Sticky Beantwoord

Windtegoed van 17-12 klopt niet? - Windtegoed data aangepast

• 18 december 2017
  • 56 reacties
  • 9209 keer bekeken

Badge +3
Klopt dit wel, ik waaide gisteren niet weg !

icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 19 december 2017, 09:14

[Update 28-12 12:00]
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie oplettendheid en vragen. Ik geef graag meer uitleg over waarom de opwek van de windtegoeden is aangepast.

De data die in ME en in app staat is van Outsmart, dit is een onafhankelijke partij die de opwek meet. De data die zij toesturen kan naderhand gewijzigd worden als er een correctie nodig is. In dit verslag heb ik uitleg gegeven in wat voor situaties dit kan voorkomen. Een correctie moet met terugwerkende kracht worden gedaan.

Om de onjuiste waarde van 17-12 van Outsmart te corrigeren is alle Windtegoed-data weer opnieuw ingeladen in Mijn Energie en de app. Hierdoor zijn oktober en november ook gecorrigeerd. Dit is hetzelfde wat er in oktober ook is gedaan. De data die nu in Mijn Energie en de app staat komt rechtstreeks van Outsmart.

In 2018 komt de systeemaanpassing, zodat een tweerichtingsverkeer continu synchroniseert. En niet zoals nu een keer in de ‘zoveel’ tijd met terugwerkende kracht een hoop aangepast moet worden.

We hopen hiermee een beter beeld van de data te geven en vinden het zelf ook vervelend dat dit nu niet altijd zo is.

De alarmbel tool die gezamenlijk met jullie is bedacht bij de Windtegoed sessie is naar verwachting begin 2018 af. Dat betekent dat we nu inderdaad nog geen automatische ‘alarm bel’ hebben als er een onjuiste waarde van Outsmart in Mijn Energie en de app wordt ingelezen.
In Januari ontvangen wij weer het totaal overzicht van alle opwek in het officiële rapport van Outsmart, deze delen wij ook met jullie zodat iedereen exact kan zien hoeveel er is opgewekt.

Volgende week donderdag om 16:00 is Marc van Qurrent live op de community als jullie nog vragen hierover hebben.

[Update 27-12 14:30]
Hallo allemaal, het opnieuw inladen van de juiste data is gelukt. De waarde van 17-12 is nu weer correct. In januari ontvangen wij ook weer het rapport van Outsmart met de gedetailleerde info over de opwek van heel 2017, deze delen we ook via de community.

[Update 21-12 11:00]
Ik heb zojuist een update gekregen van IT, het is nog onbekend waarom het opnieuw inladen van de juiste dat niet direct werkt. Ze zijn nu bezig om het in een testomgeving opnieuw te proberen, zodat er niet onverwacht weer kort geen data in Mijn Energie kan staan.

[Update 20-12 09:30]
Gisteravond is geprobeerd de juiste data in te laden, het klopt dat er rond 21:00 daardoor even helemaal geen data beschikbaar was. Het juist inladen is helaas nog niet gelukt. Ik ontvang straks meer informatie en houd jullie op de hoogte!

[Update 19-12 10:30]
De piek van 17-12 is inderdaad niet de correcte data, Out-smart is met onderhoud bezig en ik verwacht dat de juiste data vanavond wordt ingeladen. Ik houd het in de gaten en plaats direct weer een update zodra ik meer weet.

[Update 19-12 09:00]
Hoi allemaal, bedankt voor jullie oplettendheid!

Die waarde lijkt me inderdaad stug, en denk ook dat dit zo'n piek is die hersteld moet worden door Out-smart. (waar we het in 'Verslag Windtegoed bijeenkomst' over hebben gehad)

Ik ga nu meteen naar Daan en Marc om het uit te zoeken en kom er vandaag bij jullie op terug. Ik zal ook vragen om het document van de correcte opwek.

Groetjes, Tanja
Bekijk origineel

56 reacties

Dit zal zeker niet kloppen. Bij staat ook een absurd hoge windopbrengst.
Reputatie 3
Badge +7
Hier precies zo. De molens zijn op hol geslagen.
OF....... krijgen we nu toch compensatie voor de negatieve correctie die plotsklaps op de opgewekte waarden door Qurrent werd uitgevoerd?
Nee het zal een eindejaarsuitkering zijn. 😉
@Daan van Qurrent kan jij dit uitleggen?

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Badge
Dagelijks houd ik via de app in de gaten. Maar vandaag kreeg ik er opvallend veel bij. Klopt dit wel. Er was geen orkaan. Of is dit een correctie van de eerdere correctie.
Reputatie 3
Badge +6
Leuk ,leuk, leuk, dit is vast het kerstpakket van Qurrent !
Badge
Wees gerust, als het te hoog wordt, draaien ze het gewoon terug waardoor je opeens nog maar de helft hebt aan opbrengst.
Met de mededeling 'foutje'in het doorgeven vban de gegevens.
Reputatie 5
Badge +13
[Update 28-12 12:00]
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie oplettendheid en vragen. Ik geef graag meer uitleg over waarom de opwek van de windtegoeden is aangepast.

De data die in ME en in app staat is van Outsmart, dit is een onafhankelijke partij die de opwek meet. De data die zij toesturen kan naderhand gewijzigd worden als er een correctie nodig is. In dit verslag heb ik uitleg gegeven in wat voor situaties dit kan voorkomen. Een correctie moet met terugwerkende kracht worden gedaan.

Om de onjuiste waarde van 17-12 van Outsmart te corrigeren is alle Windtegoed-data weer opnieuw ingeladen in Mijn Energie en de app. Hierdoor zijn oktober en november ook gecorrigeerd. Dit is hetzelfde wat er in oktober ook is gedaan. De data die nu in Mijn Energie en de app staat komt rechtstreeks van Outsmart.

In 2018 komt de systeemaanpassing, zodat een tweerichtingsverkeer continu synchroniseert. En niet zoals nu een keer in de ‘zoveel’ tijd met terugwerkende kracht een hoop aangepast moet worden.

We hopen hiermee een beter beeld van de data te geven en vinden het zelf ook vervelend dat dit nu niet altijd zo is.

De alarmbel tool die gezamenlijk met jullie is bedacht bij de Windtegoed sessie is naar verwachting begin 2018 af. Dat betekent dat we nu inderdaad nog geen automatische ‘alarm bel’ hebben als er een onjuiste waarde van Outsmart in Mijn Energie en de app wordt ingelezen.
In Januari ontvangen wij weer het totaal overzicht van alle opwek in het officiële rapport van Outsmart, deze delen wij ook met jullie zodat iedereen exact kan zien hoeveel er is opgewekt.

Volgende week donderdag om 16:00 is Marc van Qurrent live op de community als jullie nog vragen hierover hebben.

Hallo allemaal, het opnieuw inladen van de juiste data is gelukt. De waarde van 17-12 is nu weer correct. In januari ontvangen wij ook weer het rapport van Outsmart met de gedetailleerde info over de opwek van heel 2017, deze delen we ook via de community.

Ik heb zojuist een update gekregen van IT, het is nog onbekend waarom het opnieuw inladen van de juiste dat niet direct werkt. Ze zijn nu bezig om het in een testomgeving opnieuw te proberen, zodat er niet onverwacht weer kort geen data in Mijn Energie kan staan.

Gisteravond is geprobeerd de juiste data in te laden, het klopt dat er rond 21:00 daardoor even helemaal geen data beschikbaar was. Het juist inladen is helaas nog niet gelukt. Ik ontvang straks meer informatie en houd jullie op de hoogte!

De piek van 17-12 is inderdaad niet de correcte data, Out-smart is met onderhoud bezig en ik verwacht dat de juiste data vanavond wordt ingeladen. Ik houd het in de gaten en plaats direct weer een update zodra ik meer weet.

Die waarde lijkt me inderdaad stug, en denk ook dat dit zo'n piek is die hersteld moet worden door Out-smart. (waar we het in 'Verslag Windtegoed bijeenkomst' over hebben gehad)

Ik ga nu meteen naar Daan en Marc om het uit te zoeken en kom er vandaag bij jullie op terug. Ik zal ook vragen om het document van de correcte opwek.

Groetjes, Tanja
Badge +2
Ik denk dat ze nu aan het inladen zijn, alles is weg van december
Reputatie 3
Badge +6
WINDTEGOEDEN...???

Wat maken jullie er een zooitje van zeg....ONGELOFELIJK !!
De waardes die worden aangegeven bij "mijn windmolen" zijn zo onbetrouwbaar als de pest, ongeveer vergelijkbaar met de rest van het totale systeem daar in Amsterdam.
Nee, dan kun je je beter druk maken om de transactiekosten van een bitcoin....? En wat voor soort kerstboom we moeten nemem,...daar worden we wijzer van....
Was trots te kunnen melden tijdens de kerstdagen dat ik vanaf 9-8-17 al mooi boven de 500 kwu uit
kwam met de opbrengst van de 4 windtegoeden,.......maar helaas....we zitten bij Qurrent en is dus niets zeker....
Kijk, dat er de 17e wat fout is gegaan met de opbrengst, het zij zo, maar zet dat dan de volgende dag weer recht a.u.b., we zijn nu een halve maand verder, en blijkt dat ik niet 518 kwu heb binnengehaald, maar nog maar 343.....WAT EEN ONGELOFELIJKE BENDE BIJ JULLIE. !!!!
Reputatie 2
Badge +6
Ondertussen is de opbrengst voor 17-12 bijgesteld naar een meer realistische waarde.

Daarnaast zie ik dat er ook voor de maanden oktober (-40% opbrengst), november (-7,5% opbrengst) en december (-8% opbrengst) ook enkele wijzigingen zijn doorgevoerd.

Zover ik het kan zien zijn er voor de maand oktober blijkbaar dagen dubbel geteld: voor 11 oktober is de opbrengst van 10+11 oktober genoteerd, voor 12 oktober de opbrengst van 11+12 oktober enzovoorts. Hierdoor is er een grote correctie voor oktober. Waarom november en december lager uitvallen kan ik nog niet zo snel zien.

Hopelijk kan Qurrent hiervoor uitleg geven waarom de opbrengst voor meerdere dagen is bijgesteld. Blijkbaar is de afstemming tussen de systemen van de netbeheerder en Qurrent, zoals eerder toegelicht, nog steeds niet op orde.
Badge
Sorry, het klopt nu echt niet. In plaats van ongeveer 80 kw minder bij mij is. Is het 230 kw minder. Dus nu klopt het nog niet.
Badge
Het wordt altijd naar beneden bijgesteld. Nog geen enkele keer is er een ‘fout’ geweest waardoor de opbrengt na de correctie hoger was.
Na 3 jaar is het nog steeds niet op orde en dat gaat ook niet meer gebeuren.
Wij zijn er hier thuis wel uit, zodra het mogelijk is, einde Qurrent in dit huishouden.

Groetjes, Tanja

Het blijft toch raar: met de app zou je controle hebben over wat je opwekt, alleen is die opwekwaarde tot nu toe al tot twee keer toe fors gecorrigeerd. Het mag zo zijn dat 250 kWh per windtegoed gegarandeerd is, maar een controle-app waar je niet van op aan kan is waardeloos... Slechte zaak qua image van en vertrouwen in dit in opzet sympathieke bedrijf...
Badge +2
Hallo
Bij mij zijn de windtegoeden weer naar beneden bijgesteld na correctie voor december.
even bijgevoegd schermafbeeldingen. ik vind dit niet normaal. meer dan 100 Kwh omdat er 1 dag niet goed zou zijn?!
Als ik geweten had dat er zo omgegaan zou worden met mijn loyaliteit aan Qurrent was ik niet gebleven. 1 windtegoed erbij als je blijft, als je weggaat, naar een andere aanbieder kan je een premie van 90 euro krijgen.

Wat ik ook nog steeds gek vind is dat Qurrent reageert op reacties van ons, ipv zelf te zeggen dat er dingen niet kloppen en pas daarna naar de oorzaak gaan zoeken.

Ben benieuwd naar mijn jaarafrekening, maar dat duurt nog minstens 2 maanden!

Ik blijf hopen op beterschap.

Windtegoed van ca 710 kWh naar 586 kWh gezakt waarom en dit is al de tweede keer dat het naar beneden wordt aangepast.

Waarom? Wat is de opbrengst?
Reputatie 3
Badge +7
Beste Tanja,

Prachtig die uitleg, maar ik lees nergens een excuus. Dit is nu al de tweede keer op rij dat jullie zomaar een aanpassing doen. De uitleg doet niets af aan het feit dat er zeer onprofessioneel wordt gehandeld. Jullie hadden veel vaker een kwaliteitscheck kunnen doen. Nu hebben jullie weer drie maanden gewacht met een aanpassing te doen. Geen melding vooraf met een inschatting wat deze correctie voor effect zal hebben. Ik heb even een check gedaan. Met deze laatste aanpassing is mijn opgewekte energie met windtegoeden voor de tweede keer naar beneden aangepast en dit keer van 4600 naar 3500 kWh(even afgerond). Het betreft 43 dagen die vanaf medio september (toen de vorige aanpassing werd uitgevoerd) achteraf zijn aangepast (toen ook zonder vooraankondiging). Geen enkele aanpassing ging naar boven. Hoe vaak kan je de klanten op deze manier behandelen. Ik begin het geloof in zakelijk ethisch handelen wel in twijfel te trekken. Ook toen de melding door de klanten we Beste Tanja,
rd gedaan werd gevraagd of Daan Grooten (verantwoordelijk binnen Qurrent) naar voren zou treden. Niets van dit gemerkt.

Wat vindt de nieuwe directie hiervan? Is dit de bedrijfscultuur? We doen maar wat en als het ons belieft dan corrigeert jullie gewoon en altijd in jullie voordeel.

Wat een hele slechte actie!

Jan de Bruijn (maar een klant)
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan,

Ik begrijp dat mijn uitleg nu niet direct de permanente oplossing is. Uiteraard is het voor iedereen vervelend als het inzicht onduidelijk is en soms bijgesteld moet worden. Maar aan de hoeveelheden in opwek dat bijgesteld moet worden hebben wij geen invloed en geen voorafgaand inzicht.

Onze IT-afdeling krijgt een databestand en laad die in zijn geheel in. Erna zien zij (en iedereen) pas de impact. Alle correcties zijn ook terug te lezen in het rapport dat we nu standaard elke 3 maanden publiceren. Hierdoor kan iedereen zien of de data in Mijn Energie en de app klopt.

Via het topic ‘Windtegoed van 17-12 klopt niet?‘ heb ik geprobeerd iedereen dagelijks op de hoogte te houden van de ontwikkelen over het aanpassen. Ik wist helaas niet van te voren dat er meer gecorrigeerd ging worden, anders had ik dat uiteraard met je gedeeld. Want zulke proactieve informatie is voor iedereen prettig.

Ook na de systeemaanpassing zal het windtegoed soms worden aangepast, alleen zal dit in een constante frequentie gebeuren. Het lijkt mij een goed idee om dit duidelijker bij het Windtegoed te vermelden en ga dit aangeven.

Wij hebben echt ons best gedaan om iedereen zo goed en proactief mogelijk te informeren. Ik hoor het altijd graag hoe het beter kan. En mijn oprechte excuses als dit niet naar wens is gelukt.
Badge
Het gaat om geloofwaardigheid.
Ongeacht waar Qurrent de informatie vandaan haalt, Qurrent is verantwoordelijk hiervoor richting ons, de klanten.
En het is inderdaad heel apart dat er pas wordt gereageerd nadat gebruikers hebben geklaagd.
Als ik Qurrent was zou ik al mijn energie stoppen in te kloppend maken van gebruikers gegevens, in plaats van bv uitrekenen hoeveel energie een bitcoin kost.
Badge
WINDTEGOEDEN...???

Wat maken jullie er een zooitje van zeg....ONGELOFELIJK !!
De waardes die worden aangegeven bij "mijn windmolen" zijn zo onbetrouwbaar als de pest, ongeveer vergelijkbaar met de rest van het totale systeem daar in Amsterdam.
Nee, dan kun je je beter druk maken om de transactiekosten van een bitcoin....? En wat voor soort kerstboom we moeten nemem,...daar worden we wijzer van....
Was trots te kunnen melden tijdens de kerstdagen dat ik vanaf 9-8-17 al mooi boven de 500 kwu uit
kwam met de opbrengst van de 4 windtegoeden,.......maar helaas....we zitten bij Qurrent en is dus niets zeker....
Kijk, dat er de 17e wat fout is gegaan met de opbrengst, het zij zo, maar zet dat dan de volgende dag weer recht a.u.b., we zijn nu een halve maand verder, en blijkt dat ik niet 518 kwu heb binnengehaald, maar nog maar 343.....WAT EEN ONGELOFELIJKE BENDE BIJ JULLIE. !!!!
Badge
Hier hetzelfde, had ik eerst 198Kwu en 70 % van mijn jaar opbrengst, zit ik sinds gisteren op 139 Kwu, en nog maar 38 % van mijn jaar opbrengst... Leg me dit nou eens uit! Als jullie dat niet kunnen dan weet ik al wat ik ga doen als mijn contract is afgelopen, ga ik weer lekker naar mij iets betrouwbaardere vorige provider! (die mij verleden week nog een leuk aanbod deed, nu spijt dat ik dit niet gedaan heb, overstap terug had mij niets gekost...ik ga nog eens informeren daar).
Reputatie 3
Badge +6
Hallo Tanja, wat gemakkelijk om continu de fout bij een onafhankelijke partner als "Outsmart" neer te leggen, maar daar zijn jullie niet klaar mee natuurlijk, wij (iedere bezitter van een of meerdere windtegoeden) hebben recht op klink en klare cijfers waar we wat aan hebben, daar hebben we voor betaald.
Als nu blijkt dat "Outsmart" de onbetrouwbare factor is in het geheel, ga dan met een ander in zee die ons het de komende jaren weer vertrouwen kan geven in de opbrengst van onze windtegoeden.
Ik heb al een keer vaker aangegeven, geef ons rechtstreeks inzicht in de dagelijkse opbrengst van de windmolens zelf, of krijgen we dan teveel inzicht.......
Hoop voor Qurrent en voor alle windaandeelhouders snel op verbetering, anders weet ik zeker dat het minstens 1 klant kost, dan maar iets minder GROEN.
Groet Harry
Hallo, Ik vind het ook helemaal belachelijk dat de windtegoed waardes kloppen niet en dat het voor de tweede keer naar beneden wordt gecorrigeerd. Heel vaak gebeld bij Qurrent dat de app en site niet goed werkt, enige antwoord is: we are working on it! BS! Working on it 6 months long, en gebeurt niets.

Vanaf het begin (voor mij juni 2017) wilde ik een gevoel krijgen of elke windtegoed echt rond de 250 kWh per jaar kan opleveren, maar met alle correcties, kan ik dat niet uithalen. Ook heb ik op de site gevraagd of er historiek is ergens wat 1 windtegoed echt heeft opgeleverd de laatste 2 Jaren, maar dit is nergens te vinden. Ik wilde dit informatie zodat ik een beslissing kon maken of ik nog windtegoed zou kopen (boven de 2 dat ik gratis hebt gekregen), maar zoals het nu uitziet (met elke keer naar beneden corrigeren) ga ik echt nooit windtegoed kopen.

Ik ga nu gewoon nog 2.5 jaar wachten en daarna NOOIT MEER QURRENT!

Qurrent is misschien de "aller, aller, aller groenste energieleverancier" maar wel met de "aller, aller, aller slechtste service en helpmiddel"!

Mvg, van een heel ontevreden klant.
Reputatie 5
Badge +13
@Dennis25 , wij zijn zeker verantwoordelijk voor het geven van de informatie. Met de systeemaanpassing van een ‘alarm’ willen we het juist omdraaien. Dat wij de leden informeren i.p.v. de leden ons.

@voorhout , de opbrengst van je windtegoed in Mijn Energie en in de app is aangepast naar de juiste waardes. Zoals je in bovenstaand grafiek kan zien was de data van bijvoorbeeld 17-12 onjuist ingeladen. Ik begrijp dat dit voor verwarring en onvrede zorgt, maar het veranderd niets aan ons doel en onze missie waar we enorme vooruitgang in boeken. Steeds meer mensen over op 100% groene energie en helpen met besparen en opwekken. Ik hoop dan ook dat je dit met ons blijft delen.

@H.J.Ploeg , uiteraard vinden wij ook dat iedereen die cijfer moet kunnen inzien. Daarom publiceren we nu ook elk kwartaal die cijfers. Wat wij aangeleverd krijgen van Outsmart is exact wat er direct in Mijn Energie komt. En ik hoop dat je niet overstap naar minder groen, naast de grotere nadelen die daar aan verbonden zitten, want wij zijn enorm blij met je feedback.

@Sara ik begrijp dat het vervelend is dat de data gecorrigeerd moet worden naar de juiste data. Maar dit zal blijven gebeuren, alleen dan op een frequentere basis. Met het Windtegoed rapport van Outsmart kan je zien waar die 250 KW op is berekend en of die haalbaar is en wordt gehaald.

Ik begrijp dat de lage opbrengst je doet twijfelen om te investeren, maar windtegoed is niet een investering zoals zonnepanelen om een hoog rendement te halen voor een eigen portemonnee. Een Windtegoed neem je om actief bij te dragen aan een duurzame wereld. Zelf opwekken betekent meer duurzame opwekcapaciteit en minder CO2 uitstoot. Waardoor je nog meer bijdraagt aan een beter milieu dan met alleen groene stroom afnemen. En door de garantie van 250 KW kan je er geen verlies op draaien. De 250KW is dan ook niet een random getal maar aan aangetoond aantal waardoor ook bijvoorbeeld de bank akkoord is gegaan met de investering van de windmolens.

Ik vind het heel jammer om te horen dat je ontevreden bent en hoop dan ook dat we dit kunnen veranderen. Juist met o.a. de community willen we samen met alle leden werken aan verbeteringen bij Qurrent.

Groetjes, Tanja
Reputatie 3
Badge +6
Beste Tanja,....
Je schrijft 4 dagen geleden het volgende....

"Onze IT-afdeling krijgt een databestand en laad die in zijn geheel in. Erna zien zij (en iedereen) pas de impact. Alle correcties zijn ook terug te lezen in het rapport dat we nu standaard elke 3 maanden publiceren. Hierdoor kan iedereen zien of de data in Mijn Energie en de app klopt."

Maar wanneer een afspraak gemaakt zou worden met Outsmart , zodra jullie de data (van een dag eerder) naar ons (qurrent) versturen , zet er dan in 1 regel bij.....is gebaseerd op .....kwh/winddeel.
Dan neem ik aan dat elke medewerker bij jullie op kantoor wel kan zien als het gisteren windkracht 2 was dat je dan geen 10 kwh mag aflezen, al snel word er dan een koppeling gemaakt tussen windkracht en windtegoed (kwh), snappen ze dat niet, zou ik zo snel mogelijk kiezen voor een nieuwe sollicitatie ronde daar.

Maar zo simpel kan het toch zijn en is er toch een controle waardoor er nooit echt veel fout kan gaan?

We kijken er zelf ook zo naar, (voorbeeld)gisteren lekker windkrachtje 8 gehad, ok vanavond even kijken komt er weer leuk wat bij, maar zoals het nu gaat heeft m.i. niemand meer behoefte aan het monitoren van zijn windtegoeden, alleen nog aan het einde van een loopjaar kijken of jullie daadwerkelijk 250 kwh/ winddeel hebben afgetrokken van het geheel, gemiste kans lijkt mij, omdat juist door het blijven monitoren leid tot overzicht en waardoor
we ook zelf proberen ons verbruik te verlagen.

gr. Harry
Reputatie 3
Badge +8
Hallo @JelleZijlstra,

Bedankt voor je bericht. Ik heb deze aan dit bestaande topic bijgevoegd. Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid.

Groet, Nina
Reputatie 5
Badge +13
Zeker een goed punt Harry. En juist inderdaad omdat we dat regelmatig monitoring juist willen aanmoedigen zodat mensen bewuster worden van energie.

Ik heb je reactie naar Daan en Marc doorgestuurd. Een extra dagelijkse pro-actieve check zou heel handig zijn tot dat de automatische tool er is.

Groetjes, Tanja

Reageer