Beantwoord

Beëindigen van de korting op vastrecht?

  • 3 mei 2019
  • 21 reacties
  • 566 keer bekeken

Recent ontving ik een mail dat de "tijdelijke" korting van 50 % op het vastrecht voor houders van zonnepanelen wordt opgeheven. Merkwaardig? Ik heb die korting nu bijna 4 jaar. Dan kan je toch niet beweren dat het een tijdelijke korting was? Wellicht is dat een van de eerste stappen die het gevolg is van het opgaan van Qurrent in Greenchoice?
Ik ben zeer ontevreden over deze rare uitleg en voel me tekort gedaan. Ik zie graag dat de korting alsnog wordt hersteld voor de duur dat ik zonnepanelen heb of als klant ben aangesloten bij Qurrent of Greenchoice.
Of is het de bedoeling dat klanten net zoals ik worden aangemoedigd om elders energie af te nemen? Dat betekent bij einde contract voor mij in november dat ik op zoek zal moeten gaan naar een andere energieleverancier. Bij instant houding van de opheffing van de korting lijkt mij dat de enige weg. Ik zal dan ook graag andere klanten aanmoedigen om over te stappen. Maar Qurrent of Greenchoice is nu eerst aan zet.

Met groet,
Ton de Gier
icon

Beste antwoord door Julian van Qurrent 6 mei 2019, 11:58

Hoi @TondeGier.

Welkom op onze community en bedankt voor je bericht.

Jammer dat je ontevreden bent over het stoppen van de korting op vastrecht. Dit is vanaf het begin af aan al een tijdelijke actie geweest om klanten te stimuleren om over te gaan op zonnepanelen.
Dat wij hier nu mee zijn gestopt heeft niets te maken met de overname door Greenchoice, dit is een intern besluit binnen Qurrent geweest.

Ik zie dat je inmiddels al contact met mijn collega Gianluca hierover hebt gehad. Mocht je nog aanvullende vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

Groeten,
Julian
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @TondeGier.

Welkom op onze community en bedankt voor je bericht.

Jammer dat je ontevreden bent over het stoppen van de korting op vastrecht. Dit is vanaf het begin af aan al een tijdelijke actie geweest om klanten te stimuleren om over te gaan op zonnepanelen.
Dat wij hier nu mee zijn gestopt heeft niets te maken met de overname door Greenchoice, dit is een intern besluit binnen Qurrent geweest.

Ik zie dat je inmiddels al contact met mijn collega Gianluca hierover hebt gehad. Mocht je nog aanvullende vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag.

Groeten,
Julian
Reputatie 5
Badge +14
Kan qurrent mij vertellen waar het staat aangegeven dat het een tijdelijke actie betreft.
In mijn archief vindt ik de voorwaarden "Korting op vaste leveringskosten" van 23-01-2017 en hierin wordt wel gesproken over actie maar niet over een termijn of wanneer deze actie eindigt.

Als er al een wijziging heeft voorgedaan betreffende de "Korting op vaste leveringskosten" kan qurrent dan aangeven wanneer deze wijziging contractueel van kracht is geworden.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JohnKemmer.

Bedankt voor je reactie.

De actiekorting met korting op de vaste leveringskosten was complementair aan het leveringscontract van onze klanten. Met deze actie stoppen we nu. Dit betekent dat we bij nieuwe contracten niet meer de actiekorting korting op vaste leveringskosten bieden.
Voor bestaande leveringscontracten waar deze actie nog wel op van toepassing is, hebben we er voor gekozen om deze korting direct en volledig aan je uit te keren. Je hebt nu de volledige korting ontvangen die je gedurende de resterende looptijd van je contract verrekend zou krijgen op je jaarnota.

Groeten,
Julian
Badge +1
Ik moet wel twee dingen kwijt over dit:
  • Net als @JohnKemmer kon ik nergens vinden dat dit een tijdelijk actie was. Ik wil ook graag iets contractueel over lezen
  • Bij mij werd heel kort verteld je krijgt €14,30 terug, zonder verder uitleg. Ik heb vandaag antwoord gekregen dat de actie was €0,01037/kWh opgewekt. Jammer genoeg blijft het genoemde bedrag in de eerste bericht niet correct. Het zou betekenen dat ik 1375kWh/jaar opwekt wanneer ik kan aantonen dat ik meer dan 1900 opwekt. Hoe de vergoeding werd berekend is me totaal onduidelijk en vooral lijkt me gewoon mis.
Reputatie 5
Badge +14
Krijg toch het idee dat hierin de bemoeienis van greenchoice is terug te vinden, voor dit soort praktijken zijn zij al eens eerder veroordeeld.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @JohnKemmer en @AlexCailliau.

Bedankt voor beiden jullie reacties.

Een actie is gebonden aan een bepaalde tijd waarin het aangeboden wordt. Anders zou het een standaard dienst of product zijn. Dat Qurrent op een gegeven moment mag stoppen met die actie aan te bieden aan nieuwe klanten, hoeft nergens contractueel vastgelegd te zijn. Een organisatie heeft het recht om op een gegeven moment ook te stoppen met het aanbieden van een actie. Wat wel contractueel vastgelegd moet zijn, is dat als je als klant van deze actie gebruik hebt (gemaakt), je recht hebt op de vergoeding die je werd beloofd bij deze actie. Als de € 14,30 die je hebt ontvangen, niet voldoende is, ontvangen we graag de gegevens waarmee je kan aantonen dat je meer dan 1900 hebt opgewekt zodat er een nieuwe berekening voor je kan worden gemaakt.

Groeten,
Julian
Badge +1
Dag @Julian van Qurrent,

Ten eerste, wil ik zien wanneer Qurrent sprak van "actie"... Want dat heb ik nergens gelezen.

Ten tweede, in de bijlage een screenshot van de productie van mijn installatie. Ik heb helaas net meer dan een jaar te laten zien, maar ook op de 12 maanden is het duidelijk te berekenen: 1925 kWh




Reputatie 5
Badge +14
Die gegevens hebben jullie al jaren. Dus kom niet met het lulverhaal dan de klant het maar moet aantonen.
Je moet gewoon je werk doen waarvoor je betaald wordt niets meer of minder.
Badge +1
@JohnKemmer ik heb pas mijn zonnepanelen in april 2018 geïnstalleerd, dus qurrent wist nog niet helemaal hoeveel de installatie zou opwekken... maar ja aan de andere kant, installatie van 1990wp aangemeld dus je kan vanuit gaan dat het zeker meer is dan 1400kwh/jaar...
Reputatie 5
Badge +14
Voor de rekenaars.





Zoals blijkt zijn er 5 winddelen die meetellen voor de korting het zesde deel telt niet mee. Opwek 1250 kWh op jaarbasis. Wat betreft de opbrengst zon energie is het gemiddelde 4950 kWh op jaarbasis.
Ook een leuke. Morgen worden mijn zonnepanelen gelegd... ik heb nog steeds een contract (tot 2 oktober)... in die tijd ga ik plusminus 1300kWh opwekken...

Maar goed, Ik neig er steeds meer naar om maar te vertrekken bij Qurrent/Greenchoice. OOit was ik een zeer betrokken en positieve klant. Maar Feyenoord, raar gedoe met windtegoeden en beprijzing daarvan (prijzen daarvan laten stijgen omdat de energieprijzen stijgen... sorry, dat krijg je mij niet echt uitgelegd) beëindiging qbox, over\name door Greenchoice en bepaalde delen van de afhandeling daarvan, (gelukkig zelf niet meegemaakt, maar veelvuldig terugkerend op het forum) jaarrekeningen en andere berekeningen die niet kloppen of erg laat zijn...

Ik betaalde graag meer dan bij concurrenten om bij Qurrent te zitten, maar denk dat ik nu bijna bereid ben om meer te betalen om niet bij greenchoice te zitten.

Oh ja, waarom zit er een minimum op het bedrag wat ik kan instellen als maandbedrag? Zoals gezegd, morgen zonnepanelen, maar mijn maandbedrag kan ik daar weer niet op aanpassen...
Badge +1
Ik begrijp niets meer van... nu blijkt dat we eerst €14.30 en later 11.44 ontvangen hebben... maar nog absoluut geen berekening daarvoor... beide bedragen samen of apart kloppen niet met mijn eigen berekening.
Ten minste is het totaal bedrag meer dan wat ik verwachte 😂
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @AlexCailliau,

In eerste instantie is een bedrag uitgekeerd gebaseerd op 365 dagen. Aangezien jouw contract langer doorloopt, is dat bedrag aangepast.

Vriendelijke groet,

Tomer
Badge +1
Dag @Tomer van Qurrent,

dat begrijp ik wel. Echter klopt het nog steeds niet... maar ja dit keer in mijn voordeel dus ik laat het zo.
Wel is mijn vertrouw in jullie financiële afdeling terug gedraaid naar ongeveer nul... Als ze daar geen simpel rekenen kunnen, laat maar dan een jaarnota in elkaar maken..
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @AlexCailliau.

Bedankt voor je reactie.

Ik vind het jammer om te horen dat je vertrouwen in onze financiële afdeling zo drastisch is afgenomen maar heb hier gezien de situatie wel begrip voor.
Hopelijk kunnen we je volgend jaar met het opstellen van je jaarnota laten zien dat het ook wel in één keer goed kan gaan.

Groeten,
Julian
Reputatie 5
Badge +14
Een aantal weken verleden heb ik telefonisch contact gehad met Artillio van de financiële afdeling. Uitleg gegeven dat de afkoopsom, korting vastrecht, niet correct is (te laag). Na veel heen en weer gepraat is duidelijk geworden dat er e.e.a. is misgegaan met het verwerken van de gegevens.
Vervolgens verzocht om een nieuwe berekening waarop de korting op een correcte wijze is uitgewerkt en deze per Email aan mij te doen toekomen.

Je raadt het al.......NIETS. Geen berekening en geen nabetaling van de juiste korting op het vastrecht.

Ik verzoek Qurrent nogmaals, doch dringend, om een juiste berekening te maken van de korting op het vastrecht en het tekort per omgaande uit te betalen.
Badge
Hi @JohnKemmer ,

Wat vervelend om te horen dat je al enige tijd wacht op antwoord over de berekening, dit is zeker niet de bedoeling. Ik heb overlegd met mijn teamleider en wil graag alvast aangeven dat wij eind deze week nog de toelichting zullen geven. Wij zullen de berekening ter controle doornemen en vervolgens contact opnemen, alvast bedankt voor jouw geduld in deze zaak.

Voor nu wens ik nog een hele fijne dag toe.

Groeten,

Kelly.
Reputatie 5
Badge +14
Inmiddels via een mailtje antwoord ontvangen waarin vermeld dat ook de actiekorting op opwek zonnepanelen ook zou zijn beëindigd.

De vraag is alleen wanneer krijgen wij daar dan ook bericht over. Het bericht van april j.l. ging alleen over de actiekorting op windenergie.

Mis ik iets of worden we in het ootje genomen door qurrent/Greenchoice
Badge
Beste @JohnKemmer,

Met de verlenging van jouw contract vorig jaar ben je akkoord gegaan met nieuwe tarieven en voorwaarden, hierin is de korting op het vastrecht niet opgenomen. Je geeft aan het verlengaanbod en verlengcontract te hebben doorgenomen en deze is vervolgens geaccepteerd.

Ik wil nogmaals benadrukken het spijtig te vinden dat wij jou het gevoel hebben gegeven je te benadelen - dit is zeker niet de bedoeling. Met een verlenging, net als bij elke contractvorm, is er altijd sprake van een (nieuwe) contractperiode met doorgaans wijzigingen in relatie tot de vorige contractperiode. In het geval van de korting op het vastrecht is er altijd sprake geweest van een actie, niet een standaard dienst of product waardoor het uiteindelijk ook een einddatum heeft.

Mocht je nog vragen hebben bel ons gerust, dan kunnen we hopelijk de zorgen wegnemen. Voor nu wens ik je alvast een prettig weekend toe.

Groeten,

Kelly.
Reputatie 5
Badge +14
Kan qurrent mij vertellen waar deze actie staat vermeld in mijn eerste contract uit 2015, ik kan het namelijk niet vinden.
Het nieuwe contract is in april 2018 getekend en is bijkant gelijk aan het eerste contract, op de belastingen en energieprijs na dan.

In het verlengcontract wordt toch duidelijk aangegeven dat mijn oude contract naadloos overgaat in het nieuwe contract.

Dus JA ik vindt mij door qurrent belazerd. Gezien jullie nergens aangeven dat deze actie is beëindigd, in tegenstelling van de actie op het windtegoed, zal ik overgaan tot melding bij de ACM en andere consumentenprogramma's.
Badge
Beste @JohnKemmer ,

In het contract van 2015 staat een vermelding naar de voorwaarden van Qurrent op de volgende site: https://www.qurrent.nl/voorwaarden, net zoals alle contracten van Qurrent. Voor een actie zijn wij enkel verplicht om klanten te informeren dat de actie beëindigd wordt, niet hoe de totstandkoming van de beëindiging is verlopen. Wij hebben onze leden via de mail geïnformeerd in mei over het beëindigen van korting op vaste leveringskosten.

Groeten,
Gianluca

Reageer