Beantwoord

Waarom zie ik een negatieve opbrengst van mijn Windtegoeden?

• 30 januari 2017
  • 12 reacties
  • 1178 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +14
Vraag mij af of deze cijfers wel correct zijn.
icon

Beste antwoord door Annick van Qurrent 21 februari 2017, 16:57

Goedemiddag!

We hebben nog een aanvulling op het bericht van gisteren 22-2-2017:

Het probleem met de negatieve opbrengst op 22 januari 2017 is verholpen, en wel als volgt:

Alle data is opnieuw ingeladen en geeft dus de juiste waardes aan. Op 22 januari zie je geen opbrengsten, omdat het toen te weinig gewaaid heeft om de molens te laten draaien.

Waarom zijn er nu minder opbrengsten?
Een gevolg van de situatie is dat er per Windtegoed nu ongeveer 30kWh minder opbrengst is geweest. De eerder getoonde data waren een stuk hoger dan wat normaal op een dag verwacht kan worden.

Voor ons nu de taak om er voor te zorgen dat bij een plaatselijke stroomstoring de opbrengst van het Windtegoed direct goed wordt ingeladen.

Hoor het graag als jullie nog iets bijzonders opvalt.

Groeten van Annick en Tanja
Bekijk origineel

12 reacties

Badge

Dit mooie plaatje zal te maken hebben met de ict systeemoverzetting van dit weekend. Maar toch zou je denken van op 22 januari de wind uit de negatieve windrichting heeft gewaaid.
Sinds 1 januari van dit jaar heb ik twee winddelen. Nu heb ik op 22 januari een negatieve opbrengst van 12,39 kw. Hoe kan dit? Heeft de windmolen de verkeerde kant opgedraaid?
Nee, de wind kwam toevallig uit de negatieve windrichting.

Nu serieus, er zal een technische reden aan ten grondslag liggen.
Ik heb ook al een item aangemaakt onder de titel: "Wie heeft er aan de wieken van de windmolen gezeten".

Groet, Marc Schagen
Zou iemand van Qurrent hier een goede uitleg van kunnen geven. Ik ben ook wel zeer benieuwd, maar kan niet vinden hoe het zit.
Badge +5
Iemand van Qurrent hier!

Fijn dat jullie zo goed bezig zijn met het monitoren van jullie verbruik én opwek via de Windtegoenden. En zoals jullie gemerkt hebben, gaat er op het moment iets niet goed. Dit is een technische kwestie die ik graag aan jullie uitleg.

Wij ontvangen onze data over onze windmolens via een andere partij, onze dataleverancier. Qurrent maakt dan de vertaalslag naar wat deze data per Windtegoed betekent en tonen dit aan alle opwekkers via Mijn Energie en de app. De data die wij op dit moment ontvangen klopt natuurlijk niet met de werkelijkheid, de windmolens draaien niet tegen de wind in en de wieken zijn nog heel. We onderzoeken samen met onze dataleverancier het probleem en hoe we dit (met terugwerkende kracht) kunnen herstellen.

We houden jullie hier op de hoogte.

Groeten van Annick
Badge +5
Beste allemaal,

We zijn weer een stap verder onderweg naar de oplossing, want we kennen de (technische) oorzaak;
Dit probleem is ontstaan op de nacht van de massale stroomstoring in Amsterdam, bij ons is er toen een storing ontstaan in ons berichtenverkeer met partners. Dit betekent dat de processen die ervoor zorgen dat de juiste data wordt ingeladen op onze database niet heeft gedraaid. Hierdoor hebben we een negatieve opwekwaarde van het Windtegoed op de 22ste en 1 vaste waarde op de 23/24/25/26/27ste van januari.

In zoverre de technische oorzaak, belangrijker is natuurlijk de (technische) oplossing! We hebben onze dataleverancier gevraagd om de data opnieuw naar ons te verzenden waarna wij deze weer juist zullen vertalen zodat de juiste waardes aan jullie getoond wordt. Dit zal volgende week plaatsvinden, zodra bekend is wanneer dit exact gebeurd, laat ik dat uiteraard hier weten.

Kortom, voor het einde van volgende week zien jullie weer de juiste data!

Bedankt voor jullie opmerkzaamheid en geduld.

Groeten van Annick
Badge +5
UPDATE

Helaas moet ik jullie vertellen dat het ons niet lukt om nog deze week al jullie data te herstellen. Dit heeft mede te maken met de nasleep van onze server migratie. Volgende week ontvangen we opnieuw alle data van het windpark, zo zijn we er zeker van dat de laatste data correct is en juist weergegeven wordt. Voordat de nieuwe data te zien is, zullen jullie in ieder geval hier een update krijgen.

Nogmaals bedankt voor jullie geduld!
Reputatie 1
Badge +3
ik zie dat het nog niet is opgelost.. enig zicht op een termijn waarin het in orde zou moeten komen?
Badge +5
UPDATE

Wij hebben de afgelopen week ontzettend hard gewerkt aan het oplossing van de storing van de Qbox. Dit heeft veel van onze mankracht opgeëist waardoor we helaas het probleem met de negatieve opbrengst van het Windtegoed nog niet op hebben kunnen lossen. Hierbij wil ik jullie laten weten dat dit probleem de komende week de grootste prioriteit krijgt! Ik houd jullie op de hoogte.
Reputatie 1
Badge +3
helemaal goed 😃
Badge +5
Goedemiddag!

We hebben nog een aanvulling op het bericht van gisteren 22-2-2017:

Het probleem met de negatieve opbrengst op 22 januari 2017 is verholpen, en wel als volgt:

Alle data is opnieuw ingeladen en geeft dus de juiste waardes aan. Op 22 januari zie je geen opbrengsten, omdat het toen te weinig gewaaid heeft om de molens te laten draaien.

Waarom zijn er nu minder opbrengsten?
Een gevolg van de situatie is dat er per Windtegoed nu ongeveer 30kWh minder opbrengst is geweest. De eerder getoonde data waren een stuk hoger dan wat normaal op een dag verwacht kan worden.

Voor ons nu de taak om er voor te zorgen dat bij een plaatselijke stroomstoring de opbrengst van het Windtegoed direct goed wordt ingeladen.

Groeten van Annick en Tanja
Goedemiddag!

Alle data is opnieuw ingeladen en geeft dus de juiste waardes aan. Op 22 januari zie je nu een opbrengst van 0, volgens onze externe bron van data was op die datum namelijk geen wind.

Groeten van Annick

Klinkt mij erg vreemd. vanaf 1 december heb ik windtegoeden. Hoe weinig het ook waait, iedere dag heb ik iets aan opbrengst al is het soms minimaal. Precies op de dag dat er een storing is geweest is de opbrengst echt 0.

Ook mijn opbrengst is van ca. 80% teruggegaan naar ca.50 %. Ik begrijp dat het allemaal veel data is en niet eenvoudig, maar het komt op dit moment niet heel betrouwbaar over.

groet
Wim

Reageer