Sticky Beantwoord

Windtegoed van 17-12 klopt niet? - Windtegoed data aangepast

• 18 december 2017
  • 56 reacties
  • 9212 keer bekeken

Toon eerste bericht

56 reacties

Badge +1
Onderstaande vraag heb ik een maand geleden aan Qurrent gesteld, maar alleen maar een ontvangstbevestiging gehad. Daarom probeer ik het nu via dit forum:

Qurrent: "We hebben jouw bericht via de website ontvangen. Je moet alleen nog héél even geduld hebben. We gaan aan de slag om binnen 2 weken een antwoord op jouw vraag te geven!"

Je vraag via Qurrent.nl:
Heb ik een cadeautje gekregen? ☺ Op mijn jaarafrekening en op het dashboard en in de app heb ik plotseling 8 windtegoeden, terwijl ik er maar 2 heb aangekocht. Ik neem aan dat dit een vergissing is, en dan hierbij het verzoek om dit aan te passen om latere grote correctiebedragen te voorkomen. Ik weet niet of dit ook nog van invloed is op mijn termijnbedrag. Maar, als het wel een cadeautje is... 😉 dan hartelijk bedankt! Met vriendelijke groet, Bernd Krämer.
Badge +1
En het gaat ook fout bij dashboard, en bij mijn contractgegevens... 4 maal 2, op verschillende data:

Zie bijlage

met andere woorden: er zitten toch nog wel wat "eigenaardigheden" in de administratie van de windtegoeden, en/of in de software! Dat voelt niet echt betrouwbaar...

[Update 27-12 14:30]
Hallo allemaal, het opnieuw inladen van de juiste data is gelukt. De waarde van 17-12 is nu weer correct. In januari ontvangen wij ook weer het rapport van Outsmart met de gedetailleerde info over de opwek van heel 2017, deze delen we ook via de community.

[Update 21-12 11:00]
Ik heb zojuist een update gekregen van IT, het is nog onbekend waarom het opnieuw inladen van de juiste dat niet direct werkt. Ze zijn nu bezig om het in een testomgeving opnieuw te proberen, zodat er niet onverwacht weer kort geen data in Mijn Energie kan staan.

[Update 20-12 09:30]
Gisteravond is geprobeerd de juiste data in te laden, het klopt dat er rond 21:00 daardoor even helemaal geen data beschikbaar was. Het juist inladen is helaas nog niet gelukt. Ik ontvang straks meer informatie en houd jullie op de hoogte!

[Update 19-12 10:30]
De piek van 17-12 is inderdaad niet de correcte data, Out-smart is met onderhoud bezig en ik verwacht dat de juiste data vanavond wordt ingeladen. Ik houd het in de gaten en plaats direct weer een update zodra ik meer weet.

[Update 19-12 09:00]
Hoi allemaal, bedankt voor jullie oplettendheid!

Die waarde lijkt me inderdaad stug, en denk ook dat dit zo'n piek is die hersteld moet worden door Out-smart. (waar we het in 'Verslag Windtegoed bijeenkomst' over hebben gehad)

Ik ga nu meteen naar Daan en Marc om het uit te zoeken en kom er vandaag bij jullie op terug. Ik zal ook vragen om het document van de correcte opwek.

Groetjes, Tanja

Het blijft toch raar: met de app zou je controle hebben over wat je opwekt, alleen is die opwekwaarde tot nu toe al tot twee keer toe fors gecorrigeerd. Het mag zo zijn dat 250 kWh per windtegoed gegarandeerd is, maar een controle-app waar je niet van op aan kan is waardeloos... Slechte zaak qua image van en vertrouwen in dit in opzet sympathieke bedrijf...
Hoi allemaal, bedankt voor jullie vragen.

Ik heb nog niet op al jullie vragen antwoord, maar hier is alvast een begin.

Wat had de stroomstoring ermee te maken?
De stroomstoring had te maken met de connectie tussen OutSmart en Qurrent. Door de stroomstoring ontvingen wij die dag geen informatie. O.a hierdoor kwamen wij erachter dat het huidige systeem niet in een tweerichtingsverkeer werkte.

Is 1 op 1 rechtstreekse (live) monitoring mogelijk?
Omdat we afhankelijk zijn van Outsmart en zij ons dagelijkse totalen geven kunnen wij geen live data tonen. Of dit in de toekomst aangepast kan worden ga ik navragen. Het uitlezen van de molen werkt volgens mij wel anders dan dat van bijvoorbeeld de Qbox op een elektra meter.

Waarom 2 aparte database omgevingen voor nota-systeem en app?
Het is helaas niet mogelijk om alles in 1 systeem te zetten. De systemen hebben verschillende doelen en zijn niet alleen voor windtegoed in gebruik.

Het is beter om de verwachting aan wind en opbrengst per half jaar te indexeren en voor nu flink naar beneden te stellen.
In het Windtegoed-rapport van Outsmart staat de forecast voor een heel jaar per maand weergegeven. Misschien bedoel je de opwek in Mijn Energie verlagen om teleurstelling te voorkomen? We willen graag en zo accuraat als mogelijke weergave tonen, daarom zijn we nu bezig om de constante synchronisatie met Outsmart te bouwen.

Wanneer worden de volgende windmolens gebouwd?
Op dit moment wordt de eerste Buurtmolen in Herbaijum gebouwd.
.
Kunnen jullie een handmatige dagelijkse check op bericht van Outsmart doen?
Met een dagelijkse check zien we alleen de grote opvallende pieken, wanneer ergens 1 kWh te veel is is dit door een check met ogen eigenlijk niet te zien. Daar is het aankomende synchronisatiesysteem voor nodig.

De andere vragen ben ik verder aan het uitzoeken en navragen en kom ik met een paar dagen bij jullie op terug!

Groeten van Marc
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JohnKemmer,

Bedankt voor je bericht. Omdat je ook over dit probleem had gepost onder een andere topic heb ik zojuist al een taak voor dit probleem in werking gezet. Onze IT-afdeling is voor je bezig.

Groeten,
Julian
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @JohnKemmer ,

Dat gaat heel hard ja!
Hoe ziet dit er in de grafiek uit? En laten app en website hetzelfde zien?
Groet, Joost

Reageer