Beantwoord

Waarom komt mijn opwek van zonnepanelen niet overeen met teruglevering van zonnepanelen?

• 18 januari 2018
  • 2 reacties
  • 639 keer bekeken

Verschil in meting opbrengst / teruglevering zonnepanelen Enkele jaren geleden hebben wij zonnepanelen laten plaatsen , inclusief een meetsysteem vlgs. SAJ eSOLAR portaal.
De jaaropbrengst van afgelopen jaar was volgens dit meetsysteem 1675 KwH .
Op basis van gegevens van het Meterstanden Overzicht van Mijn Qurrent (uitgelezen via slimme meter) kom ik voor dat jaar uit op een 'teruglevering' van 1150 KwH.
Het (grote) verschil van beide waarden bevreemd mij. De 'teruglevering' zou toch vergelijkbaar moeten zijn met 'opbrengst'?
Kan iemand mij dit uitleggen, of is er idd. sprake van meetfouten?

Hans P.
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 19 januari 2018, 00:52

Hoi Johannes,

Lang niet alle energie die je zonnepanelen opwekken wordt teruggeleverd. Een deel gebruik je zelf en gaat dus helemaal niet door de slimme meter.

Zo is ook je eigen verbruik niet hetzelfde als de geleverde energie (1.8.1 en 1.8.2). De relatie is:

Geleverd - Teruggeleverd=Verbruikt - Opgewekt

Groet, Frans
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Hoi Johannes,

Lang niet alle energie die je zonnepanelen opwekken wordt teruggeleverd. Een deel gebruik je zelf en gaat dus helemaal niet door de slimme meter.

Zo is ook je eigen verbruik niet hetzelfde als de geleverde energie (1.8.1 en 1.8.2). De relatie is:

Geleverd - Teruggeleverd=Verbruikt - Opgewekt

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hallo Johannes,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.
Bedankt voor je uitleg en antwoord, Frans!

Meer informatie over salderen en teruglevering kun je hier terugvinden:
Hoe werkt terugleveren met zonnepanelen?

Groet, Nina

Reageer