Beantwoord

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van zonnepanelen?

• 18 januari 2018
  • 6 reacties
  • 649 keer bekeken

Ik ben van plan zonnepanelen aan te schaffen voor mijn woning. Ik heb geen idee waar ik op moet letten. Hebben jullie tips voor mij?
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 18 januari 2018, 10:41

Het beste is om eens te kijken op, https://www.zelfenergieproduceren.nl
Verder is het zinnig om meerdere offertes te vragen.
Neem vooraf contact op met je netbeheerder en geef aan dat er binnenkort zonnepanelen zullen worden geïnstalleerd de netbeheerder zal in het eigen systeem controleren of je energiemeter geschikt is voor terugleveren zo niet zal de oude meter vooraf vervangen worden door een slimme meter, dit kost geen extra geld.
Op de dag dat je panelen in bedrijf gaan meld je de pv-installatie aan bij energieleveren.nl
Vergeet niet om de btw terug te vragen bij de belastingdienst. De meeste installatiebedrijven kunnen deze btw teruggave voor je uitvoeren, let wel de meeste vragen hier ook weer een vergoeding voor.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Neem vooraf contact op met je netbeheerder en geef aan dat er binnenkort zonnepanelen zullen worden geïnstalleerd de netbeheerder zal in het eigen systeem controleren of je energiemeter geschikt is voor terugleveren zo niet zal de oude meter vooraf vervangen worden door een slimme meter, dit kost geen extra geld.
Op de dag dat je panelen in bedrijf gaan meld je de pv-installatie aan bij energieleveren.nl
Vergeet niet om de btw terug te vragen bij de belastingdienst. De meeste installatiebedrijven kunnen deze btw teruggave voor je uitvoeren, let wel de meeste vragen hier ook weer een vergoeding voor.
Hoi Max, misschien heb je ook wat aan de website van Milieu Centraal. Hier staat veel uitleg over de stappen.
  • Aantal zonnepanelen dat voor jou handig is
  • Welke zonnepanelen bij jou passen (blauwe, zwarte, omvormer etc.)
  • Waar je het beste kan kopen
En een aantal handige aandachtspunten: installateur, garanties, kwaliteitsnormen.

Je kan ook de gratis zonnepanelencheck invullen, dan weet je of je dak wel geschikt is en hoeveel er op je dak passen. Groetjes Juliette
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Max, welkom op de community!

Goed dat je je aan het oriënteren bent voor zonnepanelen. De websites die John en Juliette doorgeven zijn heel handig.

Dit is ook nog een top 6: Zonnepanelen kopen, top 6 waar je op moet letten
  1. Zwart of donkerblauwe zonnepanelen kopen
  2. Efficiency van het zonnepaneel
  3. Capaciteit van het zonnepaneel
  4. De prijs van een zonnepaneel
  5. Testen van zonnepanelen
  6. Afmeting van zonnepanelen

Wij werken zelf samen met zonnepanelen-expert Sungevity. Je kan altijd bij hun een vrijblijvende en gratis offerte voor zonnepanelen aanvragen. Zij kijken of je dak geschikt is en wat jouw besparing zou zijn.

Groetjes,
Tanja
Hoi iedereen,

Bedankt voor deze nuttige informatie. Nu weet ik waar ik op moet letten.

Top!
Badge +1

Wel jammer dat de rendement berekening tool het niet doet...
Wat kan ook handig zijn: hoeveel kost een WP per paneel.
Reputatie 5
Badge +13
@J. van Litsenburg Het is een beetje off-topic, maar offerte die via satelliet foto’s gemaakt worden zijn zinloos... waar een omvormer komt te staan heeft bij voorbeeld ook invloed op de prijs... zolder? Kelder? Naast meterkast?
en de kleur... bij mij blijft het een beetje hangen als een auto kopen, maakt niet uit of het een hatchback of station zo lang het wit is... nee hoor... kleur is toch een beetje bijzaak ;)

@AlexCailliau , goed punt om op te letten, dat bij een offerte op basis van satelliet foto's de uiteindelijke prijs heel anders kan zijn.

Weet jij waarom het een groot verschil is in prijs is waar de omvormer komt te staan?

Reageer