Beantwoord

Opbrengst zonnepanelen niet zichtbaar op verbruiksoverzicht

Wij hebben zonnepanelen en sinds we klant zijn bij Qurrent zien we op het dashboard alleen dat we 100% windenergie opwekken. Bij zonnepanelen staat '0%'. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Lara van Qurrent 13 januari 2017, 09:43

Goedemorgen allen,

Wanneer je geen gebruik maakt van een Qbox Solar zie je in de dashboard alleen het daadwerkelijke jaarverbruik. Als je meer inzicht wilt hebben over de opwek van je zonnepanelen, dan zal de een Qbox Solar moeten aanschaffen. Dit is de het uitbreidingspakket van de Qbox. Heb je een internetaansluiting in de meterkast dan heb je de Qbox Mono en Solar nodig. Heb je geen internetaansluiting in de meterkast, dan heb je de Qbox Duo en Solar nodig. Het type Qbox Solar is afhankelijk van hoeveel zonnepanelen je hebt. Let wel op, het zonnepaneelsysteem dient wel aangesloten te zijn op een aparte groep. De Qbox en het uitbreidingspakket kan via Mijn Energie of telefonisch besteld worden.

Groetjes,
Lara

Bekijk origineel

12 reacties

Wij hebben ook 12 zonnepanelen op het dak liggen, maar zien ook 0 % op het Dashbord, terwijl ik wel degelijk terug lever aan het net.
In de toelichting (bij het i symbool) staat "Aandeel zelf opgewekte energie ten opzichte van je verbruik". Wij hebben een negatief jaarverbruik i.v.m. 42 zonnepanelen op ons dak (meer opwek dan verbruik). Ook bij ons staat 0%. Ik vermoed dat de berekening niet kan omgaan met een negatief verbruik. Er zou bij ons 100% moeten staan.
In Dashboard > Energieverbruik staat bij Verbruikt -268 kWh en bij Opgewekt 0 kWh. Uit de grafiek eronder blijkt overduidelijk dat we flink wat hebben opgewekt. We hebben in ons profiel wel aangegeven dat we zonnepanelen hebben. Hier gaat overduidelijk iets mis in de administratie. Registreren ze alleen Opgewekt als je een Qbox hebt?
Ik lees net in een van de antwoorden van een Qurrent expert in deze Community: "Heb je geen Qbox Solar? Dan zie je in Mijn Energie het resultaat van het verbruik minus je eigen opwek. Zijn de waarden onder 0, dan wordt dit gezien als negatief verbruik. Dan ben je aan het terugleveren aan het net, dit noemen we het netto verbruik. Nu zie je de teruglevering niet terug in het "Dashboard" in Mijn Energie."
Goedemorgen allen,

Wanneer je geen gebruik maakt van een Qbox Solar zie je in de dashboard alleen het daadwerkelijke jaarverbruik. Als je meer inzicht wilt hebben over de opwek van je zonnepanelen, dan zal de een Qbox Solar moeten aanschaffen. Dit is de het uitbreidingspakket van de Qbox. Heb je een internetaansluiting in de meterkast dan heb je de Qbox Mono en Solar nodig. Heb je geen internetaansluiting in de meterkast, dan heb je de Qbox Duo en Solar nodig. Het type Qbox Solar is afhankelijk van hoeveel zonnepanelen je hebt. Let wel op, het zonnepaneelsysteem dient wel aangesloten te zijn op een aparte groep. De Qbox en het uitbreidingspakket kan via Mijn Energie of telefonisch besteld worden.

Groetjes,
Lara
Reputatie 1
Badge +4
Hi Lara,
ik vin dit een beetje half antwoord. Als je slimme meters hebt dan registreren die naadloos de terugleveringen. Daar is geen Qbox Solar voor nodig. Tevens heb ik aangegeven dat ik dagelijks de meter wil laten uitlezen. Dat zijn 4 getallen. 2 voor leveringen piek/dal en 2 voor terugleveringen piek/dal.
Dat jullie die niet willen uitlezen om de Qbox Solar te kunnen slijten vind ik een beetje sneu. Zeker gezien het feit dat ik al een energiemeting doe met een vergelijkbare opstelling. Ik stel voor dat jullie het dashboard verbeteren.
Reputatie 4
Badge +12
Menno,

Je vergist je. Met de slimme meter meet je levering en teruglevering. Maar teruglevering is niet hetzelfde als je zonne-energie. Een flink deel daarvan gebruik je zelf zonder de slimme meter daarmee lastig te vallen.

Drie meetwaarden zijn nodig om de vierde op te lossen uit de vergelijking:

Levering-Teruglevering = Eigenverbruik - Opwek

Onder "Meterstanden" vind je Levering en Teruglevering. Met de QBox Solar zie je in "Mijn Energie" Eigenverbruik en Opwek.

Groet, Frans
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Menno,

Wat Frans aangeeft klopt.

Er is een verschil tussen opwek en teruglevering. Jouw slimme meter registreert de teruglevering. De volledige opwek kunnen wij alleen lezen met een Qbox Solar, want deze komt niet op je slimme meter te staan. Deze staat op jouw omvormer. Het is dus geen kwestie van onwil 😉

Groet,
Tessa
Badge +4
Wat ook een optie is via internet umeter. dag achteraf kun je zien en daarvoor.
Het is eenvoudig programma en het is GRATIS dit zou iedereen aan moeten spreken.
Omdat umeter online is kan je waar je ook bent online je gegevens bekijken.
Reputatie 5
Badge +14
De zoveelste op rij. Voor de meeste valt na een korte periode het doek vanwege te weinig gebruikers.
Reputatie 4
Badge +12
Umeter ziet er ook wel goed uit. Interval van een uur voor gas en stroom. slimmemeterportal heeft voor stroom een interval van een kwartier waardoor een koffiezetapparaat of wasmachine meer opvalt. Umeter heeft dan weer een gratis app. Bij slimmemeterportal is die alleen bij het plus account voor 1,50 per maand.

De vertraging scheelt ook. Bij slimmemeterportal zie ik nu mijn verbruik gisteren, zaterdag 17-2. Bij Umeter zie ik in de demo het verbruik tm vrijdag. De meterstanden bij Qurrent zijn weer zichtbaar na er twee dagen uit gelegen te hebben, en gaan tm donderdag.

Te weinig gebruikers heeft het nadeel van te weinig reclame inkomsten. Maar hostingkosten zijn dan ook gering. Alleen als onderhoud duurder wordt dan de inkomsten dreigt opheffen. En natuurlijk als een grote leverancier de zaak opkoopt.

Groet, Frans
Badge +4
Ach ik ben iemand van de zoveel mogelijk gratis programma's zodat iedereen dit kan doen.

gr John

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen