Beantwoord

Hoe werkt de verrekenening van zelf opgewekte stroom?

• 8 mei 2017
  • 2 reacties
  • 200 keer bekeken

Ik heb mij eindafrekening ontvangen.
Hoe kan ik in het dahboard zien hoeveel stroom ik met mijn zonnepanelen heb opgewekt?
Of is het netto stroomgebruik het gebruik minus de geleverde energie op het net? Is er een mogelijkheid om ergens te zien wat ik netto lever?
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 9 mei 2017, 00:47

Je kunt alleen zien wat je panelen opwekken als je dat afzonderlijk meet. Dat kan vaak met een web-interface van je omvormer of met een speciale kilowattuurmeter in de groep waar je zonnepanelen zitten. Bijvoorbeeld met de QBox Solar.

Je eigen verbruik is opbrengst zonnepanelen plus door de netwerkbeheerder geleverde energie min de door jou teruggeleverde energie. Alleen met een slimme meter worden geleverde en teruggeleverde energie afzonderlijk gemeten. Die vind je onder meterstanden in het dashboard.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Je kunt alleen zien wat je panelen opwekken als je dat afzonderlijk meet. Dat kan vaak met een web-interface van je omvormer of met een speciale kilowattuurmeter in de groep waar je zonnepanelen zitten. Bijvoorbeeld met de QBox Solar.

Je eigen verbruik is opbrengst zonnepanelen plus door de netwerkbeheerder geleverde energie min de door jou teruggeleverde energie. Alleen met een slimme meter worden geleverde en teruggeleverde energie afzonderlijk gemeten. Die vind je onder meterstanden in het dashboard.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi K.Koekkoek, Frans zijn antwoord klopt helemaal! Bedankt Frans :)

Je slimme meter meet niet je totale opwek, omdat een deel van je opgewekte energie al in huis direct wordt verbruikt.

Groetjes, Tanja

Reageer