Beantwoord

Teruggeleverd energie wijkt fors af van eigen meting

• 9 februari 2019
  • 3 reacties
  • 194 keer bekeken

Op mijn jaarnota lees ik dat ik totaal 2.760 KwH heb verbruikt. Volgens Qurrent heb ik daarnaast 1.825 teruggeleverd, dus resteert op de nota netto een verbruik van 935.

Echter; de omvormer van mijn zonnepanelen rapporteert een opwekking van 2.852 KwH.
Een verschil met de meting van Qurrent van liefst 1.027 KwH (ofwel; Qurrent meet 36% minder).
Is dit iets dat bekend voorkomt, wat kan hier misgaan?

Vast dank voor jullie hulp en meedenken.
icon

Beste antwoord door MK102 11 februari 2019, 08:06

Zoals hier ook staat uitgelegd heeft dat te maken met het eigen verbruik. De omvormer meet alle opgewekte stroom en de stroom meter alleen wat het net op gaat. Het verschil is wat er in huis is opgebruikt.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Zoals hier ook staat uitgelegd heeft dat te maken met het eigen verbruik. De omvormer meet alle opgewekte stroom en de stroom meter alleen wat het net op gaat. Het verschil is wat er in huis is opgebruikt.
Bedankt MK102, helder!
Wel jammer dat die opgewektste stroom niet ook ‘via de meter loopt’ dan, zo zou de verwarring achterwege kunnen blijven en heb je op de jaarnota het overzicht van verbruikt en opgewekt. Nu staan beiden helaas dus niet op de jaarnota vd energieleverancier.
Zelf maar even bijhouden in een excelsheetje dan..
Reputatie 2
Badge +9
Hoi @PMHutjens,

Dankjewel voor je vraag en @MK102 bedankt voor het antwoord.
Sommige opwek loopt inderdaad niet langs je meter omdat het direct wordt verbruikt binnen je huis. Een heel mooi systeem, maar het zorgt inderdaad voor iets minder inzicht 😉.

Groet, Joost

Reageer