Beantwoord

Wanneer en waar kan ik het terugleveren van mijn zonnepanelen zien?

• 6 maart 2017
  • 5 reacties
  • 573 keer bekeken

wanneer kan ik het terug leveren van mijn zonnepanelen zien en waar kan ik dat vinden.
met vriendelijke groet,

Teus van Veen
icon

Beste antwoord door Tanja van Qurrent 17 maart 2017, 11:36

Hoi TvanVeen, welkom op de community!

Ik zie dat je gebruik maakt van een slimme meter zonder Qbox en Solar. Zonder Qbox en Solar zie je in Mijn Energie je netto verbruik. Dat wil zeggen verbruik - (min) teruglevering. Dit zie je dan op week, maand en jaarniveau. Na afloop van een dag geeft je slimme meter het netto verbruik door.

Met een gratis Qbox zie je ook op dagniveau en live je nettoverbruik.

Met een Qbox + Solar zie je het verbruik en opwek los van elkaar. Voor de Solar heb je een monteur nodig die deze in de groepen in je meterkast kan monteren.

Je slimme meter laat namelijk niet je totale opwek zien. Een deel van je opwek wordt direct verbruikt in je huis en wordt niet geregistreerd op je meter. (Dit is het verschil tussen opwek en teruglevering) De Solar registreert de totale opwek van je zonnepanelen wel.

Voor je jaarnota worden de meterstanden van je slimme meter gebruikt en zie je wel los de totale teruglevering.

Meer informatie over de Qbox kan je hier vinden.

Groeten van Tanja
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 5
Badge +13
Hoi TvanVeen, welkom op de community!

Ik zie dat je gebruik maakt van een slimme meter zonder Qbox en Solar. Zonder Qbox en Solar zie je in Mijn Energie je netto verbruik. Dat wil zeggen verbruik - (min) teruglevering. Dit zie je dan op week, maand en jaarniveau. Na afloop van een dag geeft je slimme meter het netto verbruik door.

Met een gratis Qbox zie je ook op dagniveau en live je nettoverbruik.

Met een Qbox + Solar zie je het verbruik en opwek los van elkaar. Voor de Solar heb je een monteur nodig die deze in de groepen in je meterkast kan monteren.

Je slimme meter laat namelijk niet je totale opwek zien. Een deel van je opwek wordt direct verbruikt in je huis en wordt niet geregistreerd op je meter. (Dit is het verschil tussen opwek en teruglevering) De Solar registreert de totale opwek van je zonnepanelen wel.

Voor je jaarnota worden de meterstanden van je slimme meter gebruikt en zie je wel los de totale teruglevering.

Meer informatie over de Qbox kan je hier vinden.

Groeten van Tanja
Hallo Tanja,

Waarom lezen jullie, voor de data in de app en het overzicht op de site, niet ook dagelijks de R1 en R2 standen niet in? Dan kun je gewoon je (bruto) opwek zien.
Reputatie 5
Badge +13
Hoi Jeroen, het is een beetje een lastig verhaal hoop dat ik het goed kan uitleggen :)

Wanneer je een slimme meter hebt (zonder Qbox) en er is geen zon en je wekt niets op, dan zie je een bruto verbuik: je daadwerkelijke totale verbruik.

Maar zodra er zon is en je opwek hebt, saldeerd je een deel van de energie direct en krijg je hierdoor een netto verbruik en opwek. Je verbruik is dan niet je totale verbruik, omdat een deel gesaldeerd is.

Als je dit in een grafiek zet, dan krijg je een onduidelijk en vertekend beeld. Want dan lijkt het of je verbruik afneemt zodra de zon er is.

Op Slimmemeterportal zie je bijvoorbeeld ook alleen het netto beeld:

Groeten van Tanja
Begrijp ik hieruit dat de verbruiksmeter en de opwekmeter allebei stil staan, in een zuiver hypothetisch geval, de opwek even hoog is als het verbruik?
Reputatie 3
Badge +9
Precies @ChrisProbeertHetDuurzaam.

Als je telwerk voor verbruik en je telwerk voor teruglevering allebei stilstaan maar de zon schijnt en je hebt elektrische apparaten aanstaan is er sprake van saldering.
De stroom die je dan opwekt wordt gelijk door je apparaten verbruikt en daarom niet geregistreerd op je meter.

Meer informatie over opwekken en salderen vind je hier.

Groeten,
Julian

Reageer