Vraag

De telwerken van mijn slimme meter voor verbruik en teruglevering zijn omgewisseld. Wat nu?

• 23 april 2018
  • 9 reacties
  • 522 keer bekeken

Sinds eind vorig jaar heb ik zonnepanelen. Kort daarna heb ik de oude slimme meter laten vervangen door een modern type. Zowel de app als de energieverbruikmeter van mijn toenmalige leverancier waren nog niet in staat goede gebruiksgegevens te leveren met zonnepanelen.
Ben per april overgestapt naar Qurrent en gebruik hun app.
In de afgelopen zonnige dagen viel mij op dat mijn verbruik plots zeer hoog werd terwijl wij amper thuis waren. Mijn panelen hadden een productie van rond de 15kwh per dag. Het verbruik bleek volgens de meter rond de 11 tot 13 kwh per dag en de teruglevering rond de 1 tot 2 kwh. Het lijkt erop dat de telwerken verkeerd zijn aangesloten en de waarden van mijn verbruik en de opbrengst van mijn panelen zijn omgedraaid. Vanmorgen heb ik hierover een bericht gestuurd naar Stedin maar die hebben nog niet gereageerd. Op hun site lees ik dat ik voor meterstanden vragen bij mijn leverancier moet zijn. Vandaar mijn topic op dit forum.

9 reacties

Stedin verwijst inderdaad naar de leverancier. Als alle tellers lopen is het volgens hen oké. Zie nu ook dat mijn panelen volgens de teruglever standen ook in de daluren door de week, vanaf 23.00 uur nog terugleveren. Hoop snel op een reactie van Qurrent op mijn opmerkelijke meterstanden.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @EvertB,

Welkom op de community en bedankt voor je bericht.
Zojuist hebben we telefonisch contact gehad, bedankt ook hiervoor.
Stedin zal één dezer dagen contact met je opnemen als het nodig is om een afspraak te maken.
Mocht het probleem op afstand verholpen kunnen worden, dan word je hier natuurlijk ook van op de hoogte gehouden.

Groeten,
Julian
Mijn gegevens en meterstanden zijn via Qurent naar Stedin gestuurd. Van hen heb ik nog niets vernomen. De klantenservice van Qurrent vertelde mij dat aan hen is bericht dat Stedin op 29 mei van plan is om iemand te sturen om naar mijn meter te kijken. Ondertussen stijgt met de zonnige dagen mijn geregistreerd "verbruik" evenredig hoog. Ben benieuwd hoe Stedin omgaat met deze wonderlijke vergissing.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Evert,

Wij hebben inderdaad bericht ontvangen van Stedin. Zij geven aan dat ze de meter zullen controleren en als het nodig is juist laten schakelen op 29 mei 2018.

Mochten wij iets van Stedin horen, laten wij het je uiteraard weten.

Groet.
Tessa
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Evert,

Heb jij nog iets van Stedin vernomen? Wat is de status van jouw telwerken?

Groet,
Tessa
Mijn meter bleek verkeerd aangesloten. Er is op 29 mei een nieuwe meter geplaatst. Deze begint weer met alle telwerken op 0.
Op 11 juni heb ik telefonisch contact gehad met Qurrent omdat ik nog geen meterstanden zie in mijn account. In de grafische weergave zie ik dat er voor elektriciteit en gas een "geschat"? verbruik wordt aangegeven voor de maand mei.
De medewerkster mailde mij kort na het gesprek dat zij het uitlezen op dagelijks had gezet en over enkele dagen weer zou mailen.
Op de 14e heb ik via de mail mijn meterstanden aan het begin van mijn contract tot aan 29 mei doorgegeven aan Qurrent met het verzoek deze in de "juiste" volgorde (levering = teruglevering en teruglevering = levering) in de administratie op te nemen en de meterstanden vanaf 29 mei van de nieuwe meter zichtbaar te maken.
Vandaag 22 juni kan ik nog steeds niet bij mijn meterstanden en is de grafische weergave van juni op de windtegoeden na leeg. Ik hoor graag hoe ik samen met Qurrent deze bijzondere situatie op kan lossen.
Reputatie 1
Badge +2
Hoi EvertB,

Ik heb jouw mailtje beantwoord maar zal ook nog een korte toelichting geven hier. De meterstanden zijn nu goed verwerkt bij ons. Wij gaan voor je kijken of het lukt om de gegevens van mei in Mijn Energie te herstellen. Zodra dat duidelijk is zal ik je dat laten weten.

Groetjes Lucia
Beste Lucia,

Dank voor je reactie. Fijn dat er aan gewerkt wordt en de juiste standen in de administratie zijn opgenomen. Omdat ik mijn termijnbedrag wil aanpassen mis ik de meterstanden die dagelijks worden uitgelezen. Sinds de nieuwe meter op 29 mei is geïnstalleerd krijg ik in mijn account de melding dat de meterstanden niet kunnen worden opgehaald. Op 11 juni is mij telefonisch toegezegd dat dit zal worden hersteld. Wat is de oorzaak van het niet vermelden van de gegevens? Worden deze door Stedin niet doorgegeven of ligt het aan de verwerking bij Qurrent.

Groet Evert
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Evert,

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, omdat de exacte oorzaak nog wordt uitgezocht. Het inzichtelijk maken van de meterstanden van de tussenliggende periode lijkt echter een kwestie die Qurrent moet oplossen.

Groet,
Tomer

Reageer