Beantwoord

Eenmanszaak en BTW-teruggave zonnepanelen

• 6 november 2018
  • 2 reacties
  • 766 keer bekeken

Mijn contract bij Qurrent staat op mijn naam en loopt tot januari 2021.
Ik heb een eenmanszaak (doe er parttime wat mee).
Bij teruggave BTW op mijn aangeschafte zonnepanelen wordt gekeken naar de contracthouder en degene die de factuur ontvangt/betaalt. Aangezien ik dat ben moet ik BTW verrekenen over de teruggeleverde energie.
Wat is de oplossing?
icon

Beste antwoord door Joost van Qurrent 8 november 2018, 13:01

Hoi @J.A.vanderTuijn,

Omdat je zonnepanelen hebt wordt je voor de belastingdienst al beschouwd als ondernemer, je levert namelijk terug aan het net. Je kunt je btw dus ook als particulier terugvragen: https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/btw-zonnepanelen-terugvragen.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag!

Groet, Joost
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 2
Badge +9
Hoi @J.A.vanderTuijn,

Omdat je zonnepanelen hebt wordt je voor de belastingdienst al beschouwd als ondernemer, je levert namelijk terug aan het net. Je kunt je btw dus ook als particulier terugvragen: https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/btw-zonnepanelen-terugvragen.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag!

Groet, Joost
Beste Joost,

Volgens de belastingdienst moet ik voor het terugvragen van de btw over de aangeschafte zonnepanelen mijn huidige btw-nummer gebruiken. Omdat ik toevallig ondernemer ben, kan ik dus niet het formulier gebruiken dat voor 'normale' particulieren bedoeld is. Bijkomend nadeel: je moet als ondernemer jaarlijks btw betalen over alle opgewekte stroom. Ik vind dit een bijzonder rare regeling, en ben nu aan het onderzoeken of er nog andere oplossingen zijn. Ik vroeg me af of het misschien mogelijk is om dan maar helemaal niets te doen (en de btw dus ook niet terug te vragen). Particulieren mogen dat, maar ik begreep dat je als ondernemer verplicht bent om aangifte te doen van de stroom (terwijl de zonnepanelen en de opgewekte energie dus helemaal niets met mijn bedrijf te maken hebben!). Hopelijk weten jullie raad. Alvast bedankt!

Hartelijke groet,
Emily

Reageer