Beantwoord

Waar vind ik de opwek van mijn zonnepanelen terug?

• 16 mei 2018
  • 7 reacties
  • 296 keer bekeken

Het tabblad "Dashboard" meldt dat 0% energie is opgewekt door middel van onze zonnepanelen. Wij hebben 10 zonnepanelen die zijn aangemeld. Waar vind ik de opbrengst hiervan terug op jullie site?

Annie Hout
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 16 mei 2018, 16:53

Dit is alleen mogelijk als u de qbox solar gebruikt. Deze meet ook het opgewekt vermogen van de pv-installatie. Met alleen de qbox ziet u het opgewekte vermogen - eigen verbruik = teruglevering aan qurrent.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Dit is alleen mogelijk als u de qbox solar gebruikt. Deze meet ook het opgewekt vermogen van de pv-installatie. Met alleen de qbox ziet u het opgewekte vermogen - eigen verbruik = teruglevering aan qurrent.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi @CorHout,

Welkom op de Qurrent community.

Het antwoord van @JohnKemmer is correct, je hebt een Qbox Mono of Qbox Duo met Solar uitbreiding nodig om de opwek van je zonnepanelen real-time in te kunnen zien in de energiegrafieken.
Helaas leveren wij de Qbox op dit moment niet meer. Het is nog wel mogelijk om inzicht te krijgen in je energieverbruik door je slimme meter op 'dagelijks uitlezen' in te stellen.
Je kunt je verbruik dan inzien in de energiegrafieken van Mijn Energie. Je ziet dan het aantal kWh wat je hebt teruggeleverd aan het net als 'negatief verbruik'. De data komt echter wel met enige vertraging door. Het is daarom alleen mogelijk om het verbruik op wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse basis te bekijken.

Je past de uitleesfrequentie van je slimme meter aan door in het dashboard van Mijn Energie te gaan naar 'Profiel'. Kies hier vervolgens voor de meest rechter button 'Woning' (zie toegevoegde afbeelding).
Vervolgens kun je onder het kopje 'Energiemonitoring' kiezen voor de uitleesfrequentie 'Dagelijks uitlezen' (zie tweede toegevoegde afbeelding).

Groeten,
Julian
Bedankt voor jullie reactie Julian en John. Ik ga het even aanpassen.

Aan Julian wil ik nog melden, dat ik in het gesprek bij overstappen naar Qurrent duidelijk heb gevraagd of ik, evenals dat het geval was bij mijn toenmalige leverancier, inzicht had in het aantal opgewekte KwH. Het antwoord was: Ja.
Jammer dat deze niet volledig juiste informatie werd gegeven. Het was dus ja, mits..
Reputatie 5
Badge +14
Hoi CorHout,

Weet niet welke energieleverancier jullie voor qurrent hadden maar ik begrijp uit je reactie dat je toen wel inzicht had in het bruto opgewekt vermogen van de pv-installatie. Dan rijst bij mij de vraag hoe deze leverancier aan deze gegevens kwam want zonder hulpmiddel (tussen meter) kan dit helemaal niet tenzij deze leverancier wel toegang had tot de bruto productie gegevens van de omvormer.
Dag John,

Ik weet daar het antwoord niet op maar, bij plaatsing van de panelen is er een nieuwe slimme meter geplaatst. Verder kregen wij tweemaandelijks een digitaal overzicht met vermelding van verbruik en opgewekt in die periode. Dit werd ook verwerkt in een staafdiagram. Middels de staafdiagrammen kon je zien hoe je verbruik ten opzichte van de periode ervoor was en ten opzichte van je buurtgenoten. Van Qurrent heb ik ook overzichten gekregen, maar steeds zonder de door de eigen panelen opgewekte energie. Heel belangrijk vind ik het allemaal niet omdat we zelf elke dag kijken wat er is opgewekt. Zolang het overeen komt met de verwachting over 12 maanden zijn wij tevreden.
Maar even kunnen toetsen is toch ook fijn, vandaar dat ik nu de instelling op dagelijks heb gezet.
Bedankt voor je reactie en hiermee wil ik afsluiten.
Reputatie 5
Badge +14
Hoi CorHout,

Een slimme meter kan alleen meten wat er in gaat en wat er uit komt vanuit het grid. Wat jullie zagen bij de andere leverancier was dan ook alleen de netto teruglevering vanuit de slimme meter aan het grid, nu dus qurrent. Je hebt een bruto productie van je pv-installatie die aan de andere kant van de slimme meter binnen komt en dit kan de meter niet zien, na aftrek van je eigen verbruik hou je een netto productie over wat wordt teruggegeven aan het grid en dit kan de slimme meter dus wel zien.

Als je geen qbox-solar gebruikt zie je in ME de grafieken wel onder nul komen als je terug leverd en dit is het zelfde als wat je bij de vorige leverancier ook ziet. Let wel: de meter moet dan wel op dagelijks uitlezen staan.

Zoals ik al eerder aangaf kon de vorige leverancier misschien wel in de omvormer van de pv-installatie kijken, mogelijk heb je via de oude leverancier ook de zonnepanelen aangeschaft, alleen dan zou dit mogelijk kunnen zijn.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi Cor,

Bij ons krijg je ook een tweemaandelijks (binnenkort maandelijks) overzicht van jouw verbruik en jouw teruglevering. Belangrijk om te weten is dat er een verschil is tussen opwek en teruglevering. Jouw opwek staat zoals John aangeeft op je omvormer en dit kunnen wij niet uitlezen van jouw slimme meter, want niet al jouw opwek komt op de slimme meter te staan. De teruglevering staat op jouw slimme meter en dit is wat je extra hebt opgewekt na jouw eigen verbruik.

Bij jouw vorige leverancier was het waarschijnlijk hetzelfde of zij hadden toegang tot de gegevens van de bruto productiemeter.

Ik zie in ieder geval dat de uitleesfrequentie van jouw slimme meter op dagelijks is gezet en dat de eerste data is binnengekomen :)

Groet,
Tessa

Reageer