Beantwoord

Opgewekte stroom versus meting teruglevering

• 14 januari 2019
  • 2 reacties
  • 383 keer bekeken

Nu ik voor het eerst een maandelijks verbruiks- en kostenoverzicht heb ontvangen, (ik heb sedert medio oktober 2018 een slimme meter!) zie ik een opmerkelijk verschil in de opgave: terug geleverde stroom en de uit te lezen opgewekte stroom via de applicatie van de omvormer van Solar Edge over de maand december j.l.
Terug geleverde stroom is 2/3 van wat de applicatie aangeeft als zijnde opgewekt.
Geeft de applicatie een te rooskleurige voorstelling van zaken?
Is de slimme meter zo "slim" dat deze t.b.v. de leverancier een lagere waarde aangeeft?
Of moet ik het verschil optellen bij het door de meter gemeten bruto verbruik? Als dat zo is dan is mijn verbruik over deze maand december, ondanks alle genomen besparingsmaatregelen, vergeleken met de maanden december van voorgaande jaren, plots wel heel erg gestegen!
Hoe ontstaat dit verschil in gemeten terug geleverde stroom en de geproduceerde stroom door de zonnepanelen volgens opgave van de omvormer applicatie?
icon

Beste antwoord door MK102 14 januari 2019, 11:06

De teruggeleverde stroom op de meter kun je niet zomaar vergelijken met de teruggeleverde stroom uit de omvormer app.
De stroom die je zonnepanelen opwekken wordt ook gebruikt door de apparaten in het huis.

Voorbeeldje:
Stel je zonnepanelen wekken 1000w op. In huis heb je apparaten aan staan die samen 400w verbruiken. Netto lever je op dit moment 600w terug aan het stroomnet.

Stel dat deze situatie zich een uur aanhoudt. Dan meet de omvormer dat je 1 kWh uur aan stroom hebt opgewekt. Je slimme meter registreert maar 0,6 kWh teruggeleverde stroom, omdat je een deel ook zelf hebt verbruikt. De terugleverstanden van je omvormer en slimme meter zullen daarom ook nooit 100% gelijk zijn.

Om je totale stroomverbruik te bepalen moet je dus inderdaad de teruggeleverde energie op je slimme meter aftrekken van de geleverde energie volgens de omvormer. Dit verschil tel je op bij het verbruik wat is gemeten door je slimme meter en dan heb je het totaalverbruik aan stroom.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 2
Badge +6
De teruggeleverde stroom op de meter kun je niet zomaar vergelijken met de teruggeleverde stroom uit de omvormer app.
De stroom die je zonnepanelen opwekken wordt ook gebruikt door de apparaten in het huis.

Voorbeeldje:
Stel je zonnepanelen wekken 1000w op. In huis heb je apparaten aan staan die samen 400w verbruiken. Netto lever je op dit moment 600w terug aan het stroomnet.

Stel dat deze situatie zich een uur aanhoudt. Dan meet de omvormer dat je 1 kWh uur aan stroom hebt opgewekt. Je slimme meter registreert maar 0,6 kWh teruggeleverde stroom, omdat je een deel ook zelf hebt verbruikt. De terugleverstanden van je omvormer en slimme meter zullen daarom ook nooit 100% gelijk zijn.

Om je totale stroomverbruik te bepalen moet je dus inderdaad de teruggeleverde energie op je slimme meter aftrekken van de geleverde energie volgens de omvormer. Dit verschil tel je op bij het verbruik wat is gemeten door je slimme meter en dan heb je het totaalverbruik aan stroom.
MK102,
dank voor de snelle reactie. Ik had al zo'n vermoeden dat het een optelsom is van bruto verbruik met verschil tussen geproduceerde stroom en gemeten terug geleverde stroom. Neemt niet weg dat ik constateer dat er een opvallende toename van verbruik is in deze maand december t.o.v. maanden december in een aantal voorgaande jaren. De oorzaak daarvan zal ik moeten gaan onderzoeken!

Reageer