News

Afsluitdijk energieneutraal via zonnepanelen

Afsluitdijk energieneutraal via zonnepanelen
Reputatie 5
Badge +13
De Afsluitdijk heeft versterking nodig. Er zijn grote pompen nodig om Nederland in de toekomst ook te blijven beschermen tegen overstromingen. Rijkswaterstraat heeft ideeën om dit volledig energieneutraal te gaan doen. Het idee is om de opwekking voor de energie die nodig is voor deze pompen lokaal en op eigen grond te doen met zonnepanelen.

Bomen moeten gekapt worden
In goed gesprek met de bewoners in de omgeving en andere belanghebbenden zijn er mogelijke locaties gekozen om de zonnepanelen straks te plaatsen. Om de zonnepanelen te plaatsen moeten er wel bomen wijken. Bewoners pleiten ervoor om op een andere plek te compenseren voor het verlies van deze bomen.

Wat vind jij?
Deze ambitie vermeldt Rijkswaterstaat op hun website. Wat vind jij ervan dat de Afsluitdijk straks misschien wel volledig energieneutraal wordt, weegt dit op tegen het kappen van bomen? En ken jij meer Nederlandse plekken die volledig energieneutraal zouden moeten worden?

4 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Het gaat vooral om extra pompvermogen in de winter, als de Rijn zijn maximale afvoer heeft. En als door opstuwing van de Noordzee door harde wind spuien bij laagwater niet mogelijk is. Het ligt dan niet voor de hand om zonnepanelen in te zetten om de energie te leveren. Beter zou zijn windmolens in te zetten. Bij voorkeur lokaal, dus langs de Afsluitdijk.

Waar het trouwens bekend is dat bomen voor verlaging van CO2 in de atmosfeer zorgen, vind ik het onbegrijpelijk dat Rijkswaterstaat meteen denkt aan het kappen van bomen om een zonnepark aan te leggen. Zeker ook meteen maar asfalteren?

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +10
Ben het grotendeels met je eens en volledig wat bomenkappen betreft,
an weerszijde van de dijk zij ook nog bruggen en sluizen, door de extra opwekking zou dit deels opwegen om dit hier voor te gebruiken wat zij extra opwekken, iets wat zij daar ook mee zouden kunnen doen is het overschot aan energie ergens langs de zelfde dijk opslaan, net zoals wat al mogelijk is voor eigenaren van EV auto's hier zijn al oplosssingen en middelen voor beschikbaar om het extra opgewekte vermogen thuis op te slaan ipv salderen wat mogelijk 2020 toch al op de schop gaat, het evt opgeslagen vermogen kunnen ze dan voor de straat verlichting en andere doelen voor zich zelf gebruiken.

dus zie wel voordelen van de zonnepanelen, de windmolens zijn ook een oplossing maar ontsiert mogelijk het zichtbeeld en daar vinden de mensen dan ook wat van, dus tja wat is de beste oplossing....

maar ben wel van mening dat grote bedrijven en overheden aan meer zelf supporting moeten doen.

groet richard
Reputatie 3
Badge +6
Er is een /of al klaar aan de Noord-Holland kant een Zout / Zoet energie opwek installatie gemaakt
Bij Rijkswaterstaat ( De staat binnen de Staat ) kan het geen kwaad dat ze een beetje meer " hondjes " gaan denken die plassen graag tegen een boom .
Hieronder die Osmose /Blauwe Energie .
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi25Mvwo4zYAhUMa1AKHSTqBewQFggoMAA&url=https%3A%2F%2Fwww.duurzaambedrijfsleven.nl%2Fenergie%2F2091%2Feerste-blauwe-energiecentrale-ter-wereld-op-de-afsluitdijk&usg=AOvVaw3EgJE9Kr9tBuet9N2Do9mE
Reputatie 4
Badge +12
... wat zij extra opwekken, iets wat zij daar ook mee zouden kunnen doen is het overschot aan energie ergens langs de zelfde dijk opslaan, net zoals wat al mogelijk is voor eigenaren van EV auto's hier zijn al oplosssingen en middelen voor beschikbaar om het extra opgewekte vermogen thuis op te slaan ipv salderen wat mogelijk 2020 toch al op de schop gaat, het evt opgeslagen vermogen kunnen ze dan voor de straat verlichting en andere doelen voor zich zelf gebruiken.

dus zie wel voordelen van de zonnepanelen, de windmolens zijn ook een oplossing maar ontsiert mogelijk het zichtbeeld en daar vinden de mensen dan ook wat van, dus tja wat is de beste oplossing....

maar ben wel van mening dat grote bedrijven en overheden aan meer zelf supporting moeten doen.

groet richard

Hoi Richard,

Opslag van elektrische energie in accu's, zoals de Powerwall van Tesla en de accu's van elektrische auto's bijvoorbeeld in Utrecht, en naar ik begreep ook in een test waar jij aan meedoet, gaan over opslag gedurende een halve tot een paar dagen. Ook windboeren in Duitsland experimenteren met accu's om korte perioden met windluwte en bewolking te overbruggen. Prima natuurlijk. Als de saldering stopt en Powerwalls betaalbaar worden, ga ik ook mijn overdag door zonnepanelen opgewekte energie opslaan voor gebruik 's avonds en 's nachts. Maar voor de opslag van mijn 's zomers teruggeleverde energie voor gebruik in najaar en winter heb ik accu's nodig ter grootte van een kwart van mijn jaarverbruik. Momenteel ongeveer 70 Powerwalls of 9 Tesla's model S. En dan gaat het alleen nog maar over de opwekking, opslag en gebruik van elektriciteit. Als de 's zomers opgewekte elektriciteit eigenlijk nodig is om 's winters te gebruiken, bijvoorbeeld voor een warmtepomp of poldergemaal, dan kun je opslag in accu's voorlopig wel vergeten.

Van de overheid verwacht ik dat ze echt duurzame oplossingen zoekt voor energiegebruik. Niet dat ze meegaat in de flow van nul op de meter, al dan niet met saldering. Gewoon energie gebruiken uit eigen opwek of eigen opslag. En natuurlijk ook energiegebruik beperken, hoe goedkoop het voor een nul op de belasting bedrijf ook is.

Groet, Frans

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen