Beantwoord

Wanneer is normaal-/daltarief voordeliger bij zelf (geheel/gedeeltelijk) opwekken van energie?

• 28 april 2019
  • 1 reactie
  • 265 keer bekeken

Ik heb nu ruim 2 volle jaren ervaring met Qurrent i.c.m. met mijn zonnepanelen installatie. Ik heb over de laatste jaarnota € 16,00 terug ontvangen. Bijna in balans, bijna optimaal dus. Daarbij heb ik bijna de helft in daltarief verbruikt en ruim de helft in normaaltarief. Mijn vraag is of het in deze praktijksituatie zin heeft om normaal-/daltarief aan te houden of dat ik beter op enkeltarief over kan gaan.

Maar de praktijk is sinds januari dit jaar anders geworden omdat ik een kleine elektrische auto aangeschaft heb die ik vrijwel uitsluitend aan huis oplaad, ik rij er ruim 1.200 km/maand mee. Ik verwacht nu dus meer te gaan afnemen dan dat ik kan opwekken. In deze situatie heb ik dezelfde vraag als hierboven: heeft het in deze nieuwe praktijksituatie zin om normaal-/daltarief aan te houden of kan ik beter op enkeltarief over gaan? Ik kan de auto 's nachts laden, waardoor ik meer in daltarief kan gaan verbruiken tegen lagere energiekosten, maar ik kan de auto eventueel ook vaak overdag laden (i.v.m. ploegendienst) als de zonnepanelen energie opwekken. Wat is dan in mijn situatie het slimst om te doen?
icon

Beste antwoord door Julian van Qurrent 29 april 2019, 10:15

Hoi @Joost.

Welkom op de community en bedankt voor je bericht.

Goed om te horen dat je lekker groen bezig bent wat betreft je energieverbruik. Elektrisch rijden komt het milieu natuurlijk altijd ten goede.
Over het algemeen is het zo dat het voordelig voor je is om een dubbel tarief (dag- en nacht) aan te houden als je meer dan 60% van je stroomverbruik, verbruikt in de daluren (van 23:00 tot 07:00 en in de weekenden en op feestdagen de gehele dag).
Echter, als je terug levert is het tarief dat je hiervoor van ons krijgt altijd € 0,10 per kWh, ongeacht het tijdstip van de dag waar dit op wordt teruggeleverd.

Ik zou je toch aanraden om de auto proberen 's nachts op te laden aangezien het tarief voor het verbruik dan altijd lager is als je een dubbel tarief aanhoudt. Dan vallen de kosten toch nog mee als je een keer wat meer hebt verbruikt dan je hebt opgewekt.

Groeten,
Julian
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 3
Badge +9
Hoi @Joost.

Welkom op de community en bedankt voor je bericht.

Goed om te horen dat je lekker groen bezig bent wat betreft je energieverbruik. Elektrisch rijden komt het milieu natuurlijk altijd ten goede.
Over het algemeen is het zo dat het voordelig voor je is om een dubbel tarief (dag- en nacht) aan te houden als je meer dan 60% van je stroomverbruik, verbruikt in de daluren (van 23:00 tot 07:00 en in de weekenden en op feestdagen de gehele dag).
Echter, als je terug levert is het tarief dat je hiervoor van ons krijgt altijd € 0,10 per kWh, ongeacht het tijdstip van de dag waar dit op wordt teruggeleverd.

Ik zou je toch aanraden om de auto proberen 's nachts op te laden aangezien het tarief voor het verbruik dan altijd lager is als je een dubbel tarief aanhoudt. Dan vallen de kosten toch nog mee als je een keer wat meer hebt verbruikt dan je hebt opgewekt.

Groeten,
Julian

Reageer