Energieneutraal wonen in een flat of appartement?

• 4 mei 2017
  • 3 reacties
  • 691 keer bekeken

Duurzaam wonen in een appartement kan een grotere uitdaging zijn dan wanneer je een vrijstaande woning huurt of bezit. Je hebt niet alleen zelf te beslissen over het gebouw en jouw woning, maar ook te maken met buren of corporaties.

De grootste uitdaging is misschien wel dat duurzame opwekking niet mogelijk is, doordat er bijvoorbeeld geen zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Hoe reduceer je dan de energie lasten? Kies je bijvoorbeeld voor elektrisch koken of zijn er andere mogelijkheden om energiebesparende maatregelen toe te passen?

Wij horen graag jullie ervaringen!

3 reacties

Voordeel aan een appartement: mijn buren boven, onder en naast stoken zo fanatiek dat het bij mij in de winter zonder verwarming niet kouder wordt dan 15 graden. Mijn gasverbruik was afgelopen zeven maanden 85 m3 voor 1 persoon en een appartement van 90 m2.

Dat is inderdaad een voordeel! Heb je zelf ook bewust aanpassingen gedaan aan je appartement waardoor je nog duurzamer kunt leven?
Voordeel aan een appartement: mijn buren boven, onder en naast stoken zo fanatiek dat het bij mij in de winter zonder verwarming niet kouder wordt dan 15 graden. Mijn gasverbruik was afgelopen zeven maanden 85 m3 voor 1 persoon en een appartement van 90 m2.
Radiatorfolie en een HR-ketel. En in de winter gewoon een lekkere trui en sloffen aan ipv direct de verwarming aan. 'S morgens zet ik de verwarming niet aan, omdat ik dan toch binnen een uur de deur uit ben en 's avonds alleen als ik thuisblijf. En als er bezoek komt gaat hij hoger, want 17 of 18 vindt men te koud 🙂 Ik douche twee of drie keer per week in de sportschool. Dat is geen duurzame maatregel, maar het draagt wel bij aan het lage verbruik.

Reageer