Sticky Beantwoord

Windtegoed van 17-12 klopt niet? - Windtegoed data aangepast

Toon eerste bericht

47 reacties

"maar windtegoed is niet een investering zoals zonnepanelen om een hoog rendement te halen voor een eigen portemonnee"

Nou Tanja, ik vind dit toch een hele rare uitspraak, en geheel anders dan die aardige verkoop jongen verleden jaar tegen mij vertelde op de Rotterdamse Oogstmarkt ..zou toch maar even jullie verkoop praatje aanpassen, want ik was er van overtuigt dat windtegoed ook goed was voor onze portemonnee en niet alleen het milieu (wat natuurlijk een heel goed doel is)....
Reputatie 1
Badge +6
Als ik dit allemaal zo lees, hoezo data bestanden inlezen anno 2018, thuis kan ik precien op mijn meter zien hoeveel ik opgewekt heb met mijn zonnepanelen, wat is het princype anders opwekken met een windmolen. Een meter er tussen en via een portal live data beschikbaar stellen voor geintresseerden en meteen verwerken realtime met de qurrent servers.
lijkt me geen hogere wiskunde.

misschien moten ze in de windmolens ook eens digitale meters plaatsen, kunnen we dus ook meekijken net als de netbeheerder bij ons, simpel toch.

groet
richard
Reputatie 2
Badge +5
Ik ben heel achterdochtig geworden. Normaliter weet de beheerder de volgende dag hoeveel de molens aan energie hebben opgewekt. Dit wordt doorgegeven, gedeeld door het aantal windtegoeden en bijgeschreven bij de betreffende klanten.
Het zou dus niet kunnen dat achteraf ineens compleet andere waarden worden ingelezen. En altijd zijn de aangepaste waarden lagere waarden. Zou het kunnen dat wij niet de bruto geproduceerde/opgewekte waarden verrekend krijgen maar slechts de uiteindelijk verkochte kWh's?
Mogelijk wordt er bij meer/veel wind teveel energie opgewekt en dan krijgt men dit niet allemaal verkocht. En daar zouden wij dan de dupe van worden?

Het is maar een gedachte die ik heb om te verklaren waarom men toch steeds achteraf waarden aan het veranderen zijn.

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn (maar een klant)
Badge +2
Heel flink gewaait de afgelopen dagen maar opbrengst krijg je niet...

Weer verandering in het windtegoed!
sinds 2 dagen staat de teller op 255 Kwh en de % zijn van 28% naar 27% bijgesteld
terwijl bij 248 Kwh de % op 28% stond!

Het lijkt mij beter dat jullie geen gegevens meer doorgeven over windtegoed. Als je mensen iets afneemt worden ze boos hoeveel ergenis heb ik hier al overgelezen op Qurrent Forum.

Als je bij een ieder elke keer moet bijstellen en bij de jaarnota weer aanpassen logisch dat mensen het vertrouwen verliezen....
Hoi allemaal, bedankt voor jullie vragen.

Ik heb nog niet op al jullie vragen antwoord, maar hier is alvast een begin.

Wat had de stroomstoring ermee te maken?
De stroomstoring had te maken met de connectie tussen OutSmart en Qurrent. Door de stroomstoring ontvingen wij die dag geen informatie. O.a hierdoor kwamen wij erachter dat het huidige systeem niet in een tweerichtingsverkeer werkte.

Is 1 op 1 rechtstreekse (live) monitoring mogelijk?
Omdat we afhankelijk zijn van Outsmart en zij ons dagelijkse totalen geven kunnen wij geen live data tonen. Of dit in de toekomst aangepast kan worden ga ik navragen. Het uitlezen van de molen werkt volgens mij wel anders dan dat van bijvoorbeeld de Qbox op een elektra meter.

Waarom 2 aparte database omgevingen voor nota-systeem en app?
Het is helaas niet mogelijk om alles in 1 systeem te zetten. De systemen hebben verschillende doelen en zijn niet alleen voor windtegoed in gebruik.

Het is beter om de verwachting aan wind en opbrengst per half jaar te indexeren en voor nu flink naar beneden te stellen.
In het Windtegoed-rapport van Outsmart staat de forecast voor een heel jaar per maand weergegeven. Misschien bedoel je de opwek in Mijn Energie verlagen om teleurstelling te voorkomen? We willen graag en zo accuraat als mogelijke weergave tonen, daarom zijn we nu bezig om de constante synchronisatie met Outsmart te bouwen.

Wanneer worden de volgende windmolens gebouwd?
Op dit moment wordt de eerste Buurtmolen in Herbaijum gebouwd.
.
Kunnen jullie een handmatige dagelijkse check op bericht van Outsmart doen?
Met een dagelijkse check zien we alleen de grote opvallende pieken, wanneer ergens 1 kWh te veel is is dit door een check met ogen eigenlijk niet te zien. Daar is het aankomende synchronisatiesysteem voor nodig.

De andere vragen ben ik verder aan het uitzoeken en navragen en kom ik met een paar dagen bij jullie op terug!

Groeten van Marc
Reputatie 3
Badge +11
Kijk ook eens op deze website van de Windcentrale

https://www.windcentrale.nl/blog/hoe-wordt-stroomproductie-windmolen-gemeten/

Hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden.
Reputatie 1
Badge
Hallo allemaal, bedankt voor jullie betrokkenheid en het delen van tips. We willen graag iedereen motiveren om zelf groen op te wekken en duidelijkheid en betrouwbaarheid is hiervoor nodig. We werken hard aan de tool en ik hoop jullie snel blij te maken met het resultaat. Er waren nog een aantal vragen waarop ik uitleg zal geven.

Kan er een test of referentie systeem in worden opgenomen?
Dank voor de suggestie. We hebben het proces van ‘juiste waardes opnieuw inladen’ wel van te voren getest. Echter de waardes van de data zien wij momenteel niet in de test, voordat we de wijziging hebben doorgevoerd. We zien dus alleen of het aanpassen goed gaat, maar niet de uitkomst.

Daardoor wisten we de omvang van de impact niet en is dit onderschat. Eerder en duidelijker communiceren is hierbij zeker belangrijk. We werken aan een automatische monitoring en sync van productiegegevens, waardoor de problemen structureel verholpen dienen te zijn.
We zullen overwegen om een volgende keer alle leden met Windtegoed ook anders te informeren. Wellicht wederom met een notificatie in Mijn Energie of in de app. Net zoals we dat vorige keer hebben gedaan. Zodra de nieuwe tool af is kan dat ook niet meer voorkomen.

Is 1 op 1 rechtstreekse monitoring aanwezig/mogelijk ?
Live monitoring is in theorie mogelijk. Echter de data is foutgevoelig door twee dingen: data connectiviteitissues en correcties op de meetdata door het meetbedrijf.
De wens voor live monitoring hebben wij ook, echter is er voor gekozen om eerst te werken aan verbetering van de bovenstaande, voordat we live data aanbieden. Zodat het ook goed kan werken.

Is er een bijlage waaruit blijkt uit welke output wat werkelijk opgewekt in Kwh/Mwh per uur/dag/week/maand is gehaald?
De enige informatie die wij hebben is de data van Outsmart, deze is zo opgesteld dat hij zo begrijpvol mogelijk is voor iedereen.

Kan de communicatie over ‘live’ Windtegoed worden aangepast?
We willen niet de suggestie wekken dat de data live zijn. Ik heb net nog even op de website gekeken en zie het daar ook niet staan. Waar heb je dit gelezen? We passen het graag aan.

Kan Qurrent en/of Outsmart het verschil voor eigen rekening nemen?
We begrijpen dat je teleurgesteld bent. Qurrent kan dat verschil niet voor eigen rekening nemen, de opwek heeft namelijk niet plaatsgevonden. In het rapport van Outsmart zie je de daadwerkelijke opbrengsten van de windmolens. Door de lage hoeveelheid wind van afgelopen jaar moet Qurrent alle uitbetalen van de windtegoeden aanvullen tot de minimale 250 kWh per jaar, dit zal dan ook gebeuren bij iedereen op de jaarnota.

Kan een handmatige dagelijkse check op Outsmart het oplossen?
Nee helaas niet, een grote vreemde piek valt op, maar een klein verschil helaas niet. En doordat we wij het opnieuw inladen niet de impact zien kunnen we niet goed proactief informeren. Dat is ook de aanleiding geweest voor de windtegoed meeting afgelopen jaar en de uitkomst voor het bouwen van de nieuwe tool. Door een geautomatiseerde tool zorg je ook dat het niet afhankelijk is van handmatig werk.

Met vriendelijke groet,
Daan
Reputatie 2
Badge +6
Beste Daan,....jij schreef:

Kan een handmatige dagelijkse check op Outsmart het oplossen?Nee helaas niet, een grote vreemde piek valt op, maar een klein verschil helaas niet. En doordat we wij het opnieuw inladen niet de impact zien kunnen we niet goed proactief informeren. Dat is ook de aanleiding geweest voor de windtegoed meeting afgelopen jaar en de uitkomst voor het bouwen van de nieuwe tool. Door een geautomatiseerde tool zorg je ook dat het niet afhankelijk is van handmatig werk.

Ik ben het zeker niet met jou eens dat een dagelijkse check niet zou werken, .....waar zit het verschil tussen de cijfers die wij te zien krijgen...?......alleen dat het groter getal is......? maar wanneer wij zien dat we na b.v een dagje windkracht 8 maar 1 kwh/windtegoed binnen krijgen dan zien wij toch ook dat het niet klopt, de opbrengst van de 4 windmolens bij elkaar gedeeld door het totale aantal windtegoeden geeft toch hetzelfde resultaat ?
Reputatie 3
Badge +7
Hallo H.J. Ploeg,

Ik heb jouw vraag doorgezet naar Daan. Zodra er een antwoord is, hoor je van ons!

Groet,
Tessa
Reputatie 3
Badge +11
Zonder bericht van Qurrent is het windtegoed over Januari 2018 weer aangepast.
Zou het toch wel appreciëren als er wijzigingen in het windtegoed plaats vinden dit kenbaar gemaakt wordt en niet pas na 3 maanden !!!
Reputatie 2
Badge +5
John,

ik registreer dagelijks de opgewekte energie van mijn 18 windtegoeden. Ik heb vandaag die registraties vanaf 1-12-2017 (dit is de datum tot waar de vorige aanpassingen waren doorgevoerd) gecontroleerd met de waarden, die vandaag in Mijn Energie staan en heb geen aanpassingen gevonden. Hoe heb jij dat dan geconstateerd?

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 3
Badge +11
Alle dagen rond de klok van 16:30 / 17:00 uur. Noteren vanuit de week grafiek en meerdere keren per maand het totaal via de maandgrafiek.
Reputatie 3
Badge +11
Ook vandaag weer de week op hol.

Let op het tijdstip rechtsonder.
Reputatie 4
Badge +13
Hoi John, dit is toch wat Els nu voor je aan het uitzoeken is? Dat bij jouw account na een paar minuten/refreshen de dag weergave weer klopt met de weekweergave? Want voor zover ik weet zijn er geen wijzigingen bekend.

Groetjes, Tanja
Reputatie 3
Badge +11
Hoewel het probleem blijkt te zijn gevonden is het dus nog niet verholpen.

Lei op tijd rechts onder.
Reputatie 4
Badge +13
Hoi John, inderdaad de oorzaak voor het verspringen van de grafieken dat jij hebt is gevonden en ze zijn bezig met het oplossen ervan. Ik laat het je uiteraard direct weten zodra dat is gelukt.

Groetjes, Tanja
Reputatie 2
Badge +6
Daan van Qurrent schreef:

Hallo allemaal, bedankt voor jullie betrokkenheid en het delen van tips. We willen graag iedereen motiveren om zelf groen op te wekken en duidelijkheid en betrouwbaarheid is hiervoor nodig. We werken hard aan de tool en ik hoop jullie snel blij te maken met het resultaat. Er waren nog een aantal vragen waarop ik uitleg zal geven.

Kan er een test of referentie systeem in worden opgenomen?
Dank voor de suggestie. We hebben het proces van ‘juiste waardes opnieuw inladen’ wel van te voren getest. Echter de waardes van de data zien wij momenteel niet in de test, voordat we de wijziging hebben doorgevoerd. We zien dus alleen of het aanpassen goed gaat, maar niet de uitkomst.

Daardoor wisten we de omvang van de impact niet en is dit onderschat. Eerder en duidelijker communiceren is hierbij zeker belangrijk. We werken aan een automatische monitoring en sync van productiegegevens, waardoor de problemen structureel verholpen dienen te zijn.
We zullen overwegen om een volgende keer alle leden met Windtegoed ook anders te informeren. Wellicht wederom met een notificatie in Mijn Energie of in de app. Net zoals we dat vorige keer hebben gedaan. Zodra de nieuwe tool af is kan dat ook niet meer voorkomen.

Is 1 op 1 rechtstreekse monitoring aanwezig/mogelijk ?
Live monitoring is in theorie mogelijk. Echter de data is foutgevoelig door twee dingen: data connectiviteitissues en correcties op de meetdata door het meetbedrijf.
De wens voor live monitoring hebben wij ook, echter is er voor gekozen om eerst te werken aan verbetering van de bovenstaande, voordat we live data aanbieden. Zodat het ook goed kan werken.

Is er een bijlage waaruit blijkt uit welke output wat werkelijk opgewekt in Kwh/Mwh per uur/dag/week/maand is gehaald?
De enige informatie die wij hebben is de data van Outsmart, deze is zo opgesteld dat hij zo begrijpvol mogelijk is voor iedereen.

Kan de communicatie over ‘live’ Windtegoed worden aangepast?
We willen niet de suggestie wekken dat de data live zijn. Ik heb net nog even op de website gekeken en zie het daar ook niet staan. Waar heb je dit gelezen? We passen het graag aan.

Kan Qurrent en/of Outsmart het verschil voor eigen rekening nemen?
We begrijpen dat je teleurgesteld bent. Qurrent kan dat verschil niet voor eigen rekening nemen, de opwek heeft namelijk niet plaatsgevonden. In het rapport van Outsmart zie je de daadwerkelijke opbrengsten van de windmolens. Door de lage hoeveelheid wind van afgelopen jaar moet Qurrent alle uitbetalen van de windtegoeden aanvullen tot de minimale 250 kWh per jaar, dit zal dan ook gebeuren bij iedereen op de jaarnota.

Kan een handmatige dagelijkse check op Outsmart het oplossen?
Nee helaas niet, een grote vreemde piek valt op, maar een klein verschil helaas niet. En doordat we wij het opnieuw inladen niet de impact zien kunnen we niet goed proactief informeren. Dat is ook de aanleiding geweest voor de windtegoed meeting afgelopen jaar en de uitkomst voor het bouwen van de nieuwe tool. Door een geautomatiseerde tool zorg je ook dat het niet afhankelijk is van handmatig werk.

Met vriendelijke groet,
Daan

Hallo Daan, als je bovenaan deze pagina naar "slim met energie" gaat, vervolgens naar windpark gaat, dan staat daar onderaan "meer over windtegoed, en je speel dan het youtube-filmpje af, dan word er bij 1.07 min. toch duidelijk gezegd dat we live de windopwek zouden kunnen volgen.

Groet Harry
Badge
Ik heb nu, na 3 kwart maand evenveel opgewekt als in februari. Verwachting is dat, als dit probleem ook voor mij geldt, dat ik tenminste 75% (natte vinger gok) van het hierna opgewekte windtegoed kwijtraak aan datacorrectie. We gaan het zien.
Reputatie 4
Badge +13
Hoi Henze, bedankt voor het doorgeven. Volgens mij is die data inderdaad onjuist als ik het bekijk ten opzichte van de voorgaande maanden. Ik duik er gelijk met IT in om het met Outsmart weer te controleren en zo nodig de juiste data weer in te laden. Ik kom er deze week bij je op terug! We zijn ook nog steeds druk bezig met de permanente oplossing.

@H.J.Ploeg , Hoi Harry, ik hoor het inderdaad terug in het filmpje. Dat filmpje was al gemaakt voordat het Windtegoed officieel gelanceerd werd en we er achter kwamen dat live helaas niet mogelijk was op dat moment. Ik ga het filmpje laten aanpassen, zodat hij klopt. Bedankt voor het laten weten!

Groeten, Tanja
Badge
natte vinger gok was aardig in de richting, van de 37kWh "extra opgewekt" ben ik er nu 27 kwijt. 72% dus.

Ik hoop dat die permanente synchronisatie stabiele en nauwkeuriger gaat zijn. want nu waren we met zijn allen dus blij met een dooie mus...
Ja, voor mij is maart windtegoed ook weer voor de zoveelste keer naar beneden gecorrigeerd. Ik vind het zooo belachelijk. Het is ook een helemaal onbetrouwbaar en waardeloos systeem. Maar een ding zeker: is wel consekvent. Je kunt op Qurrent oprekenen dat je windtegoed is ALTIJD fout! ???
Reputatie 3
Badge +11
Qurrent kan ook eens per maand een opgave doen van het opgewekte vermogen. Dit wordt bij meerdere collectieven toegepast.

Reageer