overgang naar Greenchoice

• 28 augustus 2019
  • 6 reacties
  • 195 keer bekeken

Beste Kelly,

Volgens mij is het niet helemaal duidelijk wat ik bedoel. Ik heb een 3-jarige abonnement bij Qurrent sinds april 2018. De jaarnota volgt dan ook in april. In dat jaar wek ik ongeveer 2900 tot 3100 kw uur op. Mijn verbruik is in dat jaar ongeveer 3200. Ergo ik moet 200 kw uur bij betalen ik betaal dan 20 cent per kw uur. Als Qurrent niet over was gegaan naar Greenchoice dan was dat tot april 2021 zo gegaan. In april 2020 een jaarnota en in april 2021 de eindnota.

Nu moet ik per 01-09-2019 over naar Greenchoice. Ik heb op dit moment ongeveer 900 meer aan kw uur opgewekt dan ik verbruikt heb. Normaliter verbruik ik de uren in de maanden november, december, januari en februari (wintermaanden) en in april betaal ik dan de uren die ik meer heb verbruikt dan ik heb opgwekt. Deze uren zijn voor mij dan dus 20 cent per kw uur waard.

Nu wordt alles in september afgerekend en kan ik de extra opgewekte uren niet gebruiken voor de wintermaand, maar worden ze afgerekend tegen 10 cent.

Blijft voor mij heel duidelijk staan, dat als Qurrent niet overgegaan was naar Greenchoice ik door het salderen voor de 20 cent per kw uur krijg en nu 10. De overgang naar Greenchoice kost mij dus ongeveer € 100,=. Zonder de overgang naar Greenchoice was er namelijk niet afgerekend.

Ik ben daar absoluut niet blij mee!!!

6 reacties

Beste Kelly,

Volgens mij is het niet helemaal duidelijk wat ik bedoel. Ik heb een 3-jarige abonnement bij Qurrent sinds april 2018. De jaarnota volgt dan ook in april. In dat jaar wek ik ongeveer 2900 tot 3100 kw uur op. Mijn verbruik is in dat jaar ongeveer 3200. Ergo ik moet 200 kw uur bij betalen ik betaal dan 20 cent per kw uur. Als Qurrent niet over was gegaan naar Greenchoice dan was dat tot april 2021 zo gegaan. In april 2020 een jaarnota en in april 2021 de eindnota.

Nu moet ik per 01-09-2019 over naar Greenchoice. Ik heb op dit moment ongeveer 900 meer aan kw uur opgewekt dan ik verbruikt heb. Normaliter verbruik ik de uren in de maanden november, december, januari en februari (wintermaanden) en in april betaal ik dan de uren die ik meer heb verbruikt dan ik heb opgwekt. Deze uren zijn voor mij dan dus 20 cent per kw uur waard.

Nu wordt alles in september afgerekend en kan ik de extra opgewekte uren niet gebruiken voor de wintermaand, maar worden ze afgerekend tegen 10 cent.

Blijft voor mij heel duidelijk staan, dat als Qurrent niet overgegaan was naar Greenchoice ik door het salderen voor de 20 cent per kw uur krijg en nu 10. De overgang naar Greenchoice kost mij dus ongeveer € 100,=. Zonder de overgang naar Greenchoice was er namelijk niet afgerekend.

Ik ben daar absoluut niet blij mee!!!

Hoi Janny, dit is precies waar ik ook op gereageerd heb na het ontvangen van de mail betreffende de overstap.
Kreeg ook de reactie per mail dat ik 10 cent ga krijgen per kw.
Toen direct gebeld en mijn probleem werd begrepen, ze ging overleggen en ik zou nog teruggebeld worden.

Maar ook wij hebben nu 1000 kWh over, welke wij op zouden kunnen maken tot 1 april 2020. Nu geen saldering maar uitbetaling, dat is maar de helft van de waarde voor ons.
Ik heb ze verteld dat dit geen eerlijke zaak is omdat ik niet vrijwillig overstap, ik heb nergens om gevraagd. Die overstap gaat ons €100 kosten.

Ben dus nog in afwachting van een reactie maar ben blij dat ik niet de enige ben die zich dit realiseerde toen de betreffende mail kwam.
We gaan het afwachten.
Groet Edith Arkensteijn

Badge
Ja dit is voor greenchoice een hele prettige (financiële) bijkomstigheid. Zouden ze het er om gedaan hebben?
Ik verwacht niet dat ze er wat aan kunnen doen. De meterstanden zijn duidelijk. Als ze de meterstanden creatief gaan interpreteren opent dit mogelijkheden voor anderen om dan ook wat creatief af te lezen.

Ik ga dit volgen.
Ik kreeg net de eindafrekening binnen. Voor de teruglevering hebben ze de meterstanden gelijk gehouden. Dwz de eindstand in sept is gelijk aan de beginstadium in april.
Even dacht ik dat dat leuk was maar dat is niet zo. Het maakt niets uit in mijn geval. Ja, de beginstand van Greenchoice is dus de stand van april en alle gegenereerde en teruggeleverde kWh van deze zomer gaan mee naar Greenchoice. Maar als ik dan over een jaar de eerste afrekening van hun krijg, in sept, moeten er 17 maanden teruggeleverde kWh verrekend worden. Dan heb ik er net als nu wel weer 1000 over na het salderen. En krijg daar, net als nu , €0,10 voor.
Schiet ik er nog €100 bij in en niet zij. Het is nl zo dat onze jaaropbrengst net iets onder het jaarverbruik zit.
Morgen even bellen met Greenchoice en horen of mijn conclusie de juiste is. Er zat helaas geen uitleg bij.
Badge
Ik kreeg net de eindafrekening binnen. Voor de teruglevering hebben ze de meterstanden gelijk gehouden. Dwz de eindstand in sept is gelijk aan de beginstadium in april.
Even dacht ik dat dat leuk was maar dat is niet zo. Het maakt niets uit in mijn geval. Ja, de beginstand van Greenchoice is dus de stand van april en alle gegenereerde en teruggeleverde kWh van deze zomer gaan mee naar Greenchoice. Maar als ik dan over een jaar de eerste afrekening van hun krijg, in sept, moeten er 17 maanden teruggeleverde kWh verrekend worden. Dan heb ik er net als nu wel weer 1000 over na het salderen. En krijg daar, net als nu , €0,10 voor.
Schiet ik er nog €100 bij in en niet zij. Het is nl zo dat onze jaaropbrengst net iets onder het jaarverbruik zit.
Morgen even bellen met Greenchoice en horen of mijn conclusie de juiste is. Er zat helaas geen uitleg bij.

Als je volgende jaarnota van sept tot sept loopt maakt het niet uit. Dan wordt de opgewekte energie weer over een jaar verrekend.
Als na 17 maanden de eerste afrekening plaats vind dan heb je twee zomers aan terug geleverde energie en 1 winter aan verbruikte energie. Dat levert je dan wel 100 euro op, maar je hoeft niks terug te kopen tegen een hogere prijs. Klinkt alsnog niet verkeerd.
Ik was even bang dat ze nu wilden afrekenen en dan in april weer.
Bij Greenchoice iemand gesproken die het begrijpt.
Het feit dat de gebruikte meterstanden op de afrekening van qurrent in september niet kloppen werd ook raar gevonden. Want waarom standen ‘berekenen’ wanneer er een slimme meter is. De terugleverstand was gelijk gebleven aan die van april dus dat klopt ook niet. Daarom werd er op afrekening niets gesaldeerd en zou ik 1800 kWh meenemen naar Greenchoice.
De meterstanden zijn nu aangepast naar de werkelijke stand van 5 sept en er komt nu eerdaags een nieuwe afrekening van qurrent.
Dan kan het werkelijke verbruik van april tot september gesaldeerd worden.
En even kijken wat ze met het teveel teruggeleverde aantal kWh doen. Dat zijn er toch 1007!

Reageer