Beantwoord

Waarom registreert mijn slimme meter niet alle opwek van mijn zonnepanelen?

• 8 december 2017
  • 8 reacties
  • 1295 keer bekeken

Ik bel al twee weken op elk tijdstip van de dag Qurrent en wacht soms 20 min maar niemand aan de lijn. Na ontvangst avn mijn jaar afrekening blijkt dat Qurrent 2.000 KWU minder opgeeft voor de opbrengst van mijn zonnepanelen dan mijn app die rechtstreeks met de omvormer verbonden is aangeeft in 2017. Ik heb dit ongeveer half oktober bij Qurrent aangekaart maar nu tot op heden nog geen enkele inhoudelijke reactie.
Hoe kan het dat mijn slimme meter 2.000 KWU minder opgeeft aan totale opbrengst van mijn zonnepanelen.
Qurrent zwijgt in alle talen en stedin zegt dat het de verantwoordelijkheid is van de stroom leverancier????
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 9 december 2017, 21:52

Hoi Wil,

Dan krijgt Qurrent de meterstanden van de slimme meter door. Afgezien van dag- en nachtstroom gaat het dan om energieafname (1.8.1 en 1.8.2) en energieteruglevering (2.8.1 en 2.8.2). Jij denkt dat energieteruglevering hetzelfde zou moeten zijn als de opwekking door je zonnepanelen, maar dat is onjuist. De zonnepanelen leveren ook energie aan je huishouden. Die wordt dus niet teruggeleverd, gaat niet door je meter en wordt dus niet gemeten.

Volgens de website van Omnik wekken de zonnepanelen 7100kWh per jaar op. Dat is heel waarschijnlijk, want 28 keer 250W keer 100 uur is 7000kWh. Mijn 14 panelen zitten op 3550kWh.

Volgens Qurrent heb je 5132kWh teruggeleverd. Dus heb je van je eigen zonne-energie 1968kWh gebruikt.

Ik weet niet wat de afgenomen stroom volgens Qurrent was, maar tel je die op bij die 1968kWh, dan kom je op je eigen verbruik.

Qurrent, of Stedin kan alleen maar zien wat er aan de straatkant van de meter gebeurt: Energie het huis in of energie het huis uit. Qurrent kan niet zien hoe aan de huiskant van de meter opbrengst en verbruik zijn verdeeld.

Qurrent rekent trouwens alleen af op basis van de meterstanden van de slimme meter. De QBox Solar is service voor mensen zonder Omnik Solar View of Sunny Portal of een soortgelijke app van de omvormer fabrikant.

Groet, Frans
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Gebruik je ook de qbox solar. Als je deze niet hebt is een verschil tussen opbrengst volgens omvormer pv-installatie en wat Qurrent opgeeft logisch.
Opbrengst volgens omvormer is de Bruto productie van de zonnepanelen.
Wat Qurrent vermeld is dan de Netto productie dit is Bruto - Eigenverbruik = Netto.
Gebruik je wel de qbox solar dan gaat er denk ik wat mis in de registratie bij Qurrent.
Hoi John,
MIjn app is de Omnik Solar View en de daaraan verbonden website geeft een bruto opbrengst, per dag , per maand , per jaar weer. In 2017 ongeveer 7.100 KWU van 28 zonnepanelen . Volgens Qurrent is de Bruto opbrengst maar 5132 KWU, van beide standen moet natuurlijk mijn eigen verbruik van ongeveer 4560 kwu af maar dan houd ik nog een onverklaarbaar verschil van bijna 2.000 kwu, WAT WEG IS??
Tot op heden vanaf oktober geen enkele inhoudelijke reactie van Qurrent!!
Volgens Stedin kan ik de meter laten ijken maar dan moet ik eest € 899 storten.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi John,
... Volgens Qurrent is de Bruto opbrengst maar 5132 KWU...

Hoe meet Qurrent die bruto opbrengst? John vroeg al of je een QBox Solar hebt.

Groet, Frans
Hallo Frans,

De hele installatie bestaat uit 28 zonnepanelen en Omniksol omvormers met Wifi, gekoppelt aan een app en website.
Stedin heeft een nieuwe slimme meter geplaatst en deze leest Qurrent uit.
Volgens mij heb ik geen qbox solar.

Groet Wil
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Wil,

Dan krijgt Qurrent de meterstanden van de slimme meter door. Afgezien van dag- en nachtstroom gaat het dan om energieafname (1.8.1 en 1.8.2) en energieteruglevering (2.8.1 en 2.8.2). Jij denkt dat energieteruglevering hetzelfde zou moeten zijn als de opwekking door je zonnepanelen, maar dat is onjuist. De zonnepanelen leveren ook energie aan je huishouden. Die wordt dus niet teruggeleverd, gaat niet door je meter en wordt dus niet gemeten.

Volgens de website van Omnik wekken de zonnepanelen 7100kWh per jaar op. Dat is heel waarschijnlijk, want 28 keer 250W keer 100 uur is 7000kWh. Mijn 14 panelen zitten op 3550kWh.

Volgens Qurrent heb je 5132kWh teruggeleverd. Dus heb je van je eigen zonne-energie 1968kWh gebruikt.

Ik weet niet wat de afgenomen stroom volgens Qurrent was, maar tel je die op bij die 1968kWh, dan kom je op je eigen verbruik.

Qurrent, of Stedin kan alleen maar zien wat er aan de straatkant van de meter gebeurt: Energie het huis in of energie het huis uit. Qurrent kan niet zien hoe aan de huiskant van de meter opbrengst en verbruik zijn verdeeld.

Qurrent rekent trouwens alleen af op basis van de meterstanden van de slimme meter. De QBox Solar is service voor mensen zonder Omnik Solar View of Sunny Portal of een soortgelijke app van de omvormer fabrikant.

Groet, Frans
Goedemiddag Frans,

Bedankt voor je reactie. Als ik het goed begrijp leest Qurrent alleen de slimme meter standen uit , gezien vanaf de invoerkabel straatkant.
Volgens de meter standen heb ik 4560 KWU afgenomen en 5132KWU teruggeleverd.
De omnik Solar heeft ongeveer 7.100 KWU opgewekt gemeten voor de meter.
Daarvan zou ik dan ongeveer1.968 zelf direct verbruikt hebben.
Terug geleverd 5.132 en 1.968 verbruikt is het totaal opgewekte vermogen van de panelen van 7.100kwu.
Mijn energie verbruik is dan het gemeten verbruik door Qurrent 4.650 en 1.968 van de panelen . Totaal dus 6.618 kwu over de gehele gemeten periode?
Dan begrijp ik het en klopt het wel maar vreemd dat Qurrent mij dat niet kan uitleggen, meerdere mensen hebben dit probleem en snappen het niet lijkt mij??

Groet Wil.
Reputatie 4
Badge +12
Hoi Wil,

Die 6618kWh is inderdaad de energie die door jouw toestellen, lampen, magnetron, wasmachine, koel- en vrieskasten, vaatwasser, inductiefornuis, oven, warmtepomp, boiler enz. verbruikt is.

Het klopt dat meer mensen dit niet begrijpen. Waarschijnlijk worden ze ook op het verkeerde been gezet door Qurrent, die het bij levering, de meters 1.8.1 en 1.8.2, in de jaarnota over Verbruik heeft. Deze energie wordt wel verbruikt, maar er wordt meer verbruikt. In jouw geval die 1968kWh.

Laten we trouwens maar blij zijn dat niet alle opgewekte energie door de meter loopt. Die kan dan in ieder geval niet belast worden als de saldering wordt afgeschaft.

Groet, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hallo WilMekenkamp,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community.
Ik ben blij dat Frans en John je al verder op weg hebben kunnen helpen.
Op dit moment werk ik thuis vanwege code rood en kan ik niet in alle systemen, maar natuurlijk kijken we dit graag voor je na.

Op dit moment geven Frans en John het al goed weer:
De slimme meter registreert Verbruik en Teruglevering. De energie die wordt opgewekt en tegelijkertijd wordt verbruikt, wordt niet door de meter geregistreerd. Dit verklaart het verschil van 1968 kWh.
De jaarnota gaat uiteraard uit van de meterstanden van de slimme meter. Hierdoor krijg je altijd een passende jaarnota.

Kan ik je verder nog ergens mee helpen?

Groetjes, Nina

Reageer