Beantwoord

Waarom heb ik een Qbox nodig?

• 7 augustus 2018
  • 5 reacties
  • 307 keer bekeken

Waarom heb ik een Qbox nodig om mijn teruglevering te zien in Mijn Energie?
Die gegevens staan gewoon in mijn slimme meter en ik verwacht dus dat Qurrent die ook gewoon kan uitlezen. Ik neem aan dat eea ook gewoon verrekend kan worden.
Kan iemand dat uitleggen?

Alvast bedankt
Poul
icon

Beste antwoord door JohnKemmer 7 augustus 2018, 10:10

Uw voorstelling is correct maar, alleen mogelijk als u toestemming heeft gegeven voor het dagelijks uitlezen van de slimme meter. Deze gegevens worden dan dagelijks door de Netbeheerde opgehaald vanuit de slimmemeter en vervolgens kunnen deze door de energieleverancier weer worden opgehaald bij de Netbeheerder, hier kan soms enige vertraging ontstaan door o.a. storing in het ophalen van de meterstanden door de Netbeheerder.
Qurrent kan dus niet zelf de meterstanden uitlezen.

De qbox is alleen maar een hulpmiddel waardoor het realtime mogelijk is om het energieverbruik te monitoren hierin zit altijd, net als bij andere energiemonitor programma's, een kleine foutmarge t.o.v. de daadwerkelijke meterstanden.

Het monitoren van een teruglevering aan het grid, als men zelf energie opwekt, via de slimmemeter is niet de bruto opwek zelf te zien maar de opgewekte energie minus eigen verbruik. Deze rest energie wordt daadwerkelijk aan het grid teruggeleverd. En dit is ook wat de slimmemeter registreert.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Uw voorstelling is correct maar, alleen mogelijk als u toestemming heeft gegeven voor het dagelijks uitlezen van de slimme meter. Deze gegevens worden dan dagelijks door de Netbeheerde opgehaald vanuit de slimmemeter en vervolgens kunnen deze door de energieleverancier weer worden opgehaald bij de Netbeheerder, hier kan soms enige vertraging ontstaan door o.a. storing in het ophalen van de meterstanden door de Netbeheerder.
Qurrent kan dus niet zelf de meterstanden uitlezen.

De qbox is alleen maar een hulpmiddel waardoor het realtime mogelijk is om het energieverbruik te monitoren hierin zit altijd, net als bij andere energiemonitor programma's, een kleine foutmarge t.o.v. de daadwerkelijke meterstanden.

Het monitoren van een teruglevering aan het grid, als men zelf energie opwekt, via de slimmemeter is niet de bruto opwek zelf te zien maar de opgewekte energie minus eigen verbruik. Deze rest energie wordt daadwerkelijk aan het grid teruggeleverd. En dit is ook wat de slimmemeter registreert.
Reputatie 5
Badge +13
Bedankt voor je antwoord John, helemaal top! 🙂
Ik heb het nu een paar dagen aangekeken maar heb toch nog wat vragen/opmerkingen.

Maandag zijn er bij mij zonnepanelen geplaatst. Nu zie ik vanaf maandag géén energie verbruik meer op de Qurrent website. Het verbruik van maandag is -0,06 kWh, de rest van de dagen 0. Nu lijkt het mij heel erg sterk of toevallig dat ik dinsdag, woensdag én donderdag precies evenveel heb opgewekt als verbruikt. Ik zou of een heel klein verbruik of een negatief verbruik verwachten.

Heb ik dat fout?

Gr Poul
Badge +2
De qbox solar meet de opbrengsten van de zonnepanelen en de door de energie leverancier geleverde energie. De gemeten opbrengsten vanuit de zonnepanelen zijn onbetrouwbaar, omdat het vastleggen van de opbrengst via een niet geijkte "Eltako" kwh meter verloopt.

De netbeheerder meet de hoeveelheid aan het net terug geleverde energie (en niet het totaal van de opwek). Tevens meet de netbeheerder de hoeveel geleverde energie. De hoeveel geleverde energie is niet het totaal aan verbruikte energie. Dat is namelijk de geleverde energie vermeerderd met de verbruikte zelf opgewekte energie.
Reputatie 4
Badge +8
Hoi @PoulLandman,

Als ik bij jou onder 'Energieverbruik' kijk, zie ik een verschillend verbruik per dag, waaronder ook minverbruik. Kan het zijn dat dat bij jou inmiddels ook het geval is?

Indien dat niet zo is, ontvangen wij van jou graag screenshots, dan kunnen we kijken wat daar eventueel fout gaan.

Groet,
Tomer

Reageer