Vraag

twijfel slimme meter

• 6 september 2019
  • 1 reactie
  • 68 keer bekeken

Hoe kan ik vaststellen dat het verschil tussen de waarden op de omvormer van de zonnepanelen en het terugleveren aan het net, het echte verbruik is van apparaten in mijn huis op dat moment. Nu zie ik bij Qurrent een delta tussen terugleveren en afnemen terwijl er structureel een groot gat zit hetgeen de zonnepanelen aangeven. Zelfs tijdens een vakantie met alleen 1 werkende koelkast???

Oftewel: ik vertrouw de gegevens niet.

Misschien kan iemand mij meer inzicht geven.

1 reactie

Ik zou kijken naar je verbruik 's nachts. (Hoewel koelkasten bij warme temperaturen overdag ook wel harder moeten werken, maar dat terzijde.) Dat verbruik zul je tijdens je vakantie ook overdag hebben. En dat wordt van je opwek afgehaald voor het teruggeleverd wordt.

Dus de zonnepanelen geven aan wat er opgewekt wordt. Maar voor dat Qurrent (of de netbeheerder) wat met die opwek te maken heeft gaat eerst de energie gewoon naar je eigen verbruik. Dat kan kilowatturen per dag schelen.

Mijn eigen voorbeeld voor augustus:
Mijn verbruik (totaal) is 215 kilowatt uur geweest. Mijn zonnepanelen hebben 409 kilowattuur opgeleverd. Maar ik heb maar 287 Kilowattuur aan het net geleverd. Aan da andere kant heb ik ook maar 92 Kilowattuur van het net opgehaald.

Je wekt 2000 watt op, je verbruikt 250 watt op hetzelfde moment, er gaat 1750 watt het net op.

(je kunt eventueel ook kijken naar het verbruik in vergelijkbare perioden voor je zonnepanelen had.)

Ik gebruik zelf een Youless meter om die verschillen makkelijker inzichtbaar te maken. Zonder een dergelijk iets is dat eigenlijk niet inzichtbaar te maken omdat Qurrent/de netbeherder slechts de totale info heeft. Wat gaat er in, wat komt eruit. En niet de data van hoe dat in en uitgaan binnen het huis geregeld is. (niet de som, alleen de uitkomst zeg maar)

Het ene is per 15 minuten en absoluut, het tweede is met de youless en per 5 minuten en iets onbetrouwbaarder in absoluut terugleveren en importeren. (scheelt niet veel)

Reageer