Beantwoord

Waarom is mijn windtegoed opbrengst naar beneden aangepast?

• 4 maart 2018
  • 19 reacties
  • 429 keer bekeken

Vandaag is voor de derde keer mijn windtegoed met tientallen procenten verlaagd.
Ik heb dit gemeld bij de ACM (acm.nl).
Ik wil iedereen oproepen die Windtegoed niet vertrouwt hetzelfde te doen, melden bij de ACM.
Wellicht dat er dan eens duidelijkheid komt, dit lijkt op gesjoemel.
Willem Brecht
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 5 maart 2018, 08:34

Kijk eerst eens in het topic voor Windtegoed https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/centrale-topic-verbeterde-weergave-van-je-windtegoed-1724. en deze https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/nieuw-windtegoedrapport-q4-2017-3166
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Kijk eerst eens in het topic voor Windtegoed https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/centrale-topic-verbeterde-weergave-van-je-windtegoed-1724. en deze https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/nieuw-windtegoedrapport-q4-2017-3166
Interessant, maar waarom wordt het windtegoed dan ook weer verlaagd in maart 2018 ?
Willem
Reputatie 5
Badge +14
Dit is de opbrengst van 6 st windtegoed. De opgegeven waarden in ME worden door mij dagelijks genoteerd en zijn derhalve nog niet gecorrigeerd.

In het topic, Verbeterde weergave windtegoed, heeft MK102 een kleine berekening gemaakt wat de opbrengst zou zijn per windtegoed p/d bij 100 %. Derhalve kan één windtegoed nooit meer opbrengen dan 1.775 kWh p/d.
Hieruit blijkt dat de dagelijkse opgave door qurrent sterk uit de pas loopt met de werkelijkheid.

Na de bijstelling.

Reputatie 2
Badge +6
@WillemBeens Is bij jou de opbrengst per maand aangepast, of het percentage 'zelf opgewekt' wat je op je dashboard ziet? Hier zijn de opbrengsten per maand nog het zelfde, dus daar is volgens mij (nog) niets aangepast.
Het percentage op je dashboard kan variëren omdat dat afhankelijk is van de doorgegeven meterstanden (qbox/handmatig). Het percentage geeft weer hoeveel procent van je tot nu toe verbruikte stroom is gecompenseerd met windtegoed. Als je in een periode meer verbruikt dan er wordt opgewekt met je windtegoeden daalt het percentage, verbruik je minder dan stijgt het.

Dat neemt niet weg dat de windtegoed opbrengsten zoals deze nu in MijnEnergie staan onjuist zijn. Wat er elke keer gebeurt is dat de opbrengst van twee achtereenvolgende dagen wordt opgeteld.
Voorbeeld: op 2 maar wordt de opbrengst van 1+2 maart weergegeven, voor 3 maart de opbrengst van 2+3 maart enz. Dit heb ik al een keer eerder aangegeven maar hier is nog niets mee gedaan.
Gezien de eindeloze discussies over windtegoed lijkt mij maar een juiste weg.
Laat de ACM, die echt onafhankelijk is kijken naar het totale proces.
DUS meldt u massaal aan bij de ACM !
Ik stop met deze zinloze eindeloze discussie.
Badge +4
johnkemmer

hoe krijg jij van de mooi gegevens in die tabel? als ik gegevens download is het een grote brei van getallen niks geen duidelijke tabel.

gr John
Reputatie 5
Badge +14
johnkemmer

hoe krijg jij van de mooi gegevens in die tabel? als ik gegevens download is het een grote brei van getallen niks geen duidelijke tabel.

gr John

Gewoon dagelijks zelf noteren vanuit de week of maand grafiek. Zo kan je uiteindelijk ook zien wat de waarden waren voordat ze zijn gewijzigd door het netbeheer.
Reputatie 3
Badge +7
Zo, Qurrent heeft weer een correctie uitgevoerd over periode 1/2/2018 t/m 3/3/2018.
Deze is met 32% naar beneden bijgesteld!

Daar worden we blij van.
Badge +4

johnkemmer

gr John
Gewoon dagelijks zelf noteren vanuit de week of maand grafiek. Zo kan je uiteindelijk ook zien wat de waarden waren voordat ze zijn gewijzigd door het netbeheer.

logisch bedankt voor de tip
Badge +4
Zo, Qurrent heeft weer een correctie uitgevoerd over periode 1/2/2018 t/m 3/3/2018.
Deze is met 32% naar beneden bijgesteld!

Daar worden we blij van.

Wat is dit voor een afgrijselijke bedoening van qurrent je wordt ik het ootje genomen zacht gezegd.
sorry maar ga nu toch overleggen met de ACM dat dit langzamerhand niet door de beugel kan.

qurrent mensen hebben altijd leuke bericht op het forrum hoe en wel het zit. Ik geloof die mooie praatjes niet meer.

John V
Badge +1
Weergave zoals die op de pagina "Verbruik" is sowieso een ondergeschoven kindje. Ben nu al maanden aan het steggelen om dat goed te krijgen, maar ze willen graag een wachtwoord van mij.... iets waarbij een beveiligingsexpert je vierkant uit zou lachen...
Maar wat de windtegoeden betreft ik zie iig geen "verschuivingen". Ik heb over de periode van 1 februari tot nu 137kWh opgewekt. met 1250kWh per jaar is dat voor die periode 111 procent van wat ik zou verwachten van deze periode. dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit zo blijft en dat ik straks later 111 procent meer heb opgewekt dan verwacht.

Ik zit nu niet dagelijks te checken, maar ik kan niet zeggen dat er voor mijn gevoel iets niet zou kloppen. kzal ook eens een poosje dagelijks bij gaan houden...

Ik zie wel dat in mijn dashboard ineens op de "voorpagina" nu wel gerekend wordt vanaf 1 februari, waar dat tot voor kort nog niet zo was, maar die kloppen dus niet om dat die data dus niet goed doorkomt (of nouja, dagelijks bij de meterstanden, maar dan houd het ook op)
Badge +1
Als die berekening klopt van 1,775kWh maximaal per windtegoed, dan zou dus 9,74kWh voor 5 windtegoeden afgelopen vrijdag (9 maart) onmogelijk zijn.... 0,865kWh teveel dus. In de tussentijd staat de opwek van zaterdag er nog niet bij.

*ding ding ding ding* alarm!
Reputatie 5
Badge +14
Als die berekening klopt van 1,775kWh maximaal per windtegoed, dan zou dus 9,74kWh voor 5 windtegoeden afgelopen vrijdag (9 maart) onmogelijk zijn.... 0,865kWh teveel dus. In de tussentijd staat de opwek van zaterdag er nog niet bij.

*ding ding ding ding* alarm!

😁😁😁
Reputatie 5
Badge +14
Als ik naar de opgave van vrijdag 9 maart kijk verwacht ik begin april weer een aanpassing van het windtegoed over maart.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi allemaal,

Ik wil jullie graag verwijzen naar https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/centrale-topic-verbeterde-weergave-van-je-windtegoed-1724/index5.html
Zoals mijn collega Tanja hier aangeeft:

Hoi allemaal! Ik wilde jullie vandaag laten weten dat we inderdaad weer de juiste data moesten inladen. Ik zie zojuist dat onze IT me te snel is af geweest en dit al heeft gedaan.

Mijn excuses dat de aankondiging achter af is. Ik ben druk bezig om meer duidelijkheid te krijgen hoe het staat met de automatische synchronisatie en alarmbel tool.

Bedankt voor al jullie berichten en alertheid!

Groet, Tanja

Groet,
Tessa
Vandaag is mijn zelf opgewekte stroom terug van 92% naar 86%. Hoe kan dat?
Badge +1
Omdat de leverancier, die de data van de molens aanlevert, niet kan rekenen, en Qurrent niet op hun strepen durven te gaan staan. Hier is het inzakken precies wat ik had verwacht. De totale opwek ligt 10kWh boven dat wat ik zou verwachten sinds start van het huidige contract, terwijl ik eerder tot 28kWh extra opwek kwam. Zoals ik al eerder (elders) aangaf, 2/3e van de "extra opwek" ben ik kwijt.
Badge +1
Even correctie op mijn vorige bericht: Natte vinger gok was niet 2/3e maar 75%. Komt uit op 72% van de "extra opwek" die ik nu dus kwijt ben.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Henze en Bram,

Ik begrijp dat het voelt alsof de opwek is verdwenen, echter waren deze standen nooit correct. Aan de juiste synchronisatie van de weergave wordt nu hard gewerkt en zal binnenkort worden geregeld. In dit topic wordt verder uitgelegd hoe dit precies zit. https://community.qurrent.nl/windenergie-en-windtegoed-33/vooraankondiging-wijziging-data-windtegoed-en-nieuw-dashboard-3397

Groet,

Jeroen

Reageer