Ik overweeg een water-water warmtepomp en zonnepanelen te installeren, kan Qurrent hiermee helpen?

• 24 juli 2017
  • 50 reacties
  • 7587 keer bekeken

Wij overwegen om een gesloten verticaal water-water warmtepomp aan te schaffen en een aantal zonnepanelen niet op het dak maar in de tuin op een aluminium frame. Wat kan Qurrent hierin betekenen?

50 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hoi TheoUijen,

Welkom op de community!
Wat goed om te horen dat je bezig bent met het verduurzamen van je huishouden!
Qurrent organiseert ieder kwartaal inkoopacties. Tot 1 augustus bieden we €15 euro korting per zonnepaneel. Je kan hier een vrijblijvende en gratis offerte aanvragen.

Wellicht kunnen onze duurzame pro's je verder een handje helpen?
@yukia31, @Energiepionier, @FransvanWoerkom en @<a href="http://G.F.Klaver" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">G.F.Klaver</a>, hebben jullie tips? Ik ben benieuwd!

Groetjes, Nina
Badge +3
Zonnepanelen op de grond zijn niet altijd vergunningvrij. Wel even goed daar eerst naar te informeren. Zelfde geldt voor W/W systemen.

W/W kent wel voordelen ten opzichte van L/W, maar vergt ook een grotere investering. In Noord-Holland ken ik een partij met veel ervaring op het gebied van grondboringen.
Reputatie 4
Badge +12
Met water/water bedoelen ze meestal dat de warmte wordt onttrokken aan een vijver, kanaal of rivier. Als de warmte uit de grond komt, noemen ze dat brine/water. Brine is pekel; tegenwoordig gebruiken ze water met anti-vries. Voor aanleg van een warmtepomp die de warmte uit water of bodem haalt, ben je verplicht een gecertificeerde installateur in te schakelen. Voor warmte-onttrekking aan de oppervlakte doe je een melding bij de gemeente; voor warmte-onttrekking aan de diepe ondergrond heb je een vergunning nodig. Dan wordt ook gekeken of je geen overlapping krijgt met je buren. Tenslotte is de hoeveelheid warmte in de diepe ondergrond beperkt, en wordt niet 's zomers door de zon aangevuld. Voor je een installateur inschakelt, heb je hier misschien iets aan:

https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/bodemenergie/

Omdat zonnepanelen vooral in de zomer energie leveren en voor verwarming meestal in de winter energie nodig is, zijn zonnepanelen en warmtepompen niet echt natuurlijke partners. En als de energie in de winter uit een fossiele centrale komt, is de winst in CO2 uitstoot ten opzichte van een gasketel verwaarloosbaar. Je zou kunnen kijken of in de buurt niet meer mensen geïnteresseerd zijn in het samen exploiteren van een windturbine in de postcoderoosregeling.

https://www.hieropgewekt.nl/kennisdossiers/postcoderoosregeling-regeling-in-het-kort

Groet, Frans
Met water/water bedoelen ze meestal dat de warmte wordt onttrokken aan een vijver, kanaal of rivier. Als de warmte uit de grond komt, noemen ze dat brine/water. Brine is pekel; tegenwoordig gebruiken ze water met anti-vries. Voor aanleg van een warmtepomp die de warmte uit water of bodem haalt, ben je verplicht een gecertificeerde installateur in te schakelen. Voor warmte-onttrekking aan de oppervlakte doe je een melding bij de gemeente; voor warmte-onttrekking aan de diepe ondergrond heb je een vergunning nodig. Dan wordt ook gekeken of je geen overlapping krijgt met je buren. Tenslotte is de hoeveelheid warmte in de diepe ondergrond beperkt, en wordt niet 's zomers door de zon aangevuld. Voor je een installateur inschakelt, heb je hier misschien iets aan:

https://warmtepomp-weetjes.nl/soorten/bodemenergie/

Omdat zonnepanelen vooral in de zomer energie leveren en voor verwarming meestal in de winter energie nodig is, zijn zonnepanelen en warmtepompen niet echt natuurlijke partners. En als de energie in de winter uit een fossiele centrale komt, is de winst in CO2 uitstoot ten opzichte van een gasketel verwaarloosbaar. Je zou kunnen kijken of in de buurt niet meer mensen geïnteresseerd zijn in het samen exploiteren van een windturbine in de postcoderoosregeling.

https://www.hieropgewekt.nl/kennisdossiers/postcoderoosregeling-regeling-in-het-kort

Groet, Frans

De in de zoner opgewekte energie zorgt er op dat moment voor dat er geen electra fossiel opgewekt hoeft worden. Dit voordeel in de zomer slaat in de winter mogelijk weer om door de gewenste kWh's voor de warmtepomp. Het saldo is 0.
Reputatie 4
Badge +12
@H.D.Schoneveld

Klopt helemaal. Voor de CO2-emissie helpt natuurlijk elk zonnepaneel. Maar het wordt hier in samenhang met een warmtepomp genoemd. Het is misschien nog te vroeg met zo'n laag aandeel duurzame energie in Nederland, maar men maakt zich hier en daar toch al zorgen over de onbalans tussen massale opwekking in de zomer en massaal gebruik in de winter. De bestaande saldering blijft tot 2022. Daarna komt er iets anders dat beslist minder gunstig is voor mensen die het net zagen als grote accu.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/2017/07/20/13/00/wel-of-niet-salderen-een-duivels-dilemma

Ik zit zelf met dat probleem. Mijn zonnepanelen zijn ruim voldoende voor mijn elektriciteitsgebruik. Over drie jaar heb ik die investering terugverdiend dankzij de saldering. Maar ik zou ook graag het grootste deel van mijn aardgasverbruik overbodig maken. Bijvoorbeeld met een warmtepomp. Als ik dan een saldo 0 wil, dan moet ik het aantal zonnepanelen verdrievoudigen, een warmtepomp installeren, warmtecollectors ingraven, nog een paar ruimten voorzien van lagetemperatuurverwarming. Goed, dat kost wat en dan heb je ook wat. Maar als dan na 2022 blijkt dat ik toch nog een hoge energieheffing moet betalen om bedrijven te subsidiëren die van het aardgas af willen, en mijn 's zomers opgewekt overschot aan elektriciteit niets opbrengt, dan zou ik mij afvragen of ik niet beter een stuk windturbine had kunnen kopen die ook in de winter stroom levert en waarbij saldering tot 2032 geregeld is door het amendement Schouten.

@TheoUijen vroeg zich af of Qurrent hier iets kon betekenen. Waarschijnlijk daar, in het faciliteren van postcoderoos projecten. Om te helpen de onbalans bij energiegebruik/opwekking door consumenten tegen te gaan en om te zorgen dat investeringen in duurzaamheid een zo groot mogelijk effect hebben.

Groet, Frans
@H.D.Schoneveld

Klopt helemaal. Voor de CO2-emissie helpt natuurlijk elk zonnepaneel. Maar het wordt hier in samenhang met een warmtepomp genoemd. Het is misschien nog te vroeg met zo'n laag aandeel duurzame energie in Nederland, maar men maakt zich hier en daar toch al zorgen over de onbalans tussen massale opwekking in de zomer en massaal gebruik in de winter. De bestaande saldering blijft tot 2022. Daarna komt er iets anders dat beslist minder gunstig is voor mensen die het net zagen als grote accu.

https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/2017/07/20/13/00/wel-of-niet-salderen-een-duivels-dilemma

Ik zit zelf met dat probleem. Mijn zonnepanelen zijn ruim voldoende voor mijn elektriciteitsgebruik. Over drie jaar heb ik die investering terugverdiend dankzij de saldering. Maar ik zou ook graag het grootste deel van mijn aardgasverbruik overbodig maken. Bijvoorbeeld met een warmtepomp. Als ik dan een saldo 0 wil, dan moet ik het aantal zonnepanelen verdrievoudigen, een warmtepomp installeren, warmtecollectors ingraven, nog een paar ruimten voorzien van lagetemperatuurverwarming. Goed, dat kost wat en dan heb je ook wat. Maar als dan na 2022 blijkt dat ik toch nog een hoge energieheffing moet betalen om bedrijven te subsidiëren die van het aardgas af willen, en mijn 's zomers opgewekt overschot aan elektriciteit niets opbrengt, dan zou ik mij afvragen of ik niet beter een stuk windturbine had kunnen kopen die ook in de winter stroom levert en waarbij saldering tot 2032 geregeld is door het amendement Schouten.

@TheoUijen vroeg zich af of Qurrent hier iets kon betekenen. Waarschijnlijk daar, in het faciliteren van postcoderoos projecten. Om te helpen de onbalans bij energiegebruik/opwekking door consumenten tegen te gaan en om te zorgen dat investeringen in duurzaamheid een zo groot mogelijk effect hebben.

Groet, Frans

Ik heb de stap al gezet in een slecht/niet geisoleerde jaren 70 woning. 2012 de eerste 12 zonnepanelen geplaatst, 2016 verdubbeld en een Lucht/Water warmtepomp geinstalleerd en tevens op de benedenverdieping ZLTV in plaats van in de vloer aan het plafond bevestigd.
De 'angsten' voor onbalans deel ik niet, ik woon naast een techneut die bij een van de netbeheerders echt 'in het veld' werkzaam is.
Het eventueel verzwaren van wijkcentrales is per aansluiting relatief goedkoop, maar diezelfde netbeheerders, als je hun jaarverslagen leest, zijn als de dood als ze moeten investeren terwijl de 3 grootste samen per jaar een winst behalen van netto ongeveer 750.000.000.00
De angst voor de pijn is meestal erger dan de pijn. Gewoon doen. Mijn netto investering PV+WP+ZLTV < 15.000.00
@H.D.Schoneveld

Groet, Frans

Ik heb de stap al gezet in een slecht/niet geisoleerde jaren 70 woning. 2012 de eerste 12 zonnepanelen geplaatst, 2016 verdubbeld en een Lucht/Water warmtepomp geinstalleerd en tevens op de benedenverdieping ZLTV in plaats van in de vloer aan het plafond bevestigd.
De 'angsten' voor onbalans deel ik niet, ik woon naast een techneut die bij een van de netbeheerders echt 'in het veld' werkzaam is.
Het eventueel verzwaren van wijkcentrales is per aansluiting relatief goedkoop, maar diezelfde netbeheerders, als je hun jaarverslagen leest, zijn als de dood als ze moeten investeren terwijl de 3 grootste samen per jaar een winst behalen van netto ongeveer 750.000.000.00
De angst voor de pijn is meestal erger dan de pijn. Gewoon doen. Mijn netto investering PV+WP+ZLTV < 15.000.00

Een W/W warmtepomp is in principe efficienter dan een L/W versie. Ga je echter de investering afzetten t.o.v. die betere effiency dan wordt het een moeilijk verhaal. Een paar PV, letterlijk 1 a 2, compenseren nl. dat efficiency verschil.
@H.D.Schoneveld

Groet, Frans

Een W/W warmtepomp is in principe efficienter dan een L/W versie. Ga je echter de investering afzetten t.o.v. die betere effiency dan wordt het een moeilijk verhaal. Een paar PV, letterlijk 1 a 2, compenseren nl. dat efficiency verschil.

Sorry voor al deze aanvullingen. Ik ben volledig energieneutraal op deze manier. NOM. Mijn energie-nota bij Qurrent bedraagt 5.00 per maand. De 60.00 krijg ik bij de afrekening weer terug.
Reputatie 4
Badge +6
Even nog een uitleg betreffende mijn installatie, Als je een Lucht / Water installatie laat mee schakelen met een zonneboiler
is dat altijd als er zon is , dus het hele jaar door , zomer .s haal ik 60 uur per maand in de winter 25 uur . Maar wel is dan altijd op dat zelfde moment de PV in productie. Als je de nieuwste hoogrendement Heat pipes neemt en voldoende om een CV
met tank opslag kom je ook een heel eind. Hoe dan ook bij-verwarmen doe ik ook , het is in de winter te lang donker .
Mijn PV is nog 18 maanden van 24000 Kwh af en dan is her investeren in Lithium accu's voor de rest tijd externe energie ook op te lossen . In de nacht en die is gelijk aan het Sluimerverbruik , gelijk aan
Levering : 2016
normaaltarief € 321,45 1.560 kWh
laagtarief € 266,99 1.430 kWh

Teruglevering € 588,44 2.990 kWh

normaaltarief € 392,61 1.905 kWh
laagtarief € 154,55 828 kWh
€ 547,17 2.733 kWh
Totaal € 41,28 257 kWh te betalen voor een heel jaar.

Sluimerverbruik Baseload
normaaltarief € 157,60 765 kWh
laagtarief € 160,15 858 kWh
Totaal € 317,75 1.622 kWh

Wat moeilijk leesbaar maar anders lukte het niet uit de andere Site .
Ik kwam op nul uit in de drie voorgaande jaren , maar heb mijn stroom overschot opgemaakt in de maanden 11 en 12 met een 600 watt elektrisch kacheltje , het resultaat was een hogere waarde besparing aan GAS.
en die was
Levering Totaal €680,42 970,782 m3
Even nog een uitleg betreffende mijn installatie, Als je een Lucht / Water installatie laat mee schakelen met een zonneboiler
is dat altijd als er zon is , dus het hele jaar door , zomer .s haal ik 60 uur per maand in de winter 25 uur . Maar wel is dan altijd op dat zelfde moment de PV in productie. Als je de nieuwste hoogrendement Heat pipes neemt en voldoende om een CV
met tank opslag kom je ook een heel eind. Hoe dan ook bij-verwarmen doe ik ook , het is in de winter te lang donker .
Mijn PV is nog 18 maanden van 24000 Kwh af en dan is her investeren in Lithium accu's voor de rest tijd externe energie ook op te lossen . In de nacht en die is gelijk aan het Sluimerverbruik , gelijk aan
Levering : 2016
normaaltarief € 321,45 1.560 kWh
laagtarief € 266,99 1.430 kWh

Teruglevering € 588,44 2.990 kWh

normaaltarief € 392,61 1.905 kWh
laagtarief € 154,55 828 kWh
€ 547,17 2.733 kWh
Totaal € 41,28 257 kWh te betalen voor een heel jaar.

Sluimerverbruik Baseload
normaaltarief € 157,60 765 kWh
laagtarief € 160,15 858 kWh
Totaal € 317,75 1.622 kWh

Wat moeilijk leesbaar maar anders lukte het niet uit de andere Site .
Ik kwam op nul uit in de drie voorgaande jaren , maar heb mijn stroom overschot opgemaakt in de maanden 11 en 12 met een 600 watt elektrisch kacheltje , het resultaat was een hogere waarde besparing aan GAS.
en die was
Levering Totaal €680,42 970,782 m3

Wellicht ten overvloede, ik heb geen gasaansluiting meer sinds oktober 2016. All electric in een door eenieder die er verstand van zegt te hebben kansloze woning m.b.t. een warmtepomp en ZLTV. De mensen 'die er verstand van hebben' hebben bij de planning het 'vooroordeel' dat de standaard installatie van een goed geisoleerde woning niet past, onvoldoende warmte zal afgeven. Ja dat klopt, daarom dien je je ZLTV aan te passen aan die bestaande 'kansloze woning'. Veel en dikke leidingen, 20mm en 10cm hoh, dan kun je met zeer lage temperaturen, wat de efficiency, COP, van de warmtepomp ten goede komt, die 'kansloze woning' uitstekend op temperatuur krijgen/houden, ook de afgelopen januari maand welke als erg koud in een lange reeks van jaren betrof.
Reputatie 4
Badge +6
Zoals ik al schreef NOM zal moeilijk gaan wij hebben een losstaand huisje als B&B met eigen ketel. Daar gaat altijd energie in zitten , moet niet zeuren ,daar wordt positief aan de financiën bijgedragen , Uit metingen van gebruik zonder woonhuis
zit de meeste energie die ik nog moet kopen daar in die B&B.
Volgen energie label is een einde 1970 huis ook niet zo goed , maar al beschreven bij de bouw al toen veel extra aan isolatie gedaan . Dus laat altijd je label corrigeren als je iets aan je huis doet !
Zoals ik al schreef NOM zal moeilijk gaan wij hebben een losstaand huisje als B&B met eigen ketel. Daar gaat altijd energie in zitten , moet niet zeuren ,daar wordt positief aan de financiën bijgedragen , Uit metingen van gebruik zonder woonhuis
zit de meeste energie die ik nog moet kopen daar in die B&B.
Volgen energie label is een einde 1970 huis ook niet zo goed , maar al beschreven bij de bouw al toen veel extra aan isolatie gedaan . Dus laat altijd je label corrigeren als je iets aan je huis doet !

De vraag is of het wel/niet de moeite loont om ook die CO2 vriendelijker te krijgen. Ook al moet je de kWh's inkopen tegen 0,18 dan nog bespaar je rond de 40% t.o.v. het inkopen van gas. 1m3 gas excl. vastrecht 0,60 levert ongeveer 8kWh aan warmte, is het aandeel SWW hoog is dat minder. Een L/W warmtepomp zet bij gecombineerd gebruik verwarmen en SWW 1kWh om in 3-3.5kWh warmte. 0.18/3.25=0.055 per kWh en gas 0.075 per kWh. Last but not least geen CO2 uitstoot mits zelf PV of groene kWh's ingekocht.
Badge +4
@<a href="http://H.D.Schoneveld" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">H.D.Schoneveld</a> geweldig dat je 0 op de meter hebt en alleen nog maar vastrecht betaald.

Daarbij is er vaak veel vraag overdag naar stroom dus de zonnepanelen besparen inderdaad dan capaciteit van de vuile centrales, er zullen op een bepaald moment een soort batterijen op ammoniak of waterstof gemaakt worden om overschotten op te slaan.

Salderen is zeker iets wat behouden zou moeten worden totdat er goedkope opslag is (denk aan de zoutbatterij van kassa groen) tot dan zouden we moeten kijken naar op gelijke voet handelen.

Bij je w-w pomp zijn natuurlijk altijd de bodemcondities waar je rekening mee dient te houden, bij de L-W warmtepomp zit je meer met de afluchting en plaatsingslocatie.

Bij de warmtepomp zou ik persoonlijk kijken na een goede warmwaterkoppeling die past bij je vraag, bij dat raad ik persoonlijk boilers af vanwege de temperaturen, een warmtepomp haalt wel al 25 graden aanvoertemperatuur dus naverwarmen is dan minder intensief, soms ingebouwd, extern bestaan ze ook maar je moet wel rekening houden met een oorspronkelijke aanvoer van 5-15 graden. Vraag de fabrikant van de warmtepomp naar de mogelijkheden hierin.

Daarbij kan bij grote opwek de bestaande zekering te klein zijn, houd dat wel in de gaten vanwege de binnenbekabeling daar op berekend moet zijn, ook wat voor de deur zit.
@<a href="http://H.D.Schoneveld" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">H.D.Schoneveld</a> geweldig dat je 0 op de meter hebt en alleen nog maar vastrecht betaald.

Daarbij is er vaak veel vraag overdag naar stroom dus de zonnepanelen besparen inderdaad dan capaciteit van de vuile centrales, er zullen op een bepaald moment een soort batterijen op ammoniak of waterstof gemaakt worden om overschotten op te slaan.

Salderen is zeker iets wat behouden zou moeten worden totdat er goedkope opslag is (denk aan de zoutbatterij van kassa groen) tot dan zouden we moeten kijken naar op gelijke voet handelen.

Bij je w-w pomp zijn natuurlijk altijd de bodemcondities waar je rekening mee dient te houden, bij de L-W warmtepomp zit je meer met de afluchting en plaatsingslocatie.

Bij de warmtepomp zou ik persoonlijk kijken na een goede warmwaterkoppeling die past bij je vraag, bij dat raad ik persoonlijk boilers af vanwege de temperaturen, een warmtepomp haalt wel al 25 graden aanvoertemperatuur dus naverwarmen is dan minder intensief, soms ingebouwd, extern bestaan ze ook maar je moet wel rekening houden met een oorspronkelijke aanvoer van 5-15 graden. Vraag de fabrikant van de warmtepomp naar de mogelijkheden hierin.

Daarbij kan bij grote opwek de bestaande zekering te klein zijn, houd dat wel in de gaten vanwege de binnenbekabeling daar op berekend moet zijn, ook wat voor de deur zit.

Wat bedoel je met een goede warmwaterkoppeling ?
Badge +4
Een goede overdracht van de gewonnen warmte naar een waterleiding, oftewel een zeer efficiënte warmtewisselaar.
Een goede overdracht van de gewonnen warmte naar een waterleiding, oftewel een zeer efficiënte warmtewisselaar.
Ik gebruik WP niet voor SWW. Ik heb 2 boilers geinstalleerd waarvan er 1 passief is, geen stekker in het stopkontakt, waardor het koude leidingwater eerst gratis kan opwarmen naar de omgevingstemperatuur en de 2e is actief, stekker in het stopkontakt, en aan-uit te schakelen met een app/wifi-stopkontakt, waarmee ik de boiler activeer 1 a 2 uur voor ik wil douchen. De gemiddelde temperatuur van beide boilers is hierdoor zeer laag en vermijd daarmee stand-by verliezen welke bij 'normaal' boiler gebruik wel optreden.
De bewerkmogelijkheid ontdekt.:$
Badge +4
Heb geleerd eromheen te lezen.

Al ben ik persoonlijk geen fan van boilers is het gratis opwarmen bij voldoende afname best interessant, al is het zomers wat minder handig als de temperaturen hoger zijn.

Uit nieuwsgierigheid hoeveel liter zit er in beide, weet je het vermogen(neem aan dat hij even aan de bak gaat) en wat is de temperatuurverloop na gebruik.

Dat de eerste een lage temperatuur heeft
Badge +4
Sorry een flink deel viel weg.

De techniek is zeker handig, het kraanwater is in de winter toch echt te koud op lekker je handen mee te wassen, in de zomer vormt het een warmtebuffer wat continuïteit veroorzaakt.

Een temperatuur van 25 gaat vanwege legionella, maar dat kan ook dan met een bypass geregeld worden.

Het systeem zelf is goed inzetbaar met meerdere warmtebronnen voor naverwarming, maar moet er wel rekening worden gehouden met het waterverbruik.

In Cambodja en Thailand is dat passieve systeem veel te vinden, in de middag is douchen een stuk lekkerder dan s'ochtends doordat de zon wat werk heeft gedaan, kraanwater is daar wel ondrinkbaar, maar daar zitten meer redenen aan.
Badge +4
Er valt nog steeds veel weg maar hoop dat je de strekking begrijpt.
Heb geleerd eromheen te lezen.

Al ben ik persoonlijk geen fan van boilers is het gratis opwarmen bij voldoende afname best interessant, al is het zomers wat minder handig als de temperaturen hoger zijn.

Uit nieuwsgierigheid hoeveel liter zit er in beide, weet je het vermogen(neem aan dat hij even aan de bak gaat) en wat is de temperatuurverloop na gebruik.

Dat de eerste een lage temperatuur heeft

In totaal 2 x 80ltr. Temperatuur-verloop is wat mij betreft niet interessant, wat kost het me om de volgende keer een warme douche te kunnen nemen.
Volgens http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/deltat.php kan ik 80ltr. met 2kWh de temperatuur met 21.97C verhogen.
Ik kijk heel simpel naar wat kosten 2 simpele boilers, wat kost mij een douchebeurt. Een douchebeurt kost me 2kWh, zelf opgewekt met PV, dus 0.10 - 0.12. Goedkoper kan het volgens mij niet.
Badge +4
Dat is nog best netjes al is het een mening

Indien ik de zonnepanelen niet meereken en andere afschrijvingen

Ik gebruik zelf 80-160 liter aan gas voor 1 douchebeurt, dit gaat via een remeha avanta 24c ik douche met 40-42 graden output van de ketel.

De kosten zijn 5-10 cent excl water

Het verbruik is zomers meestal in de 90 liter maar heb juist gecorrigeerd voor de lagere temperatuur in de winter. Vandaar de 60 liter extra.

De gegevens zijn vanaf 11 mei bekeken vanaf 28 juni heb ik meer details gezien door energiemanagers van derden.
Dat is nog best netjes al is het een mening

Indien ik de zonnepanelen niet meereken en andere afschrijvingen

Ik gebruik zelf 80-160 liter aan gas voor 1 douchebeurt, dit gaat via een remeha avanta 24c ik douche met 40-42 graden output van de ketel.

De kosten zijn 5-10 cent excl water

Het verbruik is zomers meestal in de 90 liter maar heb juist gecorrigeerd voor de lagere temperatuur in de winter. Vandaar de 60 liter extra.

De gegevens zijn vanaf 11 mei bekeken vanaf 28 juni heb ik meer details gezien door energiemanagers van derden.

Je weet dat 1m3 gas 152.06 kost ? Dit vanwege het vastrecht.
Voor die 152.06 kan ik op zijn ongunstigst 152.06/0.12 = bijna 3.5 maal per dag douchen.
Badge +4
@<a href="http://H.D.Schoneveld" target="_blank" rel="nofollow noreferrer noopener">H.D.Schoneveld</a>
De gasleiding geeft hier voor 2 dingen het gas verwarmen en warm water

Het sjv is echter 505m3 met een vastrecht van 13,9120 euro incl btw per maand, indien ik onder de 500 kom is het 10,2647 euro incl btw per maand. De tweede is een toeslag van 27 cent per m3 bij 455m3 verbruik (energielabel wat ik kreeg van een ander appartement) (is met tarieven van enexis)

Het sjv is nog hoger vanwege recente bewoning en koude winter, daarbij kook ik niet op gas in tegenstelling tot de vorige bewoners. volgend jaar maart mag ik deze omlaag laten zetten indien het dan lager is.

Dat geeft een kostenpost van 7-14 cent per douchebeurt. I

k kan jammergenoeg geen panelen plaatsen doordat ik ook geen dak of tuin heb en ongunstige muren/ramen/balkon heb indien dat uberhaupt zou mogen plaatsen
@yukia31sjv staat voor sanitair jaar verbruik ?

Reageer