1.8.1 Hoeveelheid kWh geleverd door uw energieleverancier in tarief 1. 1.8.2 Hoeveelheid kWh geleverd door uw energieleverancier in tarief 2. 2.8.1 Hoeveelheid kWh teruggeleverd door uw leverancier in tarief 1. 2.8.2 Hoeveelheid kWh teruggeleverd door uw leverancier in tarief 2. 16.7 Actuele vermogen (kW) van verbruik (+P) of teruglevering (–P) Cl4 10.27 24.09 De netbeheerder heeft op 24 september om 10.27 uur de laatste keer informatie uit de meter gehaald. Deze informatie was van categorie 4 (Cl4). Het gaat dus om meterstanden (actuele stand en/of dagstanden en/of maandstanden van de gasmeter). 1.24.1.0 Serienummer van aangesloten gasmeter (indien aanwezig) 3.0.2.8 Versie van de meter (DSMR4.0 of DSMR4.2) 9.4.31.4 De GPRS netwerksterkte
icon
Beste antwoord door SanderR 30 maart 2018, 06:28
Ik heb onlangs iemand van de helpdesk telefonisch gesproken die wel het juiste antwoord wist waarom de P1 data voor teruglevering niet gebruikt worden, terwijl die wel aanwezig zijn in de P1 data. De reden is als volgt: de qbox is een betrouwbare impulsteller voor je slimme eter (dus voor verbruik minus opwekking) , de Eltaco zorgt ervoor dat er voor teruglevering ook een betrouwbare impulsteller beschikbaar is. Het P1 signaal is namelijk niet betrouwbaar en hoeft dat volgens de wet ook niet te zijn. De netbeheerder is namelijk slechts verplicht eens in de 24 uur het verbruik uit te lezen en mag daar uiterlijk 5 dagen over doen. Als je eens in de 10 seconden het verbruik wilt weten/meten, dan kun je met zo'n afspraak dus wenig. Zeker in het begin kwam het regelmatig voor dat er met de meting in de slimmemeter wat mis ging en het gemeten verbruik in het P1 signaal dan gewoon op de laatst gemeten waarde bleef staan, soms minuten/uren lang. Dat heb ik zelf met mijn Raspberry Pi ook met enige regelmaat gezien, maar dacht dat dat aan mijn programmatuur lag. Dus, waarom ouderwets impulsjes tellen terwijl er een moderne datastroom aanwezig is: betrouwbaarheid.
Er kan een slotje op wat mij betreft.
Bekijk origineel