Sticky Beantwoord

Windtegoed van 17-12 klopt niet? - Windtegoed data aangepast

  • 18 december 2017
  • 56 reacties
  • 9255 keer bekeken

Badge +3
Klopt dit wel, ik waaide gisteren niet weg !

icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 19 december 2017, 09:14

[Update 28-12 12:00]
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie oplettendheid en vragen. Ik geef graag meer uitleg over waarom de opwek van de windtegoeden is aangepast.

De data die in ME en in app staat is van Outsmart, dit is een onafhankelijke partij die de opwek meet. De data die zij toesturen kan naderhand gewijzigd worden als er een correctie nodig is. In dit verslag heb ik uitleg gegeven in wat voor situaties dit kan voorkomen. Een correctie moet met terugwerkende kracht worden gedaan.

Om de onjuiste waarde van 17-12 van Outsmart te corrigeren is alle Windtegoed-data weer opnieuw ingeladen in Mijn Energie en de app. Hierdoor zijn oktober en november ook gecorrigeerd. Dit is hetzelfde wat er in oktober ook is gedaan. De data die nu in Mijn Energie en de app staat komt rechtstreeks van Outsmart.

In 2018 komt de systeemaanpassing, zodat een tweerichtingsverkeer continu synchroniseert. En niet zoals nu een keer in de ‘zoveel’ tijd met terugwerkende kracht een hoop aangepast moet worden.

We hopen hiermee een beter beeld van de data te geven en vinden het zelf ook vervelend dat dit nu niet altijd zo is.

De alarmbel tool die gezamenlijk met jullie is bedacht bij de Windtegoed sessie is naar verwachting begin 2018 af. Dat betekent dat we nu inderdaad nog geen automatische ‘alarm bel’ hebben als er een onjuiste waarde van Outsmart in Mijn Energie en de app wordt ingelezen.
In Januari ontvangen wij weer het totaal overzicht van alle opwek in het officiële rapport van Outsmart, deze delen wij ook met jullie zodat iedereen exact kan zien hoeveel er is opgewekt.

Volgende week donderdag om 16:00 is Marc van Qurrent live op de community als jullie nog vragen hierover hebben.

[Update 27-12 14:30]
Hallo allemaal, het opnieuw inladen van de juiste data is gelukt. De waarde van 17-12 is nu weer correct. In januari ontvangen wij ook weer het rapport van Outsmart met de gedetailleerde info over de opwek van heel 2017, deze delen we ook via de community.

[Update 21-12 11:00]
Ik heb zojuist een update gekregen van IT, het is nog onbekend waarom het opnieuw inladen van de juiste dat niet direct werkt. Ze zijn nu bezig om het in een testomgeving opnieuw te proberen, zodat er niet onverwacht weer kort geen data in Mijn Energie kan staan.

[Update 20-12 09:30]
Gisteravond is geprobeerd de juiste data in te laden, het klopt dat er rond 21:00 daardoor even helemaal geen data beschikbaar was. Het juist inladen is helaas nog niet gelukt. Ik ontvang straks meer informatie en houd jullie op de hoogte!

[Update 19-12 10:30]
De piek van 17-12 is inderdaad niet de correcte data, Out-smart is met onderhoud bezig en ik verwacht dat de juiste data vanavond wordt ingeladen. Ik houd het in de gaten en plaats direct weer een update zodra ik meer weet.

[Update 19-12 09:00]
Hoi allemaal, bedankt voor jullie oplettendheid!

Die waarde lijkt me inderdaad stug, en denk ook dat dit zo'n piek is die hersteld moet worden door Out-smart. (waar we het in 'Verslag Windtegoed bijeenkomst' over hebben gehad)

Ik ga nu meteen naar Daan en Marc om het uit te zoeken en kom er vandaag bij jullie op terug. Ik zal ook vragen om het document van de correcte opwek.

Groetjes, Tanja
Bekijk origineel

56 reacties

Reputatie 3
Badge +7
Beste Tanja,

Prachtig die uitleg, maar ik lees nergens een excuus. Dit is nu al de tweede keer op rij dat jullie zomaar een aanpassing doen. De uitleg doet niets af aan het feit dat er zeer onprofessioneel wordt gehandeld. Jullie hadden veel vaker een kwaliteitscheck kunnen doen. Nu hebben jullie weer drie maanden gewacht met een aanpassing te doen. Geen melding vooraf met een inschatting wat deze correctie voor effect zal hebben. Ik heb even een check gedaan. Met deze laatste aanpassing is mijn opgewekte energie met windtegoeden voor de tweede keer naar beneden aangepast en dit keer van 4600 naar 3500 kWh(even afgerond). Het betreft 43 dagen die vanaf medio september (toen de vorige aanpassing werd uitgevoerd) achteraf zijn aangepast (toen ook zonder vooraankondiging). Geen enkele aanpassing ging naar boven. Hoe vaak kan je de klanten op deze manier behandelen. Ik begin het geloof in zakelijk ethisch handelen wel in twijfel te trekken. Ook toen de melding door de klanten we Beste Tanja,
rd gedaan werd gevraagd of Daan Grooten (verantwoordelijk binnen Qurrent) naar voren zou treden. Niets van dit gemerkt.

Wat vindt de nieuwe directie hiervan? Is dit de bedrijfscultuur? We doen maar wat en als het ons belieft dan corrigeert jullie gewoon en altijd in jullie voordeel.

Wat een hele slechte actie!

Jan de Bruijn (maar een klant)
Reputatie 3
Badge +6
WINDTEGOEDEN...???

Wat maken jullie er een zooitje van zeg....ONGELOFELIJK !!
De waardes die worden aangegeven bij "mijn windmolen" zijn zo onbetrouwbaar als de pest, ongeveer vergelijkbaar met de rest van het totale systeem daar in Amsterdam.
Nee, dan kun je je beter druk maken om de transactiekosten van een bitcoin....? En wat voor soort kerstboom we moeten nemem,...daar worden we wijzer van....
Was trots te kunnen melden tijdens de kerstdagen dat ik vanaf 9-8-17 al mooi boven de 500 kwu uit
kwam met de opbrengst van de 4 windtegoeden,.......maar helaas....we zitten bij Qurrent en is dus niets zeker....
Kijk, dat er de 17e wat fout is gegaan met de opbrengst, het zij zo, maar zet dat dan de volgende dag weer recht a.u.b., we zijn nu een halve maand verder, en blijkt dat ik niet 518 kwu heb binnengehaald, maar nog maar 343.....WAT EEN ONGELOFELIJKE BENDE BIJ JULLIE. !!!!
Reputatie 3
Badge +6
Hallo Tanja, wat gemakkelijk om continu de fout bij een onafhankelijke partner als "Outsmart" neer te leggen, maar daar zijn jullie niet klaar mee natuurlijk, wij (iedere bezitter van een of meerdere windtegoeden) hebben recht op klink en klare cijfers waar we wat aan hebben, daar hebben we voor betaald.
Als nu blijkt dat "Outsmart" de onbetrouwbare factor is in het geheel, ga dan met een ander in zee die ons het de komende jaren weer vertrouwen kan geven in de opbrengst van onze windtegoeden.
Ik heb al een keer vaker aangegeven, geef ons rechtstreeks inzicht in de dagelijkse opbrengst van de windmolens zelf, of krijgen we dan teveel inzicht.......
Hoop voor Qurrent en voor alle windaandeelhouders snel op verbetering, anders weet ik zeker dat het minstens 1 klant kost, dan maar iets minder GROEN.
Groet Harry
Badge
Het wordt altijd naar beneden bijgesteld. Nog geen enkele keer is er een ‘fout’ geweest waardoor de opbrengt na de correctie hoger was.
Na 3 jaar is het nog steeds niet op orde en dat gaat ook niet meer gebeuren.
Wij zijn er hier thuis wel uit, zodra het mogelijk is, einde Qurrent in dit huishouden.
Badge
Het gaat om geloofwaardigheid.
Ongeacht waar Qurrent de informatie vandaan haalt, Qurrent is verantwoordelijk hiervoor richting ons, de klanten.
En het is inderdaad heel apart dat er pas wordt gereageerd nadat gebruikers hebben geklaagd.
Als ik Qurrent was zou ik al mijn energie stoppen in te kloppend maken van gebruikers gegevens, in plaats van bv uitrekenen hoeveel energie een bitcoin kost.
Reputatie 3
Badge +7
Hier precies zo. De molens zijn op hol geslagen.
OF....... krijgen we nu toch compensatie voor de negatieve correctie die plotsklaps op de opgewekte waarden door Qurrent werd uitgevoerd?
Nee het zal een eindejaarsuitkering zijn. 😉
@Daan van Qurrent kan jij dit uitleggen?

Met vriendelijke groet,
Jan de Bruijn
Reputatie 3
Badge +6
Leuk ,leuk, leuk, dit is vast het kerstpakket van Qurrent !
Badge
Hallo allemaal, bedankt voor jullie betrokkenheid en het delen van tips. We willen graag iedereen motiveren om zelf groen op te wekken en duidelijkheid en betrouwbaarheid is hiervoor nodig. We werken hard aan de tool en ik hoop jullie snel blij te maken met het resultaat. Er waren nog een aantal vragen waarop ik uitleg zal geven.

Kan er een test of referentie systeem in worden opgenomen?
Dank voor de suggestie. We hebben het proces van ‘juiste waardes opnieuw inladen’ wel van te voren getest. Echter de waardes van de data zien wij momenteel niet in de test, voordat we de wijziging hebben doorgevoerd. We zien dus alleen of het aanpassen goed gaat, maar niet de uitkomst.

Daardoor wisten we de omvang van de impact niet en is dit onderschat. Eerder en duidelijker communiceren is hierbij zeker belangrijk. We werken aan een automatische monitoring en sync van productiegegevens, waardoor de problemen structureel verholpen dienen te zijn.
We zullen overwegen om een volgende keer alle leden met Windtegoed ook anders te informeren. Wellicht wederom met een notificatie in Mijn Energie of in de app. Net zoals we dat vorige keer hebben gedaan. Zodra de nieuwe tool af is kan dat ook niet meer voorkomen.

Is 1 op 1 rechtstreekse monitoring aanwezig/mogelijk ?
Live monitoring is in theorie mogelijk. Echter de data is foutgevoelig door twee dingen: data connectiviteitissues en correcties op de meetdata door het meetbedrijf.
De wens voor live monitoring hebben wij ook, echter is er voor gekozen om eerst te werken aan verbetering van de bovenstaande, voordat we live data aanbieden. Zodat het ook goed kan werken.

Is er een bijlage waaruit blijkt uit welke output wat werkelijk opgewekt in Kwh/Mwh per uur/dag/week/maand is gehaald?
De enige informatie die wij hebben is de data van Outsmart, deze is zo opgesteld dat hij zo begrijpvol mogelijk is voor iedereen.

Kan de communicatie over ‘live’ Windtegoed worden aangepast?
We willen niet de suggestie wekken dat de data live zijn. Ik heb net nog even op de website gekeken en zie het daar ook niet staan. Waar heb je dit gelezen? We passen het graag aan.

Kan Qurrent en/of Outsmart het verschil voor eigen rekening nemen?
We begrijpen dat je teleurgesteld bent. Qurrent kan dat verschil niet voor eigen rekening nemen, de opwek heeft namelijk niet plaatsgevonden. In het rapport van Outsmart zie je de daadwerkelijke opbrengsten van de windmolens. Door de lage hoeveelheid wind van afgelopen jaar moet Qurrent alle uitbetalen van de windtegoeden aanvullen tot de minimale 250 kWh per jaar, dit zal dan ook gebeuren bij iedereen op de jaarnota.

Kan een handmatige dagelijkse check op Outsmart het oplossen?
Nee helaas niet, een grote vreemde piek valt op, maar een klein verschil helaas niet. En doordat we wij het opnieuw inladen niet de impact zien kunnen we niet goed proactief informeren. Dat is ook de aanleiding geweest voor de windtegoed meeting afgelopen jaar en de uitkomst voor het bouwen van de nieuwe tool. Door een geautomatiseerde tool zorg je ook dat het niet afhankelijk is van handmatig werk.

Met vriendelijke groet,
Daan
Reputatie 5
Badge +13
[Update 28-12 12:00]
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie oplettendheid en vragen. Ik geef graag meer uitleg over waarom de opwek van de windtegoeden is aangepast.

De data die in ME en in app staat is van Outsmart, dit is een onafhankelijke partij die de opwek meet. De data die zij toesturen kan naderhand gewijzigd worden als er een correctie nodig is. In dit verslag heb ik uitleg gegeven in wat voor situaties dit kan voorkomen. Een correctie moet met terugwerkende kracht worden gedaan.

Om de onjuiste waarde van 17-12 van Outsmart te corrigeren is alle Windtegoed-data weer opnieuw ingeladen in Mijn Energie en de app. Hierdoor zijn oktober en november ook gecorrigeerd. Dit is hetzelfde wat er in oktober ook is gedaan. De data die nu in Mijn Energie en de app staat komt rechtstreeks van Outsmart.

In 2018 komt de systeemaanpassing, zodat een tweerichtingsverkeer continu synchroniseert. En niet zoals nu een keer in de ‘zoveel’ tijd met terugwerkende kracht een hoop aangepast moet worden.

We hopen hiermee een beter beeld van de data te geven en vinden het zelf ook vervelend dat dit nu niet altijd zo is.

De alarmbel tool die gezamenlijk met jullie is bedacht bij de Windtegoed sessie is naar verwachting begin 2018 af. Dat betekent dat we nu inderdaad nog geen automatische ‘alarm bel’ hebben als er een onjuiste waarde van Outsmart in Mijn Energie en de app wordt ingelezen.
In Januari ontvangen wij weer het totaal overzicht van alle opwek in het officiële rapport van Outsmart, deze delen wij ook met jullie zodat iedereen exact kan zien hoeveel er is opgewekt.

Volgende week donderdag om 16:00 is Marc van Qurrent live op de community als jullie nog vragen hierover hebben.

[Update 27-12 14:30]
Hallo allemaal, het opnieuw inladen van de juiste data is gelukt. De waarde van 17-12 is nu weer correct. In januari ontvangen wij ook weer het rapport van Outsmart met de gedetailleerde info over de opwek van heel 2017, deze delen we ook via de community.

[Update 21-12 11:00]
Ik heb zojuist een update gekregen van IT, het is nog onbekend waarom het opnieuw inladen van de juiste dat niet direct werkt. Ze zijn nu bezig om het in een testomgeving opnieuw te proberen, zodat er niet onverwacht weer kort geen data in Mijn Energie kan staan.

[Update 20-12 09:30]
Gisteravond is geprobeerd de juiste data in te laden, het klopt dat er rond 21:00 daardoor even helemaal geen data beschikbaar was. Het juist inladen is helaas nog niet gelukt. Ik ontvang straks meer informatie en houd jullie op de hoogte!

[Update 19-12 10:30]
De piek van 17-12 is inderdaad niet de correcte data, Out-smart is met onderhoud bezig en ik verwacht dat de juiste data vanavond wordt ingeladen. Ik houd het in de gaten en plaats direct weer een update zodra ik meer weet.

[Update 19-12 09:00]
Hoi allemaal, bedankt voor jullie oplettendheid!

Die waarde lijkt me inderdaad stug, en denk ook dat dit zo'n piek is die hersteld moet worden door Out-smart. (waar we het in 'Verslag Windtegoed bijeenkomst' over hebben gehad)

Ik ga nu meteen naar Daan en Marc om het uit te zoeken en kom er vandaag bij jullie op terug. Ik zal ook vragen om het document van de correcte opwek.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jan,

Ik begrijp dat mijn uitleg nu niet direct de permanente oplossing is. Uiteraard is het voor iedereen vervelend als het inzicht onduidelijk is en soms bijgesteld moet worden. Maar aan de hoeveelheden in opwek dat bijgesteld moet worden hebben wij geen invloed en geen voorafgaand inzicht.

Onze IT-afdeling krijgt een databestand en laad die in zijn geheel in. Erna zien zij (en iedereen) pas de impact. Alle correcties zijn ook terug te lezen in het rapport dat we nu standaard elke 3 maanden publiceren. Hierdoor kan iedereen zien of de data in Mijn Energie en de app klopt.

Via het topic ‘Windtegoed van 17-12 klopt niet?‘ heb ik geprobeerd iedereen dagelijks op de hoogte te houden van de ontwikkelen over het aanpassen. Ik wist helaas niet van te voren dat er meer gecorrigeerd ging worden, anders had ik dat uiteraard met je gedeeld. Want zulke proactieve informatie is voor iedereen prettig.

Ook na de systeemaanpassing zal het windtegoed soms worden aangepast, alleen zal dit in een constante frequentie gebeuren. Het lijkt mij een goed idee om dit duidelijker bij het Windtegoed te vermelden en ga dit aangeven.

Wij hebben echt ons best gedaan om iedereen zo goed en proactief mogelijk te informeren. Ik hoor het altijd graag hoe het beter kan. En mijn oprechte excuses als dit niet naar wens is gelukt.
Reputatie 5
Badge +13
@Dennis25 , wij zijn zeker verantwoordelijk voor het geven van de informatie. Met de systeemaanpassing van een ‘alarm’ willen we het juist omdraaien. Dat wij de leden informeren i.p.v. de leden ons.

@voorhout , de opbrengst van je windtegoed in Mijn Energie en in de app is aangepast naar de juiste waardes. Zoals je in bovenstaand grafiek kan zien was de data van bijvoorbeeld 17-12 onjuist ingeladen. Ik begrijp dat dit voor verwarring en onvrede zorgt, maar het veranderd niets aan ons doel en onze missie waar we enorme vooruitgang in boeken. Steeds meer mensen over op 100% groene energie en helpen met besparen en opwekken. Ik hoop dan ook dat je dit met ons blijft delen.

@H.J.Ploeg , uiteraard vinden wij ook dat iedereen die cijfer moet kunnen inzien. Daarom publiceren we nu ook elk kwartaal die cijfers. Wat wij aangeleverd krijgen van Outsmart is exact wat er direct in Mijn Energie komt. En ik hoop dat je niet overstap naar minder groen, naast de grotere nadelen die daar aan verbonden zitten, want wij zijn enorm blij met je feedback.

@Sara ik begrijp dat het vervelend is dat de data gecorrigeerd moet worden naar de juiste data. Maar dit zal blijven gebeuren, alleen dan op een frequentere basis. Met het Windtegoed rapport van Outsmart kan je zien waar die 250 KW op is berekend en of die haalbaar is en wordt gehaald.

Ik begrijp dat de lage opbrengst je doet twijfelen om te investeren, maar windtegoed is niet een investering zoals zonnepanelen om een hoog rendement te halen voor een eigen portemonnee. Een Windtegoed neem je om actief bij te dragen aan een duurzame wereld. Zelf opwekken betekent meer duurzame opwekcapaciteit en minder CO2 uitstoot. Waardoor je nog meer bijdraagt aan een beter milieu dan met alleen groene stroom afnemen. En door de garantie van 250 KW kan je er geen verlies op draaien. De 250KW is dan ook niet een random getal maar aan aangetoond aantal waardoor ook bijvoorbeeld de bank akkoord is gegaan met de investering van de windmolens.

Ik vind het heel jammer om te horen dat je ontevreden bent en hoop dan ook dat we dit kunnen veranderen. Juist met o.a. de community willen we samen met alle leden werken aan verbeteringen bij Qurrent.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Zeker een goed punt Harry. En juist inderdaad omdat we dat regelmatig monitoring juist willen aanmoedigen zodat mensen bewuster worden van energie.

Ik heb je reactie naar Daan en Marc doorgestuurd. Een extra dagelijkse pro-actieve check zou heel handig zijn tot dat de automatische tool er is.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi John, dit is toch wat Els nu voor je aan het uitzoeken is? Dat bij jouw account na een paar minuten/refreshen de dag weergave weer klopt met de weekweergave? Want voor zover ik weet zijn er geen wijzigingen bekend.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi John, inderdaad de oorzaak voor het verspringen van de grafieken dat jij hebt is gevonden en ze zijn bezig met het oplossen ervan. Ik laat het je uiteraard direct weten zodra dat is gelukt.

Groetjes, Tanja
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Henze, bedankt voor het doorgeven. Volgens mij is die data inderdaad onjuist als ik het bekijk ten opzichte van de voorgaande maanden. Ik duik er gelijk met IT in om het met Outsmart weer te controleren en zo nodig de juiste data weer in te laden. Ik kom er deze week bij je op terug! We zijn ook nog steeds druk bezig met de permanente oplossing.

@H.J.Ploeg , Hoi Harry, ik hoor het inderdaad terug in het filmpje. Dat filmpje was al gemaakt voordat het Windtegoed officieel gelanceerd werd en we er achter kwamen dat live helaas niet mogelijk was op dat moment. Ik ga het filmpje laten aanpassen, zodat hij klopt. Bedankt voor het laten weten!

Groeten, Tanja
Reputatie 5
Badge +14
Kijk ook eens op deze website van de Windcentrale

https://www.windcentrale.nl/blog/hoe-wordt-stroomproductie-windmolen-gemeten/

Hoef je niet opnieuw het wiel uit te vinden.
Reputatie 5
Badge +14
Zonder bericht van Qurrent is het windtegoed over Januari 2018 weer aangepast.
Zou het toch wel appreciëren als er wijzigingen in het windtegoed plaats vinden dit kenbaar gemaakt wordt en niet pas na 3 maanden !!!
Reputatie 5
Badge +14
Alle dagen rond de klok van 16:30 / 17:00 uur. Noteren vanuit de week grafiek en meerdere keren per maand het totaal via de maandgrafiek.
Reputatie 5
Badge +14
Ook vandaag weer de week op hol.


Let op het tijdstip rechtsonder.
Reputatie 5
Badge +14
Hoewel het probleem blijkt te zijn gevonden is het dus nog niet verholpen.



Lei op tijd rechts onder.
Reputatie 5
Badge +14
Qurrent kan ook eens per maand een opgave doen van het opgewekte vermogen. Dit wordt bij meerdere collectieven toegepast.
Reputatie 5
Badge +14
Wat is qurrent toch goed bezig, wordt er gelukk??? van.

2dagen later.

Reputatie 5
Badge +14
Opwek windenergie wordt niet weergegeven in de grafieken omdat dit apart verrekend wordt en de app komt nooit verder dan 100%.
Badge
Wees gerust, als het te hoog wordt, draaien ze het gewoon terug waardoor je opeens nog maar de helft hebt aan opbrengst.
Met de mededeling 'foutje'in het doorgeven vban de gegevens.
Reputatie 3
Badge +8
Hallo @JelleZijlstra,

Bedankt voor je bericht. Ik heb deze aan dit bestaande topic bijgevoegd. Hopelijk geeft dit wat meer duidelijkheid.

Groet, Nina

Reageer