Beantwoord

Windtegoed bron van twijfel en onzekerheid

• 19 januari 2018
  • 15 reacties
  • 438 keer bekeken

Vorig jaar hebben wij, wegens verlenging van ons contract, twee windtegoeden ontvangen.
Daarnaast hebben wij nog één extra windtegoed aangeschaft, meer kon niet omdat we niet meer windtegoed konden kopen dan wat we verbruiken.
We verbruiken weinig, dus dat is prima.

De weergave van het windtegoed in de app is zo'n beetje de hele periode niet correct geweest.
Heel lang stonden er 2 tegoeden in, na een correctie stonden er 5 in, op de eindafrekening stonden er wel gewoon 3.
In de eerste weken van ons windtegoed ging het prima met onze opbrengst en leken we af te stevenen op een opbrengst die de gegarandeerde 250 kWh per windtegoed zou overstijgen, alleen is er zomaar een correctie geweest op onze opbrengst.
Ook later in het jaar is de opbrengst nogmaals gecorrigeerd.
De correctie is natuurlijk arbitrair: er is geen enkele controle mogelijk met de werkelijkheid.
Hierdoor ontstaat het beeld dat Qurrent op basis van de gewenste opbrengst naar beneden corrigeert om zo zo min mogelijk uit te keren op de windtegoeden.

Nu we de jaarrekening hebben ontvangen zie ik dat we geen 750 kWh (gegarandeerde opbrengst van 3 windtegoeden) hebben ontvangen, maar 462 kWh.
Ik weet niet wat de reden is om maar 462 kWh uit te keren, maar ik krijg steeds meer dat de windtegoeden een soort windhandel is.

Graag zou ik van Qurrent helderheid van zaken willen en ook een correctie op de jaarrekening.
icon

Beste antwoord door Tessa van Qurrent 15 februari 2018, 11:03

Hoi Mark,

Graag informeer ik je dat de windtegoeden nu goed staan in Mijn Energie.
De correctie van jouw jaarnota is nog in behandeling. Zodra deze is gecorrigeerd, ontvang je een nieuwe nota per e-mail.

Groet,
Tessa
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hallo M Veldman,

Bedankt voor je bericht.

Per Windtegoed wordt er per jaar minstens 250 kWh opgewekt.

Qua Windtegoedopbrengsten verwijs ik je graag door naar het productierapport van OutSmart. In februari geeft OutSmart een update, met hierin de data van het laatste kwartaal.
Het klopt dat de weergave in de app eerder is aangepast, en hierover hebben we uitleg gegeven in de volgende topics:
Centraal topic: verbeterde weergave van je Windtegoed
Windtegoed van 17-12 klopt niet? - Windtegoed data aangepast

Je hebt inderdaad 3 Windtegoeden, waarvan 2 gratis en 1 betaald. Maar 1 gratis Windtegoed is verrekend vanaf 17 januari 2017, het betaalde Windtegoed is ingegaan op 22 juli 2017 en het tweede gratis Windtegoed ook. Dit laat ik uiteraard rechttrekken, zodat de 2 gratis Windtegoeden de startdatum 17 januari 2017 hebben. Een correctie van de jaarnota heb ik daarom voor je aangevraagd.
Zelf met deze aanpassing van de startdatum zul je op deze jaarnota geen 750 kWh ontvangen. Je jaarnota liep namelijk van 17 januari 2017 tot 1 januari 2018, en hiermee haal je niet het volledige leveringsjaar (365 dagen).
Op deze jaarnota heb je dus 1 Windtegoed van 17 januari tot 1 januari, en 2 Windtegoeden van 22 juli tot 1 januari, maar dit wordt gewijzigd naar 2 Windtegoeden van 17 januari tot 1 januari en 1 Windtegoed van 22 juli tot 1 januari.
Zodra de jaarnota is gecorrigeerd, ontvang je per e-mail een creditnota en een nieuwe nota. Dit kan een aantal weken duren.

Groet, Nina
Hallo Nina

Hartelijk dank voor je uitleg.
Deze uitleg bevestigt voor mij dat jullie de boel niet echt lekker op orde hebben met de windtegoeden.
Het gekochte windtegoed is besteld kort na de verlenging van het contract (29 december 2016)
Ik heb hier een mail waarin bevestigd wordt dat het windtegoed is besteld op 30 december 2016.
Daarin staat dat zodra de bestelling is verwerkt ik bericht ontvang.
Dat is dus pas in juli gebeurd!
En dus loopt mijn windtegoed ook pas vanaf die datum?
Het lijkt mij dat de besteldatum van belang is en niet de datum waarop jullie besluiten eens aan het werk te gaan met de verwerking van de bestellingen.
Ik hoop en verwacht dat jullie op basis van de besteldatum de ingangsdatum van onze windtegoeden zullen aanpassen.

Mark
Ik ben er nog even verder ingedoken en heb nog een mail boven water weten te halen met de volgende inhoud, de verzenddatum was 07-07-2017:
code:
Beste Mark,

Allereerst onze excuses voor de vertraging, maar we willen bij deze toch graag bevestigen dat je verlenging is aangepast van 1 jaar naar 3 jaar. Daarbij zit ook een extra windtegoed! Uiteraard zullen we hiervoor de startdatum van 17-1-2017 hanteren. Dat is de startdatum van je verlenging.

Daarnaast heb je aangegeven dat je graag 1 gekocht windtegoed zou willen annuleren. Nogmaals excuses voor de vertraging, maar we zijn er achter gekomen dat deze nooit in rekening zijn gebracht! We hebben dit nu aangepast naar 1 gekocht windtegoed en hiervoor zullen we spoedig een facturen voor opsturen. Ook deze heeft een startdatum van 17-1-2017.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Bijgaand stuur ik je het nieuwe verleng contract.

Kom je er niet uit?
Kijk dan eerst op onze klantenservicepagina of onze community. Hier staan de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Met vriendelijke groet,

Ilona

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Mark,

Je hebt helemaal gelijk!
Ik heb de startdata van alle windtegoeden aangepast naar 17-01-2017 en dit ook doorgegeven voor de correctie van de jaarnota. Ik laat dit ook aanpassen voor in Mijn Energie.

Groet,
Tessa
Poeh hee, hoe lang duurt het voordat er een wijziging is doorgevoerd?
We zijn nu ruim een week verder en ik zie in mijn Qurrent app nog steeds 5 windtegoeden.
De financiële afhandeling zal wel wat langer duren, maar als sponsor van Feyenoord verwacht ik van jullie toch meer daden dan woorden.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Mark,

Bedankt voor je bericht.

Ik zie dat deze kwestie nu bij onze technische afdeling ligt. Zodra dit is opgelost, laten wij jou dit gelijk weten!

Groet,
Tomer
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Mark,

Graag informeer ik je dat de windtegoeden nu goed staan in Mijn Energie.
De correctie van jouw jaarnota is nog in behandeling. Zodra deze is gecorrigeerd, ontvang je een nieuwe nota per e-mail.

Groet,
Tessa
Jullie hebben waarschijnlijk een andere "Mijn energie" dan ik.
Ik zie nog steeds 5 windtegoeden staan.
Keur ik verder goed, maar eigenlijk heb ik er maar 3.
Pffff
Reputatie 3
Badge +9
Hoi mveldman,

Zou je ons een printscreen kunnen sturen van de windtegoeden? Dan laat ik mijn collega's van de technische dienst er naar kijken!

Groet,

Jeroen

Dit screenshot is van mijn.qurrent.nl dashboard, vandaag (28-2-2018) gemaakt.
Maar jullie zouden toch moeten zien wat ik heb, dat hoef ik toch niet aan jullie te laten zien?
Reputatie 3
Badge +8
Hallo mveldman,

Bedankt voor de screenshots en voor je behulpzaamheid.
We gaan hier zeker mee aan de slag! Mijn collega's van de technische dienst gaan hiermee aan de slag. Je 3 Windtegoeden zijn in elk geval actief en blijven energie opwekken.
Een prettig weekend gewenst!

Groet, Nina
Ik wacht het af, ondertussen ruim een jaar verder en nog steeds niet op orde.
Wat de technische dienst hier mee van doen heeft is me ten enenmale onduidelijk: als het goed in het systeem staat komt het toch ook goed op mijn.qurrent?
Ik mag toch aannemen dat deze systemen aan elkaar gekoppeld zijn?
Zo niet, dan kan ik nog wel een softwarebedrijf aanbevelen die dat voor elkaar weet te krijgen
En de verrekening laat ook op zich wachten.
Ik zou toch echt eens bij mezelf te rade gaan en kijken naar een structurele oplossing, als ik jullie was.
Reputatie 4
Badge +8
Beste mveldman,

Mijn collega Nina heeft dit doorgezet naar de technische afdeling, omdat het een probleem is dat wij helaas niet vanuit de klanten service afdeling kunnen oplossen. De systemen zijn aan elkaar gekoppeld. Helaas kan het soms gebeuren dat er iets fout gaat, waardoor de weergave niet klopt.

Excuses voor de onduidelijkheid. Ik wil je bedanken voor je geduld.

Groet,
Tomer
Reputatie 3
Badge +8
Hallo mveldman,

Bedankt voor je geduld!
Inmiddels zijn de Windtegoeden voor je aangepast. De 2 windtegoeden die nooit actief zijn geworden zijn uit het overzicht verwijderd. De correctie van de jaarnota heeft nog wat meer tijd nodig, maar zodra deze klaar staat ontvang je hierover een mail.
Ik wens je een prettig weekend toe.

Groet, Nina
Reputatie 4
Badge +8
Hallo Mark,

Graag informeer ik je dat jouw jaarnota is gecorrigeerd. Hij is gisteren per e-mail naar je verstuurd.

Groet,
Tessa

Reageer