Beantwoord

Kan ik thuis met zonnepanelen stroom opwekken en in andere plaats gebruiken?

• 29 november 2018
  • 2 reacties
  • 176 keer bekeken

Hoi!
we krijgen binnenkort panelen op ons huis. en nu dacht ik als ik nu meer panelen neem. dus extra terug lever op het net, die extra elektra ergens anders weer terug neem van het net.
Bij de klantenservice werd mij verteld dat dit niet kon wegens facturatie problematiek.
ik woon in Castricum en wil de extra elektra in Amsterdam va het net halen..
moet toch wel een vorm voor zijn ?
ga het niet in een accu stoppen en mee nemen
in Castricum plus op de teruglevering wat dan van de rekening in Amsterdam af gaat?
of denk ik te makkelijk ?

excuus voor rare zin opbouw ik ben dyslectisch.
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 30 november 2018, 02:45

De heffing van belasting gaat per aansluiting. Je kunt dus niet in Amsterdam stroom afnemen zonder daar belasting over te betalen. De enige uitzondering is de postcoderegeling waarbij je belastingvermindering kunt krijgen als je elders in de buurt in een zonnepark met eigen panelen stroom maakt. Dat gaat alleen bij een zonnepark in een naburige postcode zone, bij organisatie in een coöperatie en na voorafgaande goedkeuring door de belastingen.

Bij Qurrent krijg je trouwens 10 cent per kilowattuur voor meer teruggeleverde stroom. Je bent in Amsterdam dus alleen 13 cent belasting kwijt. Je moet er zelf voor zorgen dat die 10 cent in Amsterdam terecht komt. Voor het transport van die stroom zorgt de netbeheerder ;-)

Groet, Frans
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge +12
De heffing van belasting gaat per aansluiting. Je kunt dus niet in Amsterdam stroom afnemen zonder daar belasting over te betalen. De enige uitzondering is de postcoderegeling waarbij je belastingvermindering kunt krijgen als je elders in de buurt in een zonnepark met eigen panelen stroom maakt. Dat gaat alleen bij een zonnepark in een naburige postcode zone, bij organisatie in een coöperatie en na voorafgaande goedkeuring door de belastingen.

Bij Qurrent krijg je trouwens 10 cent per kilowattuur voor meer teruggeleverde stroom. Je bent in Amsterdam dus alleen 13 cent belasting kwijt. Je moet er zelf voor zorgen dat die 10 cent in Amsterdam terecht komt. Voor het transport van die stroom zorgt de netbeheerder ;-)

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @S.Berentsen-ven,

welkom op de community en bedankt voor je bericht.

Het antwoord dat @FransvanWoerkom op je vraag geeft is zo compleet dat ik hier zelf niets meer aan te kan voegen. Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk graag van je.

Groeten,
Julian

Reageer