Beantwoord

Geen zon en geen wind, wat dan?

• 28 maart 2017
  • 7 reacties
  • 365 keer bekeken

Alle energie voor Nederland ook in Nederland zelf opgewekt? En dan is het avond en er is eventjes een paar uur geen wind. Hoe zorgen we dan dat er op dat moment toch alle nodige energie is? Gigantische batterijparken van lood en lithium en andere niet zo gezonde stofjes plus alle verontreiniging in de fabrieken waar die dingen gemaakt worden? Ik bedoel dit niet kritisch, maar heb geen antwoord?
icon

Beste antwoord door Michelle 28 maart 2017, 10:28

Hi Ronth,

ik heb mij dat een tijdje terug ook afgevraagd, maar meer in het kader tijdstip, prijs en aandeel groen bij zonnepanelen. Veel energiebedrijven willen je stimuleren om geld te besparen en dus energie te gebruiken op een tijdstip dat energie erg goedkoop is. Energie is nu grofweg vrij goedkoop op tijdstippen dat er weinig wordt opgewekt, namelijk 's na middernacht. Je bent dan wel goedkoper uit, maar het net heeft dan relatief gezien meer grijze energie dan bijvoorbeeld tussen de middag. Dit is het grafiekje dat ik had gemaakt om te kijken of geld besparen en groene energie wel echt samengaan. Je ziet het verbruik voor een gemiddeld huishouden, wat twee types zonnepanelen opwekken en wat de prijs van energie is, allemaal per tijdstip:

Horizontaal zie je de tijdstippen per uur en verticaal zie je z-scores. Als de lijn op 0 zit, betekent dat dat ie op zijn eigen gemiddelde zit. Elk getal weergeeft hoeveel standaarddeviaties de lijn van zijn gemiddelde zit. Zit de lijn boven de 0, bijvoorbeeld op de 2, dan zit hij twee standaarddeviaties boven het gemiddelde (dus flink bovengemiddeld). Zit hij onder de 0, bijvoorbeeld op -1, dan zit hij een standaarddeviatie onder het gemiddelde (benedengemiddeld). Alleen op deze manier kon ik kWh en prijs met elkaar vergelijken in 1 grafiekje.

Nu denk je vast: leuk dat verhaal, maar wat wil je nou zeggen?

Je ziet overdags een flinke piek in wat er wordt opgewekt voor zowel 1,5W als 3W zonnepanelen. Ook is de energieprijs dan vrij laag. Mijn conclusie was dus eigenlijk dat als we echt alles uit duurzame energiebronnen willen halen, we tussen 12 en 17 energie moeten gebruiken. Dan is de hoeveelheid groen opgewekte energie op het net relatief hoog. En we kunnen energie nog niet opslaan, dus we kunnen het beter maar meteen gebruiken.
In de avonden is de hoeveelheid groen opgewekte energie juist relatief laag. Er is geen zon en het waait ook vaak minder hard dan overdag. Dan zullen de kolencentrales weer bij moeten draaien om ons toch in energiebehoefte te kunnen voorzien. Als we echt van die kolencentrales af willen, zullen we dus sowieso moeten kijken hoe we de overdags groen opgewekte energie op kunnen slaan. Het beginnetje is er al, sommige mensen slaan hun energie op in een eigen elektrische auto. Maar dat is natuurlijk een veel te klein batterijtje. Gok inderdaad dat een batterijpark best een oplossing is voor in de toekomst.
Bekijk origineel

7 reacties

Hi Ronth,

ik heb mij dat een tijdje terug ook afgevraagd, maar meer in het kader tijdstip, prijs en aandeel groen bij zonnepanelen. Veel energiebedrijven willen je stimuleren om geld te besparen en dus energie te gebruiken op een tijdstip dat energie erg goedkoop is. Energie is nu grofweg vrij goedkoop op tijdstippen dat er weinig wordt opgewekt, namelijk 's na middernacht. Je bent dan wel goedkoper uit, maar het net heeft dan relatief gezien meer grijze energie dan bijvoorbeeld tussen de middag. Dit is het grafiekje dat ik had gemaakt om te kijken of geld besparen en groene energie wel echt samengaan. Je ziet het verbruik voor een gemiddeld huishouden, wat twee types zonnepanelen opwekken en wat de prijs van energie is, allemaal per tijdstip:

Horizontaal zie je de tijdstippen per uur en verticaal zie je z-scores. Als de lijn op 0 zit, betekent dat dat ie op zijn eigen gemiddelde zit. Elk getal weergeeft hoeveel standaarddeviaties de lijn van zijn gemiddelde zit. Zit de lijn boven de 0, bijvoorbeeld op de 2, dan zit hij twee standaarddeviaties boven het gemiddelde (dus flink bovengemiddeld). Zit hij onder de 0, bijvoorbeeld op -1, dan zit hij een standaarddeviatie onder het gemiddelde (benedengemiddeld). Alleen op deze manier kon ik kWh en prijs met elkaar vergelijken in 1 grafiekje.

Nu denk je vast: leuk dat verhaal, maar wat wil je nou zeggen?

Je ziet overdags een flinke piek in wat er wordt opgewekt voor zowel 1,5W als 3W zonnepanelen. Ook is de energieprijs dan vrij laag. Mijn conclusie was dus eigenlijk dat als we echt alles uit duurzame energiebronnen willen halen, we tussen 12 en 17 energie moeten gebruiken. Dan is de hoeveelheid groen opgewekte energie op het net relatief hoog. En we kunnen energie nog niet opslaan, dus we kunnen het beter maar meteen gebruiken.
In de avonden is de hoeveelheid groen opgewekte energie juist relatief laag. Er is geen zon en het waait ook vaak minder hard dan overdag. Dan zullen de kolencentrales weer bij moeten draaien om ons toch in energiebehoefte te kunnen voorzien. Als we echt van die kolencentrales af willen, zullen we dus sowieso moeten kijken hoe we de overdags groen opgewekte energie op kunnen slaan. Het beginnetje is er al, sommige mensen slaan hun energie op in een eigen elektrische auto. Maar dat is natuurlijk een veel te klein batterijtje. Gok inderdaad dat een batterijpark best een oplossing is voor in de toekomst.
Hoi Michelle,

Dank voor je grondige nazoekwerk. Goede grafiek! Maar het is duidelijk, de centrales kunnen (voorlopig of nog heel lang) niet kleiner worden, alleen maar af en toe op een lager pitje draaien wanneer er zon en wind is, en dat is niet altijd. En energie opslaan, daar is nog geen enkele 'groene' oplossing voor bedacht, want die batterijen - en er zijn er dan erg veel nodig - zijn erg milieuonvriendelijk, bij fabricage en bij end-of-life.

Groet van Ron
Graag gedaan! En ja klopt, helaas wel. Ik ben daarom ook wel in dubio over het nieuwtje van laatst: http://www.duurzaamnieuws.nl/eneco-en-mitsubishi-bouwen-grootste-batterij-van-europa/

Aan de andere kant, soms moet je zoiets gewoon opzetten, ook al is het milieubelastend. Kan er daarna weer doorgetest worden met het milieuvriendelijker maken van producten. Lithiumbatterij is bijvoorbeeld wel volledig af te breken en veel componenten zijn herbruikbaar. Kan de focus daarna naar het bouwproces voor een groene oplossing.

Groet,

Michelle
Reputatie 3
Badge +6
Het is juist zo vreemd dat als iedereen in de morgen weggaat ,gaat de verwarming laag ,in de middag ook , maar is je huis goed geïsoleerd dan , en dat blijkt bij mij , is het verlies aan energie juist klein. Zo maak ik nu met de energie die ik zelf maak in de middag juist het huis avond warm . je hoeft dan minder dure energie in te kopen in de avond .
Reputatie 4
Badge +8
Hoi G. F. Klaver,

Dat is helemaal waar! De verwarming van het huis kost het meest; zowel voor het klimaat als je portemonnee. Een goed geïsoleerde woning is de basis voor een energiezuinig huis. Want dat is waar we uiteindelijk naartoe willen. Zo min en efficiënt mogelijk energie verbruiken.

Groet,
Tomer
Reputatie 1
Badge +3
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energie/5171/milieuvriendelijke-zoutwaterbatterij-krijgt-c2c-certificaat

dit was al in 2015... dus de mogelijkheid is er wel 😃
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @rijkjan,

Bedankt voor het delen!

Alternatieven voor groene energie steken steeds vaker de kop op. Waterstsof is daar ook één van. Het is nu de taak om dezemogelijkheden zoveel mogelijk te onderzoeken, om praktische implementatie mogelijk te maken.

Groet,
Tomer

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen