PV energie opslaan in accu's ?

Reputatie 3
Badge +6
Als het kabinet haar zin krijgt, kunnen we na 2020 niet meer salderen, waardoor het bezitten, maar zeker het nu nog aanschaffen van zonnepanelen een stuk minder aantrekkelijk word.
Wat gaan we daar met z'n allen aan doen, de zolder vol zetten met accu"s zodat we geen aansluiting meer nodig hebben, of een deal sluiten met de buren die geen panelen hebben, zodat we in de winter wat stroom van hun afnemen met een tussenmeter, en de zelfde hoeveelheid stroom weer terugleveren in zomer wanneer we het nodige overhouden.....?
Lijkt met een leuke discussie in deze donkere dagen.
Overigens lijkt het mij nog te vroeg om de zolder al te gaan verzwaren met accu's gezien de zeer snelle ontwikkelingen in soorten aanbiedingen en ook hierin zal de conccurentie in on's voordeel gaan werken.
Ben benieuwd naar uw mening.
En alvast heel fijne smakelijke (groene) dagen gewenst !

Groet Harry

18 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Harry,

Bedankt voor het starten van dit topic 🙂
Ik ben benieuwd naar de reacties van iedereen.

Groet,
Tessa
Reputatie 5
Badge +14
Het is nog altijd onzeker of eigenaren van een PV-installatie al geconfronteerd zullen worden met het afschaffen van de huidige salderingsregeling na 2020. Zover bekend is het voorstel dat pv-installaties die voor 2020 zijn geïnstalleerd waarschijnlijk de salderingsregeling doorloopt tot 2023.
Om dan nu al te gaan piekeren om een powerwall of een berg accu's aan te gaan schaffen lijkt mij overdreven en duur. We weten allemaal dat de techniek niet stil zit en de nu bestaande technieken zullen dan wel verouderd zijn maar zeker een stuk goedkoper.

Men kan een voorbeeld nemen met de huidige techniek in home automatisering, het is leuk als je op afstand je thermostaat hoger kan zetten voordat je thuiskomt of je verlichting kunt regelen met je smartphone maar uiteindelijk, vergeleken met de oude techniek, kostbaar in aanschaf en verbruik.
Reputatie 3
Badge +8
Bedankt voor je inbreng, John!

Zover bekend is het voorstel dat pv-installaties die voor 2020 zijn geïnstalleerd waarschijnlijk de salderingsregeling doorloopt tot 2023.

Denk je dat dit een ander zal motiveren of demotiveren om een PV-installatie te nemen of uit te breiden?

Groetjes, Nina
Badge +1
Is het een domme vraag: Als je een oude meter met een draaischijf, hoe kan de leverancier weten precies hoe veel je af neemt en hoe veel je produceert?
Is dat niet de "oplossing" als het salderen regeling verdwijnt?

Andere "domme" vraag: is de saldering niet uit Europees beleid begonnen? Als ja, kan de overheid zo maar een stop aan maken?
Reputatie 4
Badge +8
Hallo Alex,

Domme vragen bestaan natuurlijk niet 🙂

Wij kunnen met een meter sowieso niet weten hoeveel je produceert, ook niet met een slimme meter met vier telwerken. Wij zien enkel hoeveel er wordt teruggeleverd en dit zien wij inderdaad niet exact met een oude meter met draaischijf. Echter is het ook de doelstelling dat iedereen voor het einde van 2020 een slimme meter krijgt aangeboden.

In het klimaatakkoord Parijs worden er afspraken gemaakt over de doelen, maar hoe die worden ingevuld mag een land zelf bepalen. De Nederlandse overheid mag dus zelf bepalen over de salderingsregeling.

Groet,
Tessa
Badge +1
er is niets slim aan de slimme meter, in ieder geval niet voor de consument, dus geweigerd ;)
Wat betreft opwekken, kunnen jullie zien met een qbox?
Reputatie 4
Badge +12
AlexCailliau schreef:

er is niets slim aan de slimme meter, in ieder geval niet voor de consument, dus geweigerd ;)

Hoi Alex,

Ook in de nieuwe regeringsplannen is het niet de bedoeling achter de meter te kijken. We kunnen onbeperkt zelf opgewekte stroom zelf blijven verbruiken zonder dat daar belasting over wordt geheven. Maar met het verdwijnen van de saldering verdwijnt het voordeel dat vergelijkbaar is met de in september zelf geplukte en bij AH ingeleverde appels die we in juni gratis bij AH gaan afhalen.

Er zal onderscheid gemaakt worden tussen afgenomen en teruggeleverde stroom in belasting en subsidie. In het begin zal er waarschijnlijk in euro's niet veel veranderen. Een meter die slim of niet onderscheid maakt tussen afgenomen en teruggeleverde stroom zal waarschijnlijk verplicht gesteld worden. De privacy blijft gewaarborgd, dus uitlezen op afstand kun je blijven weigeren.

Alleen is niet duidelijk is hoe het verdwijnen van de saldering voor zonnepanelen op eigen dak zich zal gaan verhouden tot de door het amendement Schouten bedongen saldering bij zonneparken en dorpsmolens in de postcoderegeling.

In ieder geval is door de plannen van de regering de weg geëffend voor accu-boeren die overdag goedkope zonnestroom van het net inkopen en die 's avonds duur terugleveren ;-)

Groet, Frans
Badge +1
FransvanWoerkom schreef:

Een meter die slim of niet onderscheid maakt tussen afgenomen en teruggeleverde stroom zal waarschijnlijk verplicht gesteld worden. De privacy blijft gewaarborgd, dus uitlezen op afstand kun je blijven weigeren.

Dat verplichting zou de enige probleem zijn... Als het zo is, dan is inderdaad de beste oplossing accu’s en off-the-grid 😉
Maar zo lang zulke meter niet van toepassing is, is er niets aan de hand.
De slimme meter wordt aangeboden, maar kan geweigerd worden. Dat adviseerde mij meerdere installateurs van zonnepanelen trouwens!
Reputatie 4
Badge +12
AlexCailliau schreef:

Dat verplichting zou de enige probleem zijn... Als het zo is, dan is inderdaad de beste oplossing accu’s en off-the-grid 😉
Maar zo lang zulke meter niet van toepassing is, is er niets aan de hand.
De slimme meter wordt aangeboden, maar kan geweigerd worden. Dat adviseerde mij meerdere installateurs van zonnepanelen trouwens!

Off-grid werkt in Nederland alleen als je zonnepanelen combineert met een windmolen en hout-vergasser. We hebben de meeste energie nodig in de winter als de zon nauwelijks schijnt. Accu's om de winter door te komen zijn nog heel lang onbetaalbaar.

Er zijn ook autohandelaren die je aanraden met valse of zonder kentekenplaten te rijden. Als salderen wordt afgeschaft, worden terugdraaiende meters ook afgeschaft.
Reputatie 4
Badge +8
AlexCailliau schreef:

Hoi Alex,

De opwek van jouw zonnepanelen kan je in Mijn Energie zien met de Qbox Solar. Meer hierover vind je hier. De Qbox Solar betreft een uitbreiding van de Qbox energiemonitor.

Bedankt voor de aanvulling over de slimme meter en de salderingsregeling Frans!

Groet,
Tessa
Reputatie 5
Badge +14
We kunnen ons wel druk maken over wel/niet salderen na 2020 feit is dat bestaande pv-installatie, aangelegd vóór 2020, langzaam afgebouwd zal worden en ingaande 2023 waarschijnlijk zal uitkomen op nul.
In ieder geval zullen de prijzen voor opslag thuis in de loop der jaren dalen, mits er voldoende mensen zich druk blijven maken dat salderen verdwijnt en over terug geleverde energie belasting betaald moet worden.
Reputatie 2
Badge +1
Ik laad mijn elektrische auto nu 's nachts op, als het lage tarief geldt. Zodra de huidige salderingsregel vervalt of wordt versoberd zal ik deze zoveel mogelijk overdag opladen, als de zonnepanelen lekker aan het opwekken zijn, om daarmee de hoeveelheid stroom die ik terug het net in pomp zoveel mogelijk te beperken. Ook de wasmachine, afwasmachine etc. zullen we weer overdag laten draaien. Netjes verdeeld over de dag, uiteraard, zodat er zo min mogelijk wordt teruggeleverd. Dat wordt nog leuk puzzelen.
Badge +1
Ik ben nu van mening dat het niet echt haalbaar om energie in accu's op te slagen.
Het grootste probleem ligt in de prijs van de accu's versus de teruglevering tarief.

Ff snel zoeken op google...
Bij voorbeeld een 6,5kWh kost € 3900. Als je gemiddeld 10kWh/dag verbruik heb je dus niet eens genoeg aan een accu om een volle dag onafhankelijk van de net te zijn.
Natuurlijk als de zon schijnt ga je eerst de opgewekt stroom gebruiken, voordat het in de accu komt.

Financieel gezien is het voorlopig niet interessant. En tenzij je echt tien duizende euro's betaald, zal je nooit over de winter onafhankelijk kunnen...
Voor 2020 lijkt me slimmer dat de zonnepanelen eigenaren zichzelf in een vereniging groeperen om dan in een betere positie te onderhandelen over het prijs die hun stroom waard is.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi allemaal,

Leuk dat jullie zo deze interessante discussie gaande houden 🙂

Groet,
Tessa
Toch vreemd. De prijs van energie is nu 's nachts het laagst. Met nachttarieven wordt derhalve energieverbruik in de nachtelijke uren gestimuleerd. De prijs van elektriciteit is overdag en de vroege avond het hoogst. Net op de momenten dat onze zonnepanelen dus werken (muv de winter).

https://www.epexspot.com/en/market-data/elix/index-table/2018-03-17

Zonnepanelen maken mijns inziens het net dus stabieler en bewijzen netbeheerders dus de facto een dienst. Hiervoor worden de investeerders in panelen niet gecompenseerd. Dat de overheid de moed heeft om vervolgens het salderen sterk te beperken is mij volledig onduidelijk.
Volgens Solar Magazine is in het regeerakkoord vastgelegd dat de salderingsregeling vervangen wordt door een terugleversubsidie. De branche lijkt er erg content mee, het betekent wel dat de salderingsregeling al in 2020 komt te vervallen en niet in 2023
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i14633/regeerakkoord-in-2020-al-terugleversubsidie-als-alternatief-voor-salderingsregeling-invoeren
Reputatie 5
Badge +14
Jammer dat men altijd weer terugkomt op het gegeven "wat zijn de kosten van salderen voor de schatkist". Deze kosten zijn namelijk € 0 de schatkist loopt alleen maar energiebelasting etc. mis.
Als iedereen zou gaan besparen op zijn stroomverbruik, zodat ieder huishouden nog maar 500 kWh p/j zou verbruiken, hoeveel minder ontvangt dan de rijksschatkist aan belastingen op energie. Maar ook dan geeft de schatkist geen enkele stuiver uit aan salderen met zonne-energie maar ontvangt echt veel minder aan belastingen.
Gevolg zal dan weer zijn dat de huidige belasting op energie sterk zal stijgen, want er ontstaat een groot tekort aan gemiste inkomsten uit energiebelastingen.
Ik ben sinds een tijd klant bij EasyEnergy waar ik de markt uurprijs betaal. Ik betaal nu de hoofdprijs want het lukt ons uit luiheid niet om van de gunstige tijden te genieten (was wel het plan). Zou het niet rendabel zijn om een Powerwall (of ander merk) aan te schaffen die slim op de allergoedkoopste dal tarieven oplaadt?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen