Sticky Challenge

De Grote Opwek & Bespaar Challenge

• 1 augustus 2018
  • 44 reacties
  • 866 keer bekeken

Toon eerste bericht

44 reacties

Reputatie 3
Badge +6
Ja maar de gegevens komen wel uit de zelfde "Gever " anders kan je niet vergelijken , of helemaal niet vergelijken . Ik heb geen Q Box .
Reputatie 3
Badge +6
Zoals ik al aanhaalde gelijke kansen bij de zelfde vergelijk methode .
Reputatie 5
Badge +13
Dus ik zou wel de gegevens van de maanden juli en augustus kunnen communiceren (in juli Verbruik: -194kWh, opwek: 305kWh)

@AlexCailliau De slimme meter voorwaarde was inderdaad i.v.m. het makkelijk kunnen toevoegen van de gegevens. Maar het is eigenlijk wel leuk als iedereen inderdaad erbij kan. Ik ben aan het kijken of ik je los kan toevoegen.

Is die 305kWh je totale opwek of teruglevering? In bovenstaand grafiek staat namelijk teruglevering en totaal na salderen.

Groetjes, Tanja
Badge +1
Hoi @Tanja van Qurrent,
kijk ff wat kan. Als niet is ook geen drama hoor ;)
305 is de totaal opwek
-194 het totaal “verbruik” maar dus in dit geval de teruglevering. Het werkelijk verbruik is het verschil (111kwh).
Ter bevestiging kan ik screenshots maken 😉
Reputatie 5
Badge +13
Heb je toegevoegd @AlexCailliau 🙂 En inderdaad een top 4/5 plaats!
Badge +1
Kijk :)
hopelijk nog meer mensen komen boven mij op, hoe zuiniger hoe beter.
ik dacht net aan iets, jammer dat het tijdens de vakantie gebeurt... stel de grote verbruiker met veel panelen gaat op vakantie, dan wint ie makkelijk... 😉
Reputatie 4
Badge +12
Het is een andere onderwerp. Qurrent bepaald zelf de voorwaarden voor dit challenge. Op dit manier kunnen ze in elke geval makkelijk zeker van de gegevens zijn.

Ik doe niet mee met deze wedstrijd appels met appeltaarten en aardappels en jonathans en granny smiths en elstars vergelijken. Het verbaast me enigszins dat Qurrent kennelijk ook meterstanden per maand uitleest bij klanten die aangevinkt hebben dat de meter per twee maanden mag worden uitgelezen. Maar bij Qurrent is niets wat ze beloven.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +13
AlexCailliau schreef:stel de grote verbruiker met veel panelen gaat op vakantie, dan wint ie makkelijk...

Daar had ik nog niet aan gedacht, dat is een goed punt 😉 Misschien moeten we de challenge nog een maandje langer laten doorlopen ?:P Alleen al leuk om te kijken of dat inderdaad impact heeft.

FransvanWoerkom schreef:appels met appeltaarten en aardappels en jonathans en granny smiths en elstars vergelijken.

Het is inderdaad lastig om het 100% eerlijk te laten gaan, maar het is natuurlijk gewoon bedoeld als iets 'leuks'. Elkaar een beetje motiveren om zelf op te wekken en te besparen. 🔆

@FransvanWoerkom in juli 2018 is die wetgeving aangepast. Alle leveranciers in Nederland zijn nu verplicht om iedereen met een slimme meter elke maand een verbruiks- en kostenoverzicht te sturen. Daarvoor ontvangen wij dan ook van de netbeheerder de meterstanden.

Groetjes, Tanja
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Tanja,

Je hebt gelijk. Kennelijk heb ik de desbetreffende mededeling in het Staatsblad over het hoofd gezien:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2018-173.html

Groet, Frans
Badge +1
Gegevens voor Augustus
opgewekt: 219,18 kWh
verbruikt: -104 kWh

@Tanja van Qurrent pas je mijn gegevens aan?
Als de challenge in September door gaat, dan spel ik vals, ik ben dan op vakantie 😉
Reputatie 5
Badge +13
@AlexCailliau zeker! bedankt voor het doorgeven, ik zal alle gegevens van iedereen vandaag toevoegen 😁 (nog niet alle gegevens van alle netbeheerder zijn binnen, ik moet nog even wachten )

Haha, dat zorgt helemaal voor mooie cijfers in September. Alvast veel plezier op vakantie!
Reputatie 5
Badge +13
@Mattijs van Qurrent @Sebastiaan van Qurrent @JohnKemmer @Rob van Qurrent @Prenger @dheijden @HenrietteSulmann @AlexCailliau @EdSanders alle resultaten van de slimme meters van de maand augustus zijn binnen :D

In volgorde een paar verschillen tussen augustus ten opzichte van de maand juli. Edsanders blijft aan kop! En JohnKemmer zijn panelen vingen deze maand net iets meer zon dan die van Daisy van Qurrent. En de panelen van dheijden deden nu ook mee :)

Opvallend is dat iedereen in augutus een stuk minder heeft opwekt dan in juli. Dat is te verklaren door het zon-aanbod. In augustus was de zonduur 205,8 uur, maar in juli was de zonduur 340,6 uur. Een flink verschil. (https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2018/juli)

Hopen op een zonnige nazomer in de herfst 🍁☀

Reputatie 3
Badge +10
Lijkt simpel jou voorstel maar gaat naar mijn idee toch een beetje mank.
Neem 6 panelen van pakweg 270 Wp onder een hoek van 35 graden de een gericht op het zuiden de ander gericht op het westen.

Zelf heb ik dan 21 panelen van 270 Wp p/s gericht op het westen onder een hoek van 28 graden, de opbrengst op 21 juni (langste dag)was totaal 26801 W. Maar over de maand juli had ik een totaal opbrengst van 871.02 kWh. Wat zouden deze panelen opgeleverd hebben als zij vol op het zuiden gericht zouden hebben gestaan.

Wil je dus een competitief wedstrijdje houden zou je het totale aantal Wp, hellinghoek en richting van de opstelling moeten weten maar ook het elektriciteitsverbruik van de betreffende woning.

John,

klopt deels wat je schrijft, maar het blijft wel een verschil of iemand 6 of 21 panelen heeft bijvoorbeeld, die van 6 zou het bijna nooit kunnen winnen, maar het is wel een leuk overzicht zo laat tocht zoen dat we met elkaar wel goed bezig zijn, ik heb alleen de omstandigheid dat ik een laadpaal voor de deur heb op mijn meterkast welke publiekelijk open staat, heb daar weinig invloed op, alleen hopen dat ze weinig komen laden, is me opbrengst het grootst. dat mijn paal openstaan voor publiek is een eis van de gemeente om dat hij op gemeente grond staat, is ooit een project in almere geweest, maar hebben ze gestopt, ben er wel blij mee want heb wel me eigen paal voor de deur..

groeten

richard
Reputatie 5
Badge +13
@Prenger Hoe werkt dat dan? Want jouw energiemeter telt dan flink op, krijg je die kosten terug van de gemeente? Plus iets extra?

Groetjes, Tanja
ik doe mee. Genoeg panelen maar niet strak op het zuiden.
Reputatie 3
Badge +6
En ik ben deze maand over de 22,168 mega watt gegaan . Half juni 2013 was de start.
Is het niet eenvoudiger om de opbrengsten te vergelijken op basis van terug rekenen naar 1 m2 ,
Dan kun je beter zien vanuit de gegevens hoe welk paneel (en) presteren ,dan is het niet zozeer een wedstrijd maar wel een mooi overzicht voor iedereen om te zien hoe zijn en of haar panelen werken .
Die kennis is volgens mij voor iedereen die nog aan wil schaffen best belangrijk er zijn ook veel verschillen in opbrengst in de praktijk t.o.v. de fabrieks-opgaaf .
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @zonnetje1963,

Bedankt voor je bericht. Leuk dat je wilt meedoen aan de Challenge. Ik heb dit zojuist aan Tanja doorgegeven en zij gaat je op de lijst zetten.

@G.F.Klaver, jij ook bedankt voor je bericht. Ik heb jouw vraag ook doorgegeven aan Tanja. Volgens mij is dit inderdaad niet helemaal het doel van de Challenge want dat is volgens mij nog steeds om te kijken wie er het meeste energie kan opwekken en besparen in totaal maar misschien kunnen we toch nog iets doen met de verrekening naar opwek per m² zonnepaneel in deze wedstrijd.

Groeten,
Julian
Badge
ik heb 8 panelen op het zuiden staan 250 pw per stuk is 2000 kwh per jaar ongeveer.
Panelen staan op mijn garage. kunnen niet op het lessenaars dak dat staat namelijk op het noorden.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @Ton.Tieman,

Leuk dat je meedoet! De Challenge is inmiddels gestopt. Maar wij hopen natuurlijk dat je komende zomer heel veel stroom gaat opwekken :)

Groet,
Tomer

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen