Sticky Beantwoord

Hoe werkt terugleveren met zonnepanelen?

• 3 oktober 2017
  • 12 reacties
  • 2302 keer bekeken

bij ons worden volgend jaar zonnepanelen geinstalleert heeft dat nog voordelen we kunnen volgens de woningbouw te veel aan energie terug leveren hoe werkt dat??
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 3 oktober 2017, 13:13

Simpel. Eerst wordt er gesaldeerd, dit houdt in dat je zelf opgewekte energie 1/1 wordt weggestreept met je bruto verbruik.
Wordt de afname van het energienet 0 dan zal het overige verrekend worden door de energieleverancier, Qurrent betaald voor elke terug geleverde kWh aan het net 0.10 eurocent
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 3
Badge +9
Hoi MBlonk,

Je opwek wordt nu afgetrokken van je verbruik, met een Qbox kun je het verbruik en je teruglevering los van elkaar zien. Dus het klopt nu dat teruglevering op 0 staat!

Groet,
Jeroen
Ik zie op mijn overzicht van verbruik bij Qurrent onder het kopje zelf opgewekt 0 staan. Dat terwijl we wel zonnepanelen hebben én een 'slimme' meter. Hoe zit dat ??
Ik zat met dezelfde vraag omdat ik ook nergens mijn opwek terug kan vinden... Bijzonder. Snap dat je geen 'real time' kunt weergeven zonder Q-box, maar in mijn overzicht zou volgens mij gewoon teruggeleverd moeten staan... En dat staat al maanden op 0 (en ja, ik wek nu niet veel op, maar nog wel heel klein beetje)
Reputatie 3
Badge +9
Hoi ERottink,

Als je los de opwek van je zonnepanelen wilt zien heb je een Qbox Solar nodig, vandaar dat het nu lijkt alsof je niks hebt opgewerkt. We salderen je opgewekte stroom uiteraard wel, dit zou je moeten kunnen zien.

Groet,

Jeroen
Ik zie op mijn overzicht van verbruik bij Qurrent onder het kopje zelf opgewekt 0 staan. Dat terwijl we wel zonnepanelen hebben én een 'slimme' meter. Hoe zit dat ??
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Yukia,

Wij houden de politieke ontwikkelingen natuurlijk scherp in de gaten.
Wanneer de salderingsregelingen veranderen, dan houden wij ons daar natuurlijk ook aan en dan zullen we daar informatie over geven.
Heb je ons topic gezien over het regeerakkoord?
Is het 'groenste regeerakkoord ooit' te ambitieus?

Groetjes, Nina
Badge +4
In het regeerakkoord is het onderuit gehaald de saldering is weer per 2020 onzeker

https://blog.vandebron.nl/salderen-in-het-regeerakkoord-hoe-verder-na-2023?utm_medium=email&utm_source=nieuwsbrief&utm_campaign=oktober&utm_content=blog&utm_term=salderen

Van de toekomstige leverancier gekregen afgelopen donderdag, qurrent even wat meer huiswerk doen.
...inmiddels staat die salderingsregeling van 1-op-1 terugleververgoeding op een minder zeker vlak. Dus eerdere antwoorden zijn wellicht niet geheel meer juist.
Reputatie 5
Badge +14
1. Ja
2. Ja
3. Neen, maar kan wel.
Naast de btw teruggave over de aanschaf is ook nog eens de jaarlijkse rente aftrekbaar voor belastingen.
Ik heb 12 windtegoeden met een gegarandeerde opbrengst van 3000 kWh per jaar. Mijn jaarlijks verbruik is circa 3500 kWh. Ik overweeg de aanschaf van zonnepanelen met een geschatte jaaropbrengst van 2500 kWh. Voor de aanschaf van de panelen kan ik via mijn gemeente (Bronckhorst) een 10 jarige annuïteits- lening krijgen tegen een vaste rente van 1,6% per jaar. Als ik de btw over de aanschaf en aanleg van de panelen terugkrijg, betaal ik aan rente en aflossing per maand € 58,87. De rente is fiscaal aftrekbaar.Ik heb een slimme meter van het merk Kaifa serie MA105/MA304 en een Q-box. Voorlopig zal ik kWh's kunnen terugleveren. De maand-annuïteit zal ik kunnen bekostigen uit de besparingen op de kosten van de elektriciteit. Vragen:
1. Klopt dit? 2.Is het toegestaan? 3. Heb ik een Q-box solar nodig?
@
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Jeanet,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community! Wat goed dat je energie gaat opwekken met je eigen zonnepanelen!
John geeft het al goed aan, maar ik zal het nog wat verder uitbreiden.

Salderen
Op je energierekening staat hoeveel energie je verbruikt hebt. Daarnaast wek je zelf energie op met je zonnepanelen. De energie die je zelf hebt opgewekt met je zonnepanelen wordt verrekend met je verbruik. Hier hoef je dus niets meer voor te betalen.
Deze verrekening van je verbruikte energie met door jou opgewekte energie heet salderen.

Terugleveren
Zodra je meer opwekt dan je zelf verbruikt, lever je energie terug aan het energienetwerk in Nederland. Voor elke kWh die je teruglevert, betalen wij een vergoeding van 10 cent (exclusief btw).

Maak je gebruik van slimme meter?
Dan wordt je verbruikte energie en je opgewekte energie op aparte telwerken bijgehouden en tegen elkaar weggestreept. Blijkt uit de rekensom dat je meer hebt opgewekt dan je hebt verbruikt? Dan heb je dus energie terug geleverd aan het energienetwerk en heb je recht op onze terugleververgoeding van 10 cent per kWh.

Maak je gebruik van een conventionele meter?
Dan draait je meter terug op het moment dat je meer opwekt dan je verbruikt. Op deze manier kan dus niet exact bijgehouden worden wat je opwekt.
Blijkt aan het einde van het jaar dat je meterstand lager is dan aan het begin van het jaar? Dan ontstaat een negatief verbruik en kunnen we dus concluderen dat je energie terug hebt geleverd aan het energienetwerk. Je ontvangt dan van ons de terugleververgoeding van 10 cent per kWh.

Je moet hier voor wel je terugleverinstallatie hebben gemeld bij www.energieleveren.nl zodat je installatie voor ons zichtbaar wordt in het productie installatie register (PIR). Als je ons een seintje geeft wanneer je de zonnepanelen daar hebt aangemeld, dan zorgen we er ook voor dat je korting krijgt op de vaste leveringskosten.

Heb je verder nog vragen? Laat het ons weten!

Groetjes, Nina
en gaat dat automatisch of zit er een kastje want hoe weet ik nou of ik wat over houd??
Reputatie 5
Badge +14
Simpel. Eerst wordt er gesaldeerd, dit houdt in dat je zelf opgewekte energie 1/1 wordt weggestreept met je bruto verbruik.
Wordt de afname van het energienet 0 dan zal het overige verrekend worden door de energieleverancier, Qurrent betaald voor elke terug geleverde kWh aan het net 0.10 eurocent

Reageer