Beantwoord

Ik krijg zonnepanelen, hoe werkt dat met mijn Qbox?

• 16 december 2016
  • 7 reacties
  • 377 keer bekeken

Reputatie 1
Badge +2
Hallo, ik krijg binnenkort zonnepanelen. Moet er nog iets aan mijn Qbox worden gewijzigd om de opwek zichtbaar te maken?
icon

Beste antwoord door Zr40 16 december 2016, 12:00

Ja, je hebt de Qbox Solar uitbreiding nodig. Dit is een kWh-meter die in de groepenkast geïnstalleerd moet worden. Deze wordt dan tussen de omvormer en de groep van de omvormer geplaatst, zodat deze precies de opwek kan meten. Vervolgens wordt de kWh-meter met een Y-kabel aangesloten op je huidige Qbox.

Zonder Qbox Solar ziet de Qbox alleen je netto verbruik, oftewel je verbruik min je opwek.

Er zijn drie versies van de Qbox Solar. Welke je nodig hebt is afhankelijk van het vermogen van je omvormer en het aantal fasen waarop deze produceert. De goedkoopste versie is geschikt voor één fase tot 32 A (€ 75), er is een versie voor één fase vanaf 32 A (€ 115), en de duurste is geschikt voor drie fasen (€ 255).

Een vermogen van 32 A komt overeen met circa 7 kWp. Maar het gaat hierbij om het vermogen van de omvormer, niet om het vermogen van de panelen.
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +6
Ja, je hebt de Qbox Solar uitbreiding nodig. Dit is een kWh-meter die in de groepenkast geïnstalleerd moet worden. Deze wordt dan tussen de omvormer en de groep van de omvormer geplaatst, zodat deze precies de opwek kan meten. Vervolgens wordt de kWh-meter met een Y-kabel aangesloten op je huidige Qbox.

Zonder Qbox Solar ziet de Qbox alleen je netto verbruik, oftewel je verbruik min je opwek.

Er zijn drie versies van de Qbox Solar. Welke je nodig hebt is afhankelijk van het vermogen van je omvormer en het aantal fasen waarop deze produceert. De goedkoopste versie is geschikt voor één fase tot 32 A (€ 75), er is een versie voor één fase vanaf 32 A (€ 115), en de duurste is geschikt voor drie fasen (€ 255).

Een vermogen van 32 A komt overeen met circa 7 kWp. Maar het gaat hierbij om het vermogen van de omvormer, niet om het vermogen van de panelen.
Reputatie 1
Badge +2
Welnu, ik heb dus al een Qbox. Maar ik kan op de site niet een Qbox solar (tot 32A) apart bestellen. Wat moet ik doen?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Arie,

Ik heb de Qbox Solar tot 32A voor je besteld :)

Je krijgt zo meteen een bevestigingsmail.

Groetjes, Tanja
Reputatie 1
Badge +2
Hartelijk dank, Tanja! Wanneer kan ik hem verwachten? Kan ik alvast de (installatie-)handleiding inzien?
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Arie,

De Solar wordt morgen verstuurd. Ik hoop i.v.m. de feestdagen dat je hem uiterlijk dinsdag binnenkrijgt.

Hier kan je alvast de handleiding inkijken :)

Groetjes, Tanja
Reputatie 1
Badge +2
Goed geregeld! De panelen worden 4 januari geplaatst.
Hartelijk dank, Tanja en fijne feestdagen gewenst!
Reputatie 5
Badge +13
Dat is ook snel Arie! Hoeveel panelen krijg je?

Jij ook alvast fijne feestdagen gewenst!

Groetjes, Tanja

Reageer