Ik overweeg een water-water warmtepomp en zonnepanelen te installeren, kan Qurrent hiermee helpen?

• 24 juli 2017
  • 50 reacties
  • 7599 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Badge +4
Klopt helemaal sjv is het standaard jaarverbruik daarmee wordt bij enexis ook het vastrecht bepaald. Maakt daarbij niks uit hoeveel je kan tappen oftewel of je een G4 of g6 meter hebt.
@yukia31505m3 kost bij de voordeligste aanbieder bij gaslicht.com 479,04 incl vastrecht. D.w.z. dat je all-in bijna 1.00 per m3 betaald.
misser
Badge +4
Ik heb voor volgend jaar de volgende deal

300kwh dal
968kwh piek

Oftewel 1268kwh

505m3 gas

En dat kost mij dat jaar 464,57 euro

Vastrecht is het oude gas even op het sjv gezet voor de illustratie.

KWh laag = 0,18178
KWh hoog = 0,19476
Gas = 0,56898

Dit is met 257 euro cashback via vandebron

Zelfde met mijn huidige tarieven van qurrent is 700,53 euro per jaar

KWh laag = 0,1746
KWh hoog = 0,1915
Gas = 0,5925

Bijna 100 euro netto besparen zelfs door mijn contract na 1 jaar op te breken. Ieder jaar opbreken is jammergenoeg nu voordeliger. Enigste verandering in mijn tabel waren de leveranciersproductvastrecht en kWh en m3 prijzen.

De m3 prijs incl productvastrecht is bij qurrent 1,07 euro per m3 inderdaad nieuwe is 1,08. Maar daarbij is de heffingskorting op energie niet meegenomen deze canceled
bijna de hele vastrecht op de buis nu tot 8,40 euro, de kosten evenredig verspreid betaal ok 6,70085 (qurrent) per product dan is mijn gasprijs maar 0,7517 euro per m3 dus lager dan eerst.

De stroomprijs is dan een toeslag op van 0,0634 (qurrent) euro per kWh. Bij een lager verbruik is dat nog minder.

Vanwege dat een warmtepomp op een flat nu nog niet rendabel is (bron: mijnwoning.nl) vanwege een afschrijving van 36,5 jaar volgende hun, daarbij huur ik dus is het nog minder interessant.
reeds beantwoord.
Badge +4
[quote=H.D.Schoneveld]
Wat is de functie van 'je label laten corrigeren' ?

Je sjv corrigeren is niet je energielabel corrigeren het sjv is puur een bepaling van je verbruik dus het tarief voor de gasleiding, indien het voorspelde verbruik een tariefgrens naar beneden over gaat is dat zeker slim omdat je dan sneller minder betaald. Hierover heb ik juist een topic gemaakt.

De beschreven handelingen verminderen gasverbruik mijn huidige label is b1,16 met een voorspelling van 917 kWh en 455m3 gas
Het sjv is 1376 kWh en 505m3
@yukia31OK, bedankt voor de uitleg, omdat ik geen gas heb en er voor de aanwezigheid v.d. warmtepomp ver boven zat qua verbruik is me dat kennelijk ontgaan.
Badge +4
@yukia31OK, bedankt voor de uitleg, omdat ik geen gas heb en er voor de aanwezigheid v.d. warmtepomp ver boven zat qua verbruik is me dat kennelijk ontgaan.

Dankje, vind dit juist mooi dat we leren van elkaar. Het wordt immers ons niet overzichtelijk gemaakt met al die tarieven.

Ben kwa gas niet echt super zuinig maar woon alleen en klein en ook nog eens in een zuinige woning, bij buiten 0 graden koelt het huis in de periode van 21:00-07:00 voordat de tado aanslaat nog geen 2 graden af. (Van 22,2-20)

Verdere winst haal ik door thermostaatknoppen, spaardouchekop, lagere aanvoertemperatuur (nu 30 mogelijk omhoog naar 45 bij ongewenst vermogen), niet koken op gas.

De spaardouchekop scheelt al veel, badisolatie was echt zeer bijzonder effectief, nu is met 2 uur nog het bad lekker terwijl toen het frisjes werd b.v. 38,4-34,4 in 2 uur (43 graden aanvoer en stalen badkuip)

Vocht is geen probleem, steen absorbeerde het minimale en condens zou niet moeten kunnen vormen vanwege afgesloten van de badkamer, en glaswol schimmeld niet en kan tegen vocht :)

Veel is met vakantiegeld gedaan (nuttige besteding toch?) en tussendoor ook af en toe wat. Een mooie investering was de nieuwe koel-vriescombi inbouw welke 30watt per uur (a+ model) verbruikt tegenover de 70watt per uur tafelmodel welke zeer oud was. De zuinigere waren voor inbouw niet te betalen en heb de zuinigste binnen mijn budget aangeschaft.

Het sjv was in het voorjaar gelijk gebleven maar heb later pas dat kunnen doen, verhuizen is immers heel duur en je moet prioriteiten stellen. Dus van jan- 11 mei was het precies gelijk terwijl de boorhamers draaiden en deuren open en dicht gingen vanwege buiten zagen in de kou. Daarbij was de ketel ook zeer slecht afgesteld en de waterzijdige inregeling was niet aanwezig.
Reputatie 4
Badge +6
Alleen uit de praktijk , zonneboiler geeft warmte af in 200 L. ketel met koperen spiraal boven in , met korte leiding naar L/W
die weer met spiraal in top 300 L. als je meet naar de aan en afgaande leidingen gaat het temperatuur stapsgewijs , en kan ik er twee á drie dagen mee voort zonder vol bij verwarmen als de zon B. 75 graden is / geweest . De WTW staat op zolder die
in de winter rond 15 en zomer rond 30 graden aanzuigt .
Als Praktijk voorbeeld is dit voor velen wel te volgen , denk ik
Badge +4
Alleen uit de praktijk , zonneboiler geeft warmte af in 200 L. ketel met koperen spiraal boven in , met korte leiding naar L/W
die weer met spiraal in top 300 L. als je meet naar de aan en afgaande leidingen gaat het temperatuur stapsgewijs , en kan ik er twee á drie dagen mee voort zonder vol bij verwarmen als de zon B. 75 graden is / geweest . De WTW staat op zolder die
in de winter rond 15 en zomer rond 30 graden aanzuigt .
Als Praktijk voorbeeld is dit voor velen wel te volgen , denk ik

Wat is je min aanvoer en afvoer bij iedere ketel en wat is de max.
Reputatie 4
Badge +12
Heren, we kunnen wel zeer zuinig zijn door lage temperaturen van boilers of doorstroomtoestellen, maar ivm legionella-preventie moet warmwater vóór een tappunt of mengkraan toch eerst tot boven de 55 graden zijn opgewarmd (NEN 1006). Voor doorstroomtoestellen, of ze nu elektrisch of op gas werken, heeft verlaging van de temperatuur ook weinig zin. Het rendement of stilstandsverlies wordt nauwelijks beïnvloed en je kunt met de mengkraan altijd tot 38 graden mengen. Wil je de hoeveelheid douchewater beperken, gebruik dan het regelventiel op het toestel.

Groet, Frans
Badge +4
Heren, we kunnen wel zeer zuinig zijn door lage temperaturen van boilers of doorstroomtoestellen, maar ivm legionella-preventie moet warmwater vóór een tappunt of mengkraan toch eerst tot boven de 55 graden zijn opgewarmd (NEN 1006). Voor doorstroomtoestellen, of ze nu elektrisch of op gas werken, heeft verlaging van de temperatuur ook weinig zin. Het rendement of stilstandsverlies wordt nauwelijks beïnvloed en je kunt met de mengkraan altijd tot 38 graden mengen. Wil je de hoeveelheid douchewater beperken, gebruik dan het regelventiel op het toestel.

Groet, Frans

Klopt opslag tussen de 25-45 graden is gevaarlijk, de leiding en zit los van de temperatuur een risico.

Opdat ik geen goede kraan bezit en geen opslag aanwezig is heb ik zelf de keuze gemaakt maar wederom is dat de reden dat ik geen fan ben van boilers.

Tijd is namelijk een grote factor hierin, maar zonder eco (alleen stoken bij aftap) is het inderdaad onverstandig.
Badge +4
Het rendement bij hr-ketel wisseld daartegen wel heel erg bij temperatuur vanwege de andere retour temperatuur.
@FransvanWoerkomOf ik 2kWh verstook om 80ltr met 21.9C te verhogen of bijvoorbeeld 3kWh om met 33C te verhogen waar ik bij het douchen meer koud water moet bijmengen om de gewenste 38C te krijgen, lijkt me een weinig nuttige exercitie.
Mijn boiler heeft een normverbruik van 1428kWh/jaar. Zoals ik 'm gebruik, kom ik op rond de 200kWh/jaar.
Reputatie 4
Badge +12
Het rendement bij hr-ketel wisseld daartegen wel heel erg bij temperatuur vanwege de andere retour temperatuur.

Nee, daar kan ik niks over vinden, dus neem ik aan dat het rendement ongeveer hetzelfde is. Bij mijn ketel en een watertemperatuur van 55 graden komt er gewoon bijna 10kWh per Nm3 aardgas uit. Bij Remeha hebben ze ooit onderzoek gedaan naar lage-temperatuur-verbranding met platina katalysator. Maar dat was om de uitstoot van stikstofoxiden terig te dringen. Het rendement was al maximaal.

Het ging me trouwens om het gevaar van legionella. Aan privé oplossingen waarmee je mogelijk iets zuiniger uit bent, maar die zouden worden afgekeurd door waterbedrijf of netwerkbeheerder, hebben we niks.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +12

Ik heb de stap al gezet in een slecht/niet geisoleerde jaren 70 woning. 2012 de eerste 12 zonnepanelen geplaatst, 2016 verdubbeld en een Lucht/Water warmtepomp geinstalleerd en tevens op de benedenverdieping ZLTV in plaats van in de vloer aan het plafond bevestigd.
De 'angsten' voor onbalans deel ik niet, ik woon naast een techneut die bij een van de netbeheerders echt 'in het veld' werkzaam is.
Het eventueel verzwaren van wijkcentrales is per aansluiting relatief goedkoop, maar diezelfde netbeheerders, als je hun jaarverslagen leest, zijn als de dood als ze moeten investeren terwijl de 3 grootste samen per jaar een winst behalen van netto ongeveer 750.000.000.00
De angst voor de pijn is meestal erger dan de pijn. Gewoon doen. Mijn netto investering PV+WP+ZLTV < 15.000.00

Mijn angst voor onbalans geldt niet zozeer de zwaarte van de kabels. Tenslotte moeten die geschikt zijn voor de energie die ik in de zomer lever en in de winter onttrek aan het net. Eerder de onbalans in waarde van die energie. We blijven afhankelijk van door anderen vastgestelde energieprijzen en in feite moet je tegelijk ook investeren in opslag van energie en/of energieopwekking in de winter. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon het risico nemen dat we na 2022 fiks moeten betalen voor opslag van elektrische energie. Tenslotte, hoe meer mensen dat risico nemen, hoe groter de politieke druk om de schade voor early adapters te beperken.

Groet, Frans
Badge +4
Ten eerste is het circuit van warm water bijna identiek aan het verwarmen, daarover heeft energymaters in opdracht van het rvo een test gedaan, daarbij bleek een lagere retourtemperatuur bevordelijk voor het rendement.

Volgends de eisen is er niks aan de hand, geen warmhouding (risico), geen grote opslag (0,3 liter) en indien ik de tado opdracht geef krijg ik wat ik nodig heb, doorstroming in de leiding is ook hoger door puur gebruik, daardoor is er minder stilstand oftewel risico. Heb info opgezocht en een afweging gemaakt, het blijft technisch mogelijk.

Dus ik heb een afweging gemaakt, zonneboilers en warmtepompboilers zijn daardoor gevaarlijker omdat er langer op een potentionele temperatuur draaien.

Het verhaal van de boiler is interessant, maar de kanttekeningen zitten wel in de techniek, de pasieve heeft een miniem gevaar bij regelmatige afname. De 80liter zal wel mee opgelet moeten worden. Afname van 25 of hoger net daarna is het wel handig de temperatuur buiten het optimum te krijgen. Maar afname is daar heel erg grote factor in, Hoelang, hoeveel lpm en imput geeft de uiteindelijke keteltemperatuur, legionella-preventie is complexer door b.v. Opwarming koudwaterleiding, de stichting kan gebeld worden met vragen.

Daarbij is mijn badkraan niet gebruiksvriendelijk en verbranden was een erger risico vanwege de hoge druk op de leidingen, woon namelijk in een flat.

Voor energieopslag is een goedkope oplossing gevonden een zoutbatterij deze was bij kassa groen in 2013, dus het is mogelijk en deze laat volledig leeg ook.

Maar 2023 is nog wat verder weg en leverancier mogen altijd dan mogelijk nog afwijken schat ik, dat gebeurt immer nu ook al. Omdat leveranciers juist overdag stroom zoeken, blijft zon en wind elkaar aanvullen en wegstrepen. De werkeljke vraag zit in of aanbod en vraag gaat matchen.

Persoonlijk betaal ik liever niet per uur, komt omdat je dan moeilijk de was kan plannen (5 uur ongeveer wassen en drogen) , dag-nacht is voordeel lager maar geeft wel een lekker ritme.

Ik heb de stap al gezet in een slecht/niet geisoleerde jaren 70 woning. 2012 de eerste 12 zonnepanelen geplaatst, 2016 verdubbeld en een Lucht/Water warmtepomp geinstalleerd en tevens op de benedenverdieping ZLTV in plaats van in de vloer aan het plafond bevestigd.
De 'angsten' voor onbalans deel ik niet, ik woon naast een techneut die bij een van de netbeheerders echt 'in het veld' werkzaam is.
Het eventueel verzwaren van wijkcentrales is per aansluiting relatief goedkoop, maar diezelfde netbeheerders, als je hun jaarverslagen leest, zijn als de dood als ze moeten investeren terwijl de 3 grootste samen per jaar een winst behalen van netto ongeveer 750.000.000.00
De angst voor de pijn is meestal erger dan de pijn. Gewoon doen. Mijn netto investering PV+WP+ZLTV < 15.000.00

Mijn angst voor onbalans geldt niet zozeer de zwaarte van de kabels. Tenslotte moeten die geschikt zijn voor de energie die ik in de zomer lever en in de winter onttrek aan het net. Eerder de onbalans in waarde van die energie. We blijven afhankelijk van door anderen vastgestelde energieprijzen en in feite moet je tegelijk ook investeren in opslag van energie en/of energieopwekking in de winter. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon het risico nemen dat we na 2022 fiks moeten betalen voor opslag van elektrische energie. Tenslotte, hoe meer mensen dat risico nemen, hoe groter de politieke druk om de schade voor early adapters te beperken.

Groet, Frans

De prijs voor energie wordt door vraag en aanbod op de energiebeurs bepaald, wij als particulier sluiten normaal gesproken jaarcontracten af met energie-leveranciers, de partijen die op de beurs handelen. Wij als particulier betalen een kale kWh prijs tussen de 0.035 en 0.055. Terwijl diezelfde energieleveranciers indien je meer produceert met PV-panelen, dan zelf gebruikt er tussen de 0.09 en 0.11 voor betalen. Ra ra hoe kan dat. Nou die energieleveranciers ontvangen subsidie voor die CO2-vrij geproduceerde kWh's zodat je de 'vreemde' situatie krijgt dat ze het ogenschijnlijk voor aanmerkelijk minder verkopen dan dat ze het inkopen. Maar vergis je niet er wordt per saldo keurig winst gemaakt.
De belastingen/subsidies bepalen uiteindelijk wat we betalen/ontvangen. Het Parijs-accoord verbindt regeringen om bepaalde percentages CO2-vrij te produceren, links- of rechtsom zal dat er moeten komen al zal de overheid e.e.a. voor zo laag mogelijke kosten willen realiseren en de uiteindelijke rekening waarschijnlijk leggen bij de groep die niks te kiezen heeft cq. de minst effectieve lobby heeft. Daarnaast dient ook het gebruik van analoge meters nog verboden te worden voor men iets kan uitrichten. Er kan van alles veranderen maar ik zie nog geen redenen waarom het huidige beleid opgeschort/versoberd o.i.d. zal gaan worden. Daarnaast is PV zo goedkoop dat terugverdientijden zeer kort zijn. Je kunt je er nauwelijks/geen buil aan vallen.
Daarnaast betaal je al 'flink' voor die virtuele accu.
Bij afname van 1kWh betaal je nl − € 157,65 + € 373,33 = € 215.68 voor deze faciliteit. Elke burger heeft recht op die 373,33, een belastingmaatregel, en je krijgt maar 157,65. Daarnaast heeft de netwerkbeheerder het voordeel dat de door mij opgewekte kWh zonder tussenkomst van dure landelijke lijnen er bij mijn buurman in gaat omdat die toevallig de was droogt of een airco aan heeft staan.
Reputatie 4
Badge +6
Als ex hoofd technische dienst van een zorg huis is legionella beheer( heb eens daar een besmetting gehad ) voor mij meer dan belangrijk ,altijd zorgen als de temp onder 60 is verhogen daar naar toe , het verschil in gasgebruik is op de 10 liter nauwkeurig te volgen op de gas meter , en ja dan zie je het ook in de grafiek van de dag en week gebruik . het is in ieder geval beter dan een gas boiler . Ook heb ik een ring gemaakt waar warm circuleert dan is de centrale regeling op de boven verdieping veel sneller .Het afstellen van je ketel op eco / leren
versneld ook redelijk ,en natuurlijk alle warme leidingen geïsoleerd . In de jaar praktijk zie je de verschillen .
Waar het om gaat dat je geen confort in levert en zo min mogelijk externe energie gebruikt.
€ 215.68 is de prijs welke we voor de virtuele accu betalen, een flinke opwekker qua PV, een gemiddeld Nederlands gezin die naast zijn 'normale' electra-verbruik zijn CV-ketel vervangen heeft door een warmtepomp zal ongeveer 7.000kWh moeten opwekken om NOM te realiseren. Hij betaald voor de accu-functie van het netwerk dus al € 0.03 per kWh.
Griep:
Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.
Legionella:
De Legionellaramp begon op 25 februari 1999 in Bovenkarspel (West-Friesland) en was een van de grootste uitbraken van de veteranenziekte in de geschiedenis.[1] Met 32 doden en 206 ernstig zieken was het de ernstigste uitbraak sinds de oorspronkelijke naamgevende uitbraak tijdens een conferentie van de veteranenorganisatie American Legion (Amerikaans Legioen) in Philadelphia, VS in 1976.
Reputatie 4
Badge +6
Die personen die er aan dood gaan is het probleem niet voor de bestuurders maar het kost " GELD " en dat mag niet van de politiek.
Gelukkig ben ik baas over mijn "GELD" in mijn eigen huis.
Dag allen,

Wat fijn om te zien dat er zo'n interessante discussie is ontstaan over dit onderwerp!

@TheoUijenHeb je hier al wat tips voor jezelf uit kunnen halen, of heb je misschien nog specifieke vragen naar aanleiding van wat je hier leest?

Groeten,
Natalia
Reputatie 4
Badge +6
De vraag ,minimale maximale aan en afvoer.
Van deellast / een beetje water in de keuken naar vollast douche / bad /bidet /wastafel 's en slaapkamer 's / hotfill afwasmachine . Met op de slaap verdieping een centraal geregelde temperatuur.
De instroom van koud water in de zonneboiler ,uitstroom van verwarmd water naar Lucht water WTW die ook zijn eigen temperatuur heeft ,naar Ketel die altijd 60 graden aanhoud.

Reageer