Waarom gaat mijn percentage windtegoed over de 100%?

• 31 mei 2018
  • 12 reacties
  • 302 keer bekeken

Badge +4
Elke keer als ik hier na kijk blijft ik het heel raar vinden. Het windtegoed kan niet zomaar vooruit springen onmogelijk meer als 945% mijn vrouw snapt het ook niet.
hierbij een kopie

12 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Hoi John.v,

Het blijft je maar dwars zitten dat windtegoed.
Heb je ook zonnepanelen wel of niet middels de qbox solar geregistreerd.
Reputatie 5
Badge +14
Je hebt vanaf 1 januari tot nu slechts 20 kWh aan stroom verbruikt. Daarnaast heb je 2 x windtegoed en deze hebben tot nu toe 189,48 kWh opgeleverd in deze periode.
Als je deze opbrengst deelt door je eigen verbruik ( 189,48 / 20 ) = 947 %, oké het is 2 procent hoger dan wordt aangegeven maar een kniesoor die daar op let.
Badge +4
Hoi John K

Nee ik heb enkel de qbox en geen solarbox deze vindt ik te duur..... heb zelf een dwarslaesie en geen inkomen. helaas moet de vrouw het binnen brengen.

volgens mij voegt de solarbox net echt veel toe....
Reputatie 2
Badge +6
Het percentage van 945% staat inderdaad heel raar, dat geef ik toe. Je kan eigenlijk nooit meer dan 100% van iets hebben, of er moet staan: 'je hebt 945% meer stoom opgewekt dan je zelf hebt verbruikt' bij een percentage boven de 100%. Ik probeer je het graag nog eens uit te leggen waar het percentage vandaan komt.

Wat het percentage dus eigenlijk probeert weer te geven is hoeveel je, vergeleken met je eigen verbruik, hebt opgewekt met de winddelen. In jouw geval heb je dus met de winddelen 9,45 keer meer (=945%) stroom opgewekt dan je zelf hebt verbruikt. Dit houdt dus in dat je winddelen 9,45 × 20 kWh = 189 kWh hebben opgewekt. Dit komt overeen met mijn eigen opwek, dat zit dus goed.

Omdat je zelf netto maar weinig stroom verbruikt (ik verwacht dat je zonnepanelen hebt), kan het percentage 'zelf opgewekt' zo hoog oplopen. Als je nog een paar dagen wacht en je richting de 0 kWh verbruik gaat kan het percentage zelfs naar de 1000'en procenten gaan.

Dat het percentage met sprongen vooruit gaat komt omdat je eigen verbruik zo laag is. Elke keer als je eigen verbruik omlaag gaat gaat het percentage omhoog (zelfs als de opwek van je windtegoed niet veranderd!). Dat de melding dat je van je eigen verbruik 945% zelf hebt opgewekt raar staat ben ik met je eens, maar het houdt niet in dat het percentage niet klopt. Hopelijk is het zo duidelijk.
Badge +4
Mk102

klopt heb zonnepanelen een gelukkig bijdrage van SSN of wel aardbevingschade
Badge +4
het blijft toch een zeer raar aanzich op mijn energie we gaan op naar de 10.000 % ??

Reputatie 5
Badge +14
Dit is nou precies wat MK102 beschrijft, ook al blijft het windtegoed gelijk maar veranderd jou stroom afname ( van 20 naar 7 kWh ) stijgt het percentage zelf opgewekt ( in dit geval wind ).
Mocht je stroomafname stijgen zal het percentage zelf opgewekt dalen.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi John.v,

Het klopt helemaal wat John en MK102 zeggen.

Groet,
Tessa
Badge +4
Ja nu zit ik dit jaar onder de 0 kwh of wel nu -5 kWh en nu is het
nu op de app wel 100% met 190 kwh windtegoed terwijl deze laatst veel hoger stond we zit het wel als de eind afrekening maar klopt. dat hopen we maar

gr john v
Reputatie 4
Badge +8
Hoi John V.,

Jouw jaarnota wordt niet gebaseerd op de gegevens van Mijn Energie.

Waarschijnlijk staat hij nu op 100% omdat je de min in bent gegaan.

Groet,
Tessa
Wat is het gevolg voor de jaarrekening wanneer het totaal van de windtegoeden de 100% overstijgt? Wordt het gedeelte dat meer is opgewekt dan verbruikt ook teruggekocht door Qurrent?
Reputatie 5
Badge +14
Een overschot aan windenergie wordt uitbetaald voor het kale leveringstarief + de gvo. Over het overschot betaal je namelijk wel gewoon energiebelasting + ode.

Reageer