Beantwoord

Zelf opgewekt (met Windtegoed): 1144%

• 20 juni 2017
  • 15 reacties
  • 472 keer bekeken

Hoe moet ik deze melding interpreteren? 1144% van mijn stroomverbruik is zelf opgewekt (en dan tellen mijn zonnepanelen nog niet mee).
Ik houd van goochelen met cijfers, maar met dit soort uitslagen raak ik de kluts een beetje kwijt :?
Groeten, Patrick
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 8 juli 2017, 01:28

Met genoeg zonnepanelen voor het eigen jaarverbruik bereik je ergens in het voorjaar het punt dat je evenveel hebt opgewekt als verbruikt. In het dashboard nader je dan 0 kWh Verbruik sinds laatste jaarnota. Heb je daarnaast windtegoed, dan wordt dat gerekend als zelf opgewekt. Qurrent kan geen rekening houden met zonnepanelen. Als het windtegoed groeit en het verbruik afneemt, stijgt dus het percentage zelf opgewekt tot ongekende hoogte. Hinderlijk is dat de site dit laat zien met een oplopende teller alsof het een TV-show is. Gelukkig ben je daar van af als je meer hebt teruggeleverd dan je hebt afgenomen. Dan geeft de site verder 100% aan.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Heb je net je jaarrekening gehad.
Nee, dat duurt nog wel even... Pas sinds februari bij Qurrent.
Hoe moet ik deze melding interpreteren? 1144% van mijn stroomverbruik is zelf opgewekt (en dan tellen mijn zonnepanelen nog niet mee).
Ik houd van goochelen met cijfers, maar met dit soort uitslagen raak ik de kluts een beetje kwijt :?
Groeten, Patrick

Hoi Patrick,

Dit ziet er inderdaad erg vreemd uit! We gaan onderzoeken hoe dit tot stand is gekomen en geven je zo spoedig mogelijk een update.

Groeten,

Natalia
Badge
Ik heb ook een >100% score met windtegoed. Eerst dacht ik aan een foutje, maar ik vermoed dat het rekenkundig als volgt is:

Er wordt gemonitord wat je verbruikt (dus incl. wat je teruglevert) en dus op jaarbasis moet betalen. Daar wordt dan de opbrengst van de windtegoeden van afgehaald, en blijkt dat je in totaal meer hebt geproduceerd dan verbruikt (eigen zon+windtegoed). In mijn geval levert de windtegoed waarschijnlijk meer op dan ik nodig heb om mijn verbruik en eigen opwek te compenseren. Althans, dat vermoed ik. Ben erg benieuwd naar het antwoord.
Reputatie 5
Badge +14
Dan is 1144 kWh wel heel veel. Dit had ik zelf ook maar alleen bij de start van mijn nieuwe leveringsjaar.
Nu ben ik bijna aan het eind (21 augustus) en sta met mijn windproductie op 160% zelf opgewekt.
Het percentage opwek wordt berekend op basis van je verbruik vanaf de eerste dag van elk nieuw leveringsjaar (opwek/verbruik).
Er is wat in het systeem veranderd... sta nu nog maar op 8% opgewekt...
Dat is dan weer de andere kant van het spectrum :-(
Ik houd het verbruik goed in de gaten en zal begin 2018 wel zien wat de eindstand wordt...
Wij kunnen helaas nog steeds geen windtegoed zien.
Niet in de app of op de website.
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Bram,

Ik zie dat mijn collega je al heeft gevonden op social media.
We gaan voor je aan de slag!

Groetjes, Nina
Reputatie 4
Badge +12
Met genoeg zonnepanelen voor het eigen jaarverbruik bereik je ergens in het voorjaar het punt dat je evenveel hebt opgewekt als verbruikt. In het dashboard nader je dan 0 kWh Verbruik sinds laatste jaarnota. Heb je daarnaast windtegoed, dan wordt dat gerekend als zelf opgewekt. Qurrent kan geen rekening houden met zonnepanelen. Als het windtegoed groeit en het verbruik afneemt, stijgt dus het percentage zelf opgewekt tot ongekende hoogte. Hinderlijk is dat de site dit laat zien met een oplopende teller alsof het een TV-show is. Gelukkig ben je daar van af als je meer hebt teruggeleverd dan je hebt afgenomen. Dan geeft de site verder 100% aan.
Dank Frans, klopt inderdaad: site geeft nu 100% aan!
Reputatie 2
Badge +8
Dank voor jullie input heren!

Zowel de meldingen van de kwestie, als de technische achtergrond daarvan.

@PatrickATTvV werkt nu alles weer naar behoren of staat er nog iets verkeerd aangetoond?

Groeten van Giulia
Reputatie 3
Badge +6
Had afgelopen weekend dat vervelende metertje van "zelf opgewekt"in procenten op 38 % staan, zoineens valt hij weer terug naar 34 %, tegen de tijd dat jullie daar in Amsterdam ook maar 1 ding onder controle hebben bestaan jullie niet meer... Blij toe, alleen maar ergenis, WAARDELOOS BEDRIJF !!!
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @H.J.Ploeg,

Vervelend om te horen dat de informatie in Mijn Energie niet correct lijkt.

Wij doen ons best om de Mijn Energie omgeving zo goed mogelijk te onderhouden maar moeten, gezien de overname door Greenchoice, keuzes maken over waar wij nog energie in investeren. In dit geval hebben wij moeten besluiten dat we het probleem niet meer kunnen oplossen, wij begrijpen dat dit vervelend is en excuseren voor dit ongemak.

Wij hopen dat je zo spoedig mogelijk gebruik kan maken van de online omgeving van Greenchoice waarmee de kwestie hopelijk verholpen is. Jouw gegevens worden straks automatisch overgezet naar de systemen van Greenchoice die naar verwachting wel het gewenste inzicht kan geven.

Vriendelijke groet,

Tomer
Reputatie 2
Badge +6
@H.J.Ploeg @Tomer van Qurrent

Dit heeft niets te maken met de mijn energie omgeving of de overgang naar Greenchoice, maar alles met een onduidelijke omschrijving van de term 'zelf opgewekt'.

Het is normaal dat het percentage zelf opgewekt kan variëren, zowel omhoog als omlaag, omdat de verhouding tussen de opgewekte stroom en verbruikte stroom niet altijd gelijk is. Ik heb dat hier ook al eens proberen uit te leggen.
Reputatie 2
Badge +4
Hoi @MK102,

Bedankt voor je antwoord hier, door de omschrijving is er wat onduidelijkheid maar het klopt inderdaad wat je zegt.

Het verbruik is gekoppeld aan de opwek. Wanneer het verbruik hoger wordt en de opwek blijft gelijk, dan daalt het percentage zelf opgewekt. Er wordt nu namelijk een lager gedeelte 'gedekt' door de zelf opgewekte energie. Wanneer de opwek relatief stijgt ten opzichte van het verbruik, dan stijg ook het percentage zelf opwekt.

Groeten, Simon

Reageer