Beantwoord

Terugverdientijd zonnepanelen

• 27 juli 2018
  • 1 reactie
  • 179 keer bekeken

• Q-starter
  • 0 reacties
Ik overweeg om zonnepanelen aan te schaffen. Mijn stroomverbruik zit zo rond de 3700kwh/jaar. Ik heb een paar offertes aangevraagd die variëren tussen de € 5.500,- en € 6.000,-. (dit is inc. BTW). Het aantal panelen is zo gekozen dat ik een kleine overcapaciteit heb maar nauwelijks terug hoef te leveren.
Op mijn jaarnota zie ik dat ik zo ruwweg €600,- wordt aangeslagen voor de levering van stroom (inc. belasting ed.). op basis van deze gegevens zou jij kunnen stellen, indien mijn stroomverbruik gelijk blijft, dat ik de investering na €5200/€600 = 8,6 jaar heb terugverdiend.

Echter zie ik op de jaarafrekening ook en post "vermindering op energiebelasting". Door de vermindering hoef ik geen € 600,- te betalen maar ongeveer €225,-. Pas ik dan weer de berekening toe € 5.200/€ 225,- Dan zou dat betekenen dat de investering pas na een kleine 23,1 jaar heb terugverdiend.

Kortom mijn vraag is klopt mijn bovenstaande berekening en is het dan wel , financieel gezien, lonend om te investeren in zonnepanelen ?
icon

Beste antwoord door MK102 27 juli 2018, 14:22

De post vermindering energiebelasting krijg je altijd, zolang je maar een aansluiting met verblijfsfunctie hebt.

Je eerste berekening is dus de juiste.
Wel moet je hierbij opletten dat de salderingsregeling geschrapt gaat worden en er een terugleversubsidie voor terug komt. Hoe deze regeling uit gaat pakken is nog niet bekend, maar grote kans dat hij minder gunstig wordt dan de salderingsregeling.

Als je bij Qurrent aangeeft dat je zonnepanelen hebt krijg je ook nog eens een korting op je vaste leveringskosten van max +/-€35. Scheelt ook weer in de kosten!

Financieel is het dus (vooralsnog) zeker lonend om in zonnepanelen te investeren. En voor de duurzame energie helemaal!
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 2
Badge +6
De post vermindering energiebelasting krijg je altijd, zolang je maar een aansluiting met verblijfsfunctie hebt.

Je eerste berekening is dus de juiste.
Wel moet je hierbij opletten dat de salderingsregeling geschrapt gaat worden en er een terugleversubsidie voor terug komt. Hoe deze regeling uit gaat pakken is nog niet bekend, maar grote kans dat hij minder gunstig wordt dan de salderingsregeling.

Als je bij Qurrent aangeeft dat je zonnepanelen hebt krijg je ook nog eens een korting op je vaste leveringskosten van max +/-€35. Scheelt ook weer in de kosten!

Financieel is het dus (vooralsnog) zeker lonend om in zonnepanelen te investeren. En voor de duurzame energie helemaal!

Reageer