Windtego voor €75 nep?

• 14 maart 2019
  • 3 reacties
  • 300 keer bekeken

Ik heb twee windtegoeden en krijg per windtegoed 11,98 per jaar terug . Ik heb mijn energieprijs vastgezet. nu moest ik voor een nieuw windtegoed 75 euro betalen ipv €55 eerst. voor vijf jaar.5x 11,98 = 59,90 terug. Dit is geen voordeel zelfs niet quitte voor de klant. Kasootje aan qurrent van €15.10 !!!!! Vroeger was het 55 euro en dan houdt je aan de financiering van de windmolens in vijf(!) jaar totaal 4.90 terug.
Wel roepen dat het je iets oplevert maar niet leveren is niet zoals het hoort. Hoe repareren juliie dat?

3 reacties

Reputatie 2
Badge +4
Hoi @Robin Hood,

Bedankt voor je bericht.

De windtegoeden die zijn meegenomen op de jaarnota zijn alleen nog de twee gratis windtegoeden. Op de volgende jaarnota zullen ook de betaalde windtegoeden meegenomen worden op de jaarnota.

Wat betreft de verrekening. De prijs van windtegoeden is gestegen van € 55,- naar € 75,-omdat deze zijn meegegaan met de huidige tarieven voor elektriciteit. Jij hebt je tarieven echter vastgezet voor 3 jaar in 2017. De tarieven waren in deze periode een stuk lager dan dat ze nu zijn. De windtegoeden zijn gekoppeld aan je leveringsovereenkomst met Qurrent en dus aan je vastgezette tarieven. Dit wordt ook zo vermeld in de voorwaarden die meegestuurd zijn. Wanneer de windtegoeden verrekend worden met het tarief van nu dan kan het inderdaad voordelig zijn. Maar we hebben altijd gezegd dat het bij Windtegoed niet gaat niet om het financiële rendement. Het is vooral een eenvoudige manier om je eigen groene stroom op te wekken.

Over twee jaar loopt de overeenkomst af en worden de windtegoeden dus tegen een nieuw tarief verrekend. Het kan dan dus zo zijn dat het rendement dan veel hoger ligt en dat je dus wel financieel voordeel haalt uit de windtegoeden over de totale looptijd van de windtegoed.

Groet, Simon
Hoi Simon,

Er staat op https://www.qurrent.nl/windtegoed inderdaad dat het niet gaat om het financiële rendement. Maar het is geen geheim dat Nederlandse consumenten vooral kiezen voor prijsvoordeel, en helemaal fijn als het ook nog goed voor het milieu is.

Op die webpagina staat een rekenvoorbeeld van het Financieel voordeel Windtegoed, gebaseerd op prijzen van november 2018.
Samengevat staat er dat je in 5 jaar meer dan 400 euro verdient op een inleg van 750 euro. Dat is een rendement van maar liefst 9% per jaar. En nog meer als het veel waait en de stroomprijzen stijgen!

Het is maar een voorbeeld, en jullie bieden geen garanties, maar dit een belangrijk argument waarop veel mensen kiezen. Het is dan ook een groot succes met 65.000 klanten, schrijven jullie.

Sinds januari 2017 is Qurrent mijn energieleverancier en als welkomstgeschenk kreeg ik 3 windtegoeden. Mijn jaarrekeningen van afgelopen 2 jaar laten ook zien dat ik ongeveer 11 euro per windtegoed per jaar terugkrijg.
Voor bovenstaand rekenvoorbeeld met 10 windtegoeden zou dat neerkomen op een opbrengst van ongeveer 550 euro.Een verlies van 200 euro dus.

Er staat in de jaarnota dat leden die zelf stroom opwekken, recht hebben op een korting op de vaste leveringskosten van maximaal €36,26 inclusief btw per jaar.
Ik zie dat nergens terug in de jaarnota, en het is moeilijk vergelijken met andere leveranciers. Maar zelfs als dat echt een voordeel is dan kom ik niet positief uit.

Mijn conclusie is:
1. dat het de afgelopen 2 jaar niet veel gewaaid heeft
2. dat de stroomprijzen niet sterk gestegen zijn
3. dat het voordeel nul is en waarschijnlijk ook nul blijft als je een windtegoed koopt voor 75,- euro

Met zo'n (realistische) boodschap ben ik benieuwd hoeveel Nederlanders intekenen.

Ik ben benieuwd hoe Qurrent dit ziet.
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @HaagseHarrie,

Bedankt voor je bericht.

De berekening die je maakt klopt niet helemaal. De windtegoeden in januari 2017 waren ter waarde van 55 euro omdat deze tegen lagere tarieven werden verrekend. Eind 2018 is de prijs pas gestegen naar €75,- euro omdat de tarieven ook gestegen zijn, de prijs van 75 euro staat dus los van jouw windtegoeden.

De windtegoeden lopen 5 jaar en tegen dit tarief speel je dus precies quitte wanneer je 11 euro per windtegoed terugkrijgt. Echter, wanneer je een nieuw contract aangaat, dan zullen de laatste twee jaar verrekend worden tegen het nieuwe tarief van je verlenging. De tarieven zijn gestegen en daardoor zal je jaarlijkse teruggave uit de windtegoeden ook stijgen. We blijven de 250 kWh garanderen, de drie windtegoeden zullen dus meer dan 11 euro opleveren, wat ervoor zorgt dat je rendement hebt.

Ingaande op je verdere punten:

Het zelf stroom opwekken en daarmee de korting op vaste leveringskosten is alleen voor klanten met zonnepanelen of die windtegoeden gekocht hebben voor 8 november 2018. De gratis windtegoeden behoren hier niet bij.

1. We garanderen 250 kWh, dit is een ruime garantie en daardoor lijkt het misschien dat het weinig waait, maar wij hebben de garantie hoog ingezet.
  2. De stroom prijzen zijn wel degelijk sterk gestegen. Het kale normaaltarief staat bij jou op .049005, het rekenvoorbeeld geeft .09268 aan. Dit verrekend tegen enkeltarief, normaaltarief zou hoger zijn en zou het verschil alleen maar groter maken. Dit is dus bijna een stijging van 5 cent. Wanneer je dit verschil maal 250 doet kom je op 12,5 euro per jaar aan extra opbrengt.
  3. Ik hoop dat ik heb aan kunnen tonen dat het voordeel dus niet nul is. Buiten het feit dat je actief bijdraagt aan een groener Nederland kun je wel degelijk een financieel voordeel halen uit de windtegoeden.
Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker heeft gemaakt.

Groet, Simon

Reageer