het lijkt me gewoon eerlijk dat de "nadelen" verdeeld worden.

En trouwens, ik monitor ook af en toe de windtegoed. Ik heb geen obsessie over (sinds ik weet dat het ook niet klopt) maar het viel me op de laatste tijden te zien dat het soms harder waait bij de qurrent app dan bij buienradar.nl bij voorbeld...
Reputatie 2
Badge +6
Bij de eerste grote correctie is verteld dat de wijzigingen in de opbrengst kwamen door aanpassingen gemaakt door de netbeheerder, zie ook de eerste post van dit topic. Hierna ben ik vanaf oktober de dagelijkse opbrengsten bij gaan houden en zodoende kan ik nu na de tweede correctie zien wat er allemaal is aangepast.

In totaal zijn er bij de laatste correctie (op 27-12-2017) voor de maanden oktober, november en december op 23 dagen aanpassingen gedaan in de opwekking van de windturbines.

Voor 19 van de 23 aanpassingen is de verklaring dat in plaats van de opwek op de desbetreffende dag de opbrengst van de dag en de dag ervoor tezamen zijn weergegeven (zoals ik al eerder had opgemerkt). Dit lijkt mij geen fout in de metingen zelf, maar eerder een fout in de verwerking van de meetdata. Ook vind ik het frappant dat van de 23 wijzigingen er 19 in oktober hebben plaats gevonden. Is er hierna een aanpassing gedaan aan het systeem dat de standen verwerkt?

Van de 4 aangepaste dagen waarvoor bovenstaande verklaring niet geldt heb ik geen idee waarom die dagen zijn aangepast. 17-12, de dag met de extreem hoge opbrengst is daarin de meest onverklaarbare.

Hopelijk kan Qurrent iets met deze info en kan het lek boven water gekregen worden wat betreft het foutief verwerken van de data in de systemen. Ik, en ik denk met mij velen, zouden het fijn vinden om verder periodiek op de hoogte gehouden te worden van de gang van zaken.
Hoi allemaal, bedankt voor jullie vragen .

Ik heb nog niet op al jullie vragen antwoord, maar hier is alvast een begin.

Wat had de stroomstoring ermee te maken?
De stroomstoring had te maken met de connectie tussen OutSmart en Qurrent. Door de stroomstoring ontvingen wij die dag geen informatie. O.a hierdoor kwamen wij erachter dat het huidige systeem niet in een tweerichtingsverkeer werkte.

Is 1 op 1 rechtstreekse (live) monitoring mogelijk?
Omdat we afhankelijk zijn van Outsmart en zij ons dagelijkse totalen geven kunnen wij geen live data tonen. Of dit in de toekomst aangepast kan worden ga ik navragen. Het uitlezen van de molen werkt volgens mij wel anders dan dat van bijvoorbeeld de Qbox op een elektra meter.

Waarom 2 aparte database omgevingen voor nota-systeem en app?
Het is helaas niet mogelijk om alles in 1 systeem te zetten. De systemen hebben verschillende doelen en zijn niet alleen voor windtegoed in gebruik.

Het is beter om de verwachting aan wind en opbrengst per half jaar te indexeren en voor nu flink naar beneden te stellen.
In het Windtegoed-rapport van Outsmart staat de forecast voor een heel jaar per maand weergegeven. Misschien bedoel je de opwek in Mijn Energie verlagen om teleurstelling te voorkomen? We willen graag en zo accuraat als mogelijke weergave tonen, daarom zijn we nu bezig om de constante synchronisatie met Outsmart te bouwen.

Wanneer worden de volgende windmolens gebouwd?
Op dit moment wordt de eerste Buurtmolen in Herbaijum gebouwd.
.
Kunnen jullie een handmatige dagelijkse check op bericht van Outsmart doen?
Met een dagelijkse check zien we alleen de grote opvallende pieken, wanneer ergens 1 kWh te veel is is dit door een check met ogen eigenlijk niet te zien. Daar is het aankomende synchronisatiesysteem voor nodig.

De andere vragen ben ik verder aan het uitzoeken en navragen en kom ik met een paar dagen bij jullie op terug!

Groeten van Marc
Reputatie 3
Badge +6
Marc, ik heb ergens in deze community gelezen (maar maakt niet uit waar precies) hoeveel windtegoeden er totaal beschikbaar zijn voor deze 4 molens, dan is jou laatste punt over de dagelijkse check toch complete onzin.... iemand vraagt of er een dagelijkse check kan plaatsvinden, NEEM DAT SERIEUS ! dat is lijkt mij heel belangrijk, even een simpel rekensommetje.....
voorbeeld:
de windmolens hebben gisteren bij +/- windkracht 3 500.000 kwh opgeleverd dat komt binnen van outsmart, dan is dat toch simpel te delen door het totaal aantal windtegoeden(uitgegeven en nog niet uitgegeven., en is een totaal verkeerde opbrengst toch verleden tijd.!
Eigenlijk zouden jullie daar een computer moeten hebben met rekenprogrammaatje , dan hoef je de getallen maar in te voeren......maar ja.........dat zal daar ook wel moeilijk zijn...

Harry
Badge
Hallo allemaal, bedankt voor jullie betrokkenheid en het delen van tips. We willen graag iedereen motiveren om zelf groen op te wekken en duidelijkheid en betrouwbaarheid is hiervoor nodig. We werken hard aan de tool en ik hoop jullie snel blij te maken met het resultaat. Er waren nog een aantal vragen waarop ik uitleg zal geven.

Kan er een test of referentie systeem in worden opgenomen?
Dank voor de suggestie. We hebben het proces van ‘juiste waardes opnieuw inladen’ wel van te voren getest. Echter de waardes van de data zien wij momenteel niet in de test, voordat we de wijziging hebben doorgevoerd. We zien dus alleen of het aanpassen goed gaat, maar niet de uitkomst.

Daardoor wisten we de omvang van de impact niet en is dit onderschat. Eerder en duidelijker communiceren is hierbij zeker belangrijk. We werken aan een automatische monitoring en sync van productiegegevens, waardoor de problemen structureel verholpen dienen te zijn.
We zullen overwegen om een volgende keer alle leden met Windtegoed ook anders te informeren. Wellicht wederom met een notificatie in Mijn Energie of in de app. Net zoals we dat vorige keer hebben gedaan. Zodra de nieuwe tool af is kan dat ook niet meer voorkomen.

Is 1 op 1 rechtstreekse monitoring aanwezig/mogelijk ?
Live monitoring is in theorie mogelijk. Echter de data is foutgevoelig door twee dingen: data connectiviteitissues en correcties op de meetdata door het meetbedrijf.
De wens voor live monitoring hebben wij ook, echter is er voor gekozen om eerst te werken aan verbetering van de bovenstaande, voordat we live data aanbieden. Zodat het ook goed kan werken.

Is er een bijlage waaruit blijkt uit welke output wat werkelijk opgewekt in Kwh/Mwh per uur/dag/week/maand is gehaald?
De enige informatie die wij hebben is de data van Outsmart, deze is zo opgesteld dat hij zo begrijpvol mogelijk is voor iedereen.

Kan de communicatie over ‘live’ Windtegoed worden aangepast?
We willen niet de suggestie wekken dat de data live zijn. Ik heb net nog even op de website gekeken en zie het daar ook niet staan. Waar heb je dit gelezen? We passen het graag aan.

Kan Qurrent en/of Outsmart het verschil voor eigen rekening nemen?
We begrijpen dat je teleurgesteld bent. Qurrent kan dat verschil niet voor eigen rekening nemen, de opwek heeft namelijk niet plaatsgevonden. In het rapport van Outsmart zie je de daadwerkelijke opbrengsten van de windmolens. Door de lage hoeveelheid wind van afgelopen jaar moet Qurrent alle uitbetalen van de windtegoeden aanvullen tot de minimale 250 kWh per jaar, dit zal dan ook gebeuren bij iedereen op de jaarnota.

Kan een handmatige dagelijkse check op Outsmart het oplossen?
Nee helaas niet, een grote vreemde piek valt op, maar een klein verschil helaas niet. En doordat we wij het opnieuw inladen niet de impact zien kunnen we niet goed proactief informeren. Dat is ook de aanleiding geweest voor de windtegoed meeting afgelopen jaar en de uitkomst voor het bouwen van de nieuwe tool. Door een geautomatiseerde tool zorg je ook dat het niet afhankelijk is van handmatig werk.

Met vriendelijke groet, Daan

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen