Beantwoord

Waarom leest de qbox niet gewoon de waardes van 2.8.1. en 2.8.2 uit P1 protocol uit als je zonnepanelen hebt?

• 22 februari 2018
  • 19 reacties
  • 375 keer bekeken

1.8.1 Hoeveelheid kWh geleverd door uw energieleverancier in tarief 1. 1.8.2 Hoeveelheid kWh geleverd door uw energieleverancier in tarief 2. 2.8.1 Hoeveelheid kWh teruggeleverd door uw leverancier in tarief 1. 2.8.2 Hoeveelheid kWh teruggeleverd door uw leverancier in tarief 2. 16.7 Actuele vermogen (kW) van verbruik (+P) of teruglevering (–P) Cl4 10.27 24.09 De netbeheerder heeft op 24 september om 10.27 uur de laatste keer informatie uit de meter gehaald. Deze informatie was van categorie 4 (Cl4). Het gaat dus om meterstanden (actuele stand en/of dagstanden en/of maandstanden van de gasmeter). 1.24.1.0 Serienummer van aangesloten gasmeter (indien aanwezig) 3.0.2.8 Versie van de meter (DSMR4.0 of DSMR4.2) 9.4.31.4 De GPRS netwerksterkte
icon

Beste antwoord door SanderR 30 maart 2018, 06:28

Ik heb onlangs iemand van de helpdesk telefonisch gesproken die wel het juiste antwoord wist waarom de P1 data voor teruglevering niet gebruikt worden, terwijl die wel aanwezig zijn in de P1 data. De reden is als volgt: de qbox is een betrouwbare impulsteller voor je slimme eter (dus voor verbruik minus opwekking) , de Eltaco zorgt ervoor dat er voor teruglevering ook een betrouwbare impulsteller beschikbaar is. Het P1 signaal is namelijk niet betrouwbaar en hoeft dat volgens de wet ook niet te zijn. De netbeheerder is namelijk slechts verplicht eens in de 24 uur het verbruik uit te lezen en mag daar uiterlijk 5 dagen over doen. Als je eens in de 10 seconden het verbruik wilt weten/meten, dan kun je met zo'n afspraak dus wenig. Zeker in het begin kwam het regelmatig voor dat er met de meting in de slimmemeter wat mis ging en het gemeten verbruik in het P1 signaal dan gewoon op de laatst gemeten waarde bleef staan, soms minuten/uren lang. Dat heb ik zelf met mijn Raspberry Pi ook met enige regelmaat gezien, maar dacht dat dat aan mijn programmatuur lag. Dus, waarom ouderwets impulsjes tellen terwijl er een moderne datastroom aanwezig is: betrouwbaarheid.
Er kan een slotje op wat mij betreft.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Zoiets,

Ja 🙄, maar dan met de waarden voor de teruglevering erbij. Dit zijn bij mij gewoon af/uit te lezen waarden van/uit de meter zonder dat daar nog een keer een aparte kWh meter aan te pas hoeft te komen, of vergis ik me?
Reputatie 5
Badge +14
Als je bedoeld dat de teruglevering op 0 staat moet je ook naar de tijden kijken. Ik heb heel vaak in de nachtelijke uren de zon zien schijnen maar dat was dan weel heel hoog in het noorden boven de poolcirkel en niet in ons kikkerlandje.
Reputatie 5
Badge +14
Deze beter dan.

Als jij wel zonder KWh meter en alleen via de P1-poort de levering van je zonnepanelen elke 10 seconden kunt volgen hoor ik graag hoe. Volgens de Knorrent medewerkers kan dat alleen met een "qbox solar" (een KWh meter en Y-kabeltje)
Reputatie 5
Badge +14
Dat was jou vraag niet. De vraag betrof wat de P1 poort registreert en dat is afgenomen elektriciteit en terug geleverde elektriciteit van/aan het grid.

Wil je ook de opwek van je pv-installatie zien in de qurrent grafieken dan heb je ook een extra kWh meter nodig. Om bij qurrent te blijven heb je naast de qbox dan ook het Y kabeltje plus de door qurrent verplichte Eltako kWh meter nodig.

Naast qurrent zijn er ook ander energiebeheersmogelijkheden die niet zo star zijn in de keuze van diverse onderdelen.

Daarnaast kan je ook zelf e.e.a. in elkaar knutselen voorbeelden genoeg op internet.
Weet er niemand waarom Knorrent niet gewoon ook de teugleverstanden van de meter uitleest via de P1-poort?
Reputatie 5
Badge +14
De qbox leest zowel verbruik als ook de teruglevering. Als je via ME inlogt en je kiest dan Energieverbruik kom je in de grafiek weergave. Het maakt niet uit of je dag, week of maand kiest en vervolgens Download mijn gegevens krijg je de dagelijkse verbruikswaarden zowel plus of min waarden.

Of gewoon even verder kijken dan je knorrent lang is.

Hier kun je niks mee als je het verbruik op dit moment wilt weten. En dat wil je, want anders kun je net zo goed slimmemeterportaal.nl of een van de andere sites of oplossingen gebruiken die geen actuele informatie (elke 10s) verstrekken. Waarom leest de qbox niet zowel waarde 2.8.1 als 2.8.2 uit?

@JohnKemmer ik ben tot nu toe netjes gebleven, maar als je zo doorgaat rapporteer ik je. Lezen kun je niet als je drie keer een antwoord geeft op een vraag die ik niet stel.
Reputatie 5
Badge +14
Zelf moet je even verder kijken mogelijk wordt je dan wat wijzer.
Reputatie 3
Badge +9
Hoi Sander,

Welkom op de community!

Je slimme meter leest je teruglevering uit, de Qbox Solar leest je verbruik en de opwek naast elkaar uit. Sommige opwek gaat direct op in je verbruik, en komt dus niet langs je slimme meter. Met de Qbox Solar zie je dit los van elkaar. Vandaar dat we alleen op deze manier opwek uitlezen.

Groet,

Jeroen
Reputatie 2
Badge +1
Weet er niemand waarom Knorrent niet gewoon ook de teugleverstanden van de meter uitleest via de P1-poort?

Dat doet Qurrent wel. Op het moment dat je meer stroom produceert dan je verbruikt is je netto verbruik negatief. Dat is jouw "teruglevering" op dat moment, in jouw bericht boven omschreven als "16.7 Actuele vermogen (kW) van verbruik (+P) of teruglevering (–P) ".De Qurrent app toont dit als negatief verbruik (=teruglevering) in de linkerkolom van de live weergave (zoals in jouw screenshot).

Meer informatie valt er over het actuele verbruik niet uit de P1 poort te halen.

Wil jij exact weten hoeveel je actuele bruto verbruik is én hoeveel je panelen opwekken, dan heb je zoals John al heeft uitgelegd een zgn. brutoproductiemeter nodig. Deze wordt in de groepenverdeler geplaatst en meet exact hoeveel je zonnepanelen op enig moment opwekken. Als je dan ook nog een Qbox Solar hebt dan kan die tevens de brutoproductiemeter uitlezen (vandaar het extra kabeltje) en kan de actuele opwek in de rechter kolom van de app worden getoond. Ik denk - maar ik weet dat niet zeker - dat de Qbox Solar dan ook zo slim is om die opwek op te tellen bij het netto verbruik, zodat je in de linkerkolom het bruto verbruik kunt zien in plaats van het netto verbruik.

Ik kan de actuele productie direct uit de omvormer lezen (via een internet portal). Door deze vervolgens handmatig (c.q. in mijn hoofd) op te tellen bij mijn netto verbruik weet ik wat mijn bruto verbruik is. Ik zou dat uiteraard ook liever in één oogopslag willen zien, maar vind dat de extra investering niet waard.
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Sander,

Beadnkt voor je bericht. Jij ook bedankt voor de toelichting, G.J. van Drie!

Zoals mijn collega Jeroen heeft aangegeven: de Qbox laat zonder Qbox Solar inderdaad het nettoverbruik zien, en haalt deze teruglevering al van het verbruik af. Door de Qbox Solar wordt de opwek (dit is dus anders dan de door de meter geregistreerde teruglevering) inzichtelijk.
Natuurlijk is het ook mogelijk om zoals G.J. van Drie het te houden op de informatie van de omvormer en de slimme meter.

Groet, Nina
Ik heb onlangs iemand van de helpdesk telefonisch gesproken die wel het juiste antwoord wist waarom de P1 data voor teruglevering niet gebruikt worden, terwijl die wel aanwezig zijn in de P1 data. De reden is als volgt: de qbox is een betrouwbare impulsteller voor je slimme eter (dus voor verbruik minus opwekking) , de Eltaco zorgt ervoor dat er voor teruglevering ook een betrouwbare impulsteller beschikbaar is. Het P1 signaal is namelijk niet betrouwbaar en hoeft dat volgens de wet ook niet te zijn. De netbeheerder is namelijk slechts verplicht eens in de 24 uur het verbruik uit te lezen en mag daar uiterlijk 5 dagen over doen. Als je eens in de 10 seconden het verbruik wilt weten/meten, dan kun je met zo'n afspraak dus wenig. Zeker in het begin kwam het regelmatig voor dat er met de meting in de slimmemeter wat mis ging en het gemeten verbruik in het P1 signaal dan gewoon op de laatst gemeten waarde bleef staan, soms minuten/uren lang. Dat heb ik zelf met mijn Raspberry Pi ook met enige regelmaat gezien, maar dacht dat dat aan mijn programmatuur lag. Dus, waarom ouderwets impulsjes tellen terwijl er een moderne datastroom aanwezig is: betrouwbaarheid.
Er kan een slotje op wat mij betreft.
Badge +5
Hoi Sander,

Fijn dat het nu duidelijk is. Goed dat onze helpdesk je telefonisch heeft kunnen uitleggen hoe het zit met het uitlezen van de teruglevering bij de Qbox (Solar).
Verder begrijp ik alleen niet wat je bedoelt met je laatste opmerking over een mogelijk meer betrouwbare moderne datastroom en dat er een slotje op kan?
Mocht ik nog iets voor je kunnen verduidelijken of aanpassen in jouw account, dan hoor ik het graag.

Ik wens je verder een fijne dag toe!

Groeten,
Serena
Reputatie 4
Badge +12
De data uit de P1-poort is buitengewoon betrouwbaar en elke 10 seconde ge-update beschikbaar. Dus is het meeste wat je verteld werd of gehoord denkt te hebben volstrekte fantasie. De Qbox krijgt de data uit de P1-poort en berekent elke minuut de levering en teruglevering en stuurt dat door aan de server van Qurrent. Daar wordt elke 5 minuten het gemiddelde verbruik berekend voor de grafiek. Ook voor de "live" weergave van de app wordt het 5-minuten gemiddelde weergegeven zodat het niet zo heel erg live is. Uit de teruglevering kun je nooit bepalen wat je zonnepanelen opwekken omdat de opgewekte energie die je eigen apparatuur verbruikt niet door de slimme meter gaat. Met de Solar uitbreiding, een meter in de leiding van de omvormer naar de groepenkast, zie je dat wel. Zonder Solar uitbreiding zie je in Mijn Energie en de app je energiegebruik (positief) of teruglevering (negatief). Met Solar uitbreiding wordt uit levering/teruglevering en opwek je eigen verbruik uitgerekend en weergegeven zoals @G.J.vanDrie al veronderstelde. Doordat via de slimme meter en via de Eltako kWh meter energie in 0,001kWh oftewel watturen wordt gemeten, krijg je dus bij meting over 5 minuten een resolutie van 12 Watt. Wil je een sneller of nauwkeuriger live verbruik, dan moet je, bijvoorbeeld met een Raspberry Pi, de P1-poort uitlezen en het elke 10 seconden verzonden momentane vermogen laten zien.

Groet, Frans
Reputatie 5
Badge +14
Dit kan dus ook met een Youless en een kWh meter in de kabel tussen de omvormer en de groepenkast.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi John,

Het is mij uit de website van Youless niet helemaal duidelijk of je thuis rechtstreeks je monitor uitleest, of net als de Qbox via een externe website met de bijbehorende vertraging. Met Domoticz op een RPi zie je op de webserver van die Pi je live energiegebruik, ge-update elke 10 seconden en met een omvormer van SMA ook het via Speedwire of Bluetooth verzonden vermogen van je zonnepanelen. Voor andere merken lijkt dat ook beschikbaar of in de maak.

Groet, Frans

Reageer