Windtegoed valt tegen

• 4 februari 2019
  • 1 reactie
  • 213 keer bekeken

Ik ben nogal teleurgesteld over mijn afrekening 2018. Het termijnbedrag van €95 werd verhoogd naar €149 per maand. Ik heb een eenspersoonshuishouden, kleine woning en werk vijf dagen buitenshuis. De verhoging is 56% terwijl een gemiddeld gezin 12% meer zou betalen.

Ik heb drie windtegoeden voor vijf jaar, kocht ze destijds nog voor €75 per stuk. Op mijn jaarafrekening ging slechts €33,00 in mindering. Een slecht windjaar? Zo haal je de gemaakte kosten er nooit uit.

Wie heeft ook deze ervaring bij de afrekening dit jaar?

1 reactie

Reputatie 2
Badge +9
Hoi @<a href="http://J.H.Fokker" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">J.H.Fokker</a>,

Dankjewel voor je bericht.
In jouw geval komt de stijging van je termijnbedrag niet alleen door de belastingen, maar ook omdat je een nieuw contract ingaat. Je vorige contract komt nog uit 2016, en de tarieven waren toen een heel stuk lager.
Met je nieuwe contract heb je dus in één keer de stijging van de afgelopen jaren. Je stroom stijgt ongeveer 3 cent per kWh en je gas meer dan 15 cent.
Ik zie dat je inmiddels je termijnbedrag wat hebt aangepast bij een collega van mij. Ik raad je aan om het bedrag niet teveel omlaag te zetten, om bijbetaling volgend jaar te voorkomen.

Wat betreft je Windtegoeden: ik zie dat je 1 betaald Windtegoed hebt (voor 55 euro) en 2 gratis tegoeden.
Elk tegoed is 55 euro waard en zijn 5 jaar geldig. In de regel verdienen ze zichzelf terug plus een beetje extra. Je hebt wel gelijk dat afgelopen jaren helaas geen goeie windjaren waren en we telkens het gegarandeerde minimum van 250 kWh hebben moeten berekenen.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik dat graag!

Groet, Joost

Reageer