Bosch kiest voor brandstofcel

  • 15 mei 2019
  • 0 reacties
  • 101 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +6

Bosch kiest voor brandstofcel

energie
Het Duitse Bosch zet zijn kaarten op brandstofcellen en gaat hiertoe een samenwerking aan met het Zweedse Powercell.


Bosch wil grip krijgen op de wereldwijde markt van mobiele brandstofcellen voor voertuigen. Een cruciaal onderdeel in deze is de zogeheten ‘stack’ dat als het hart van een brandstofcel waterstof omzet in elektrische energie. Om deze stacks verder te verbeteren en te produceren, heeft Bosch een alliantie gesloten met Powercell, een Zweedse producent van brandstofcel-stacks.

PEM brandstofcel

De twee partners gaan samen de zogeheten polymeer-elektrolytmembraan (PEM) brandstofcel gereedmaken voor productie. De stack vormt een aanvulling op de Bosch-portfolio met brandstofcel-componenten en moet uiterlijk in 2022 worden gelanceerd.
[img]https://d3p39z8qhziuh4.cloudfront.net/app/uploads/2019/05/powercell-300x200.jpg[/img]

Voertuigen aangedreven door brandstofcellen

Volgens Bosch is op termijn de markt voor brandstofcellen voor mobiele toepassingen miljarden euro’s groot. Het bedrijf schat dat in 2030 20 procent van alle elektrische voertuigen wereldwijd wordt aangedreven door brandstofcellen.

Aandrijflijn elektrificeren

Bosch denkt dat de beste kansen voor een brede acceptatie van brandstofcel-technologie bij bedrijfsvoertuigen liggen. De EU-eisen voor vrachtwagens vergen een vermindering van de CO2-uitstoot met gemiddeld 15 procent in 2025 en 30 procent in 2030. Volgens Bosch is dat dit doel alleen te bereiken door meer en meer van de aandrijflijn te elektrificeren. De brandstofcel kan hier een beslissende rol spelen.

Brandstofcel-aandrijvingen

Na de vrachtwagens zullen brandstofcel-aandrijvingen ook steeds meer hun weg vinden naar personenauto’s. Voorwaarde is dat de kosten van brandstofcel-systemen geleidelijk lager worden. De stack is de grootste kostenpost en neemt bijna twee derde van de totale kosten van een brandstofcel-systeem voor haar rekening.

Kiloprijs waterstof

Maar ook de kosten van waterstof moeten dalen. Momenteel wordt deze brandstof voornamelijk geproduceerd voor industriële toepassingen, tegen een kiloprijs die volgens Bosch vaak meer dan vijf euro bedraagt. Naarmate de productie toeneemt, zou die prijs moeten dalen. Eén kilogram waterstof bevat evenveel energie als ongeveer drie liter diesel. Voor 100 kilometer heeft een moderne 40-tons truck zeven tot acht kilogram waterstof nodig.

Eén kilogram waterstof bevat evenveel energie als drie liter diesel

Groene waterstof

Bij gebruik van groene stroom kan de productie van waterstof klimaatneutraal zijn. Diverse ondernemingen werken momenteel aan de perfectionering van dit productieproces. In Duitsland is inmiddels een klein netwerk van meer dan 60 waterstofvulstations en dat aantal zal stijgen.

Gecomprimeerd waterstof

De waterstoftank kan binnen enkele minuten met sterk gecomprimeerd gas worden bijgevuld. In de brandstofcel (of brandstofcelstapel als een samenstel van dergelijke cellen wordt genoemd) reageert de waterstof met zuurstof. Het eindresultaat – naast water als bijproduct – is elektrische energie. Dit kan worden gebruikt om een ​​batterij in het voertuig op te laden of om de elektromotor rechtstreeks van stroom te voorzien.

Vermogen van 125 kW

Door twee of meer stacks flexibel te combineren, kunnen de stroomvereisten van alle soorten voertuigen worden afgedekt, van personenauto’s tot zware vrachtwagens. De brandstofceltechnologie van Powercell – in 2008 uit de Volvo Group ontstaan – leveren een vermogen van maximaal 125 kilowatt.
[img]https://d3p39z8qhziuh4.cloudfront.net/app/uploads/2019/05/powercell-bosch-brennstoffzelle005_img_h720-300x200.jpg[/img]

PEM-brandstofcellen

Bosch heeft al expertise op het gebied van brandstofcel-technologie en levert een portfolio van componenten voor brandstofcellen, zoals een luchtcompressor met vermogenselektronica en een besturingseenheid met sensoren. Naast PEM-brandstofcellen is Bosch ook betrokken bij vaste-oxide brandstofcellen (solid-oxide fuel cells, SOFC). Sinds midden vorig jaar werkt het bedrijf samen met de Britse specialist Ceres Power aan de verdere verbetering van SOFC-technologie voor toepassingen zoals gedistribueerde energiecentrales voor fabrieken en computercentra.

10 kW elektrisch vermogen

Het idee achter de technologie is kleine krachtcentrales op te zetten in steden en industriële omgevingen. Omdat deze krachtcentrales zeer flexibel zijn, kunnen ze de piekvraag beter dekken dan conventionele krachtcentrales. Het doel is dat één SOFC-module 10 kilowatt elektrisch vermogen genereert. Waar meer elektriciteit nodig is, kan elk willekeurig aantal modules met dezelfde output eenvoudig met elkaar worden verbonden.
Meer artikelen over waterstof:

0 reacties

Geen reactie

Reageer