Vraag

Werken mijn zonnepanelen wel?

• 10 juni 2018
  • 2 reacties
  • 180 keer bekeken

zonnepanelen

2 reacties

Reputatie 2
Badge +6
Mijn vraag is allereerst waarom twijfelt u dat de zonnepanelen niet werken?

Er zijn twee redelijk eenvoudige methodes om te kijken of de zonnepanelen werken.
  1. De meest eenvoudige manier is om op een zonnige dag naar de elektra meter te kijken. Indien u nog een oude draaischijfmeter heeft zal de schijf tegen de richting van de pijl indraaien. Belangrijk is wel dat u zelf op dat moment zo weinig mogelijk elektra verbruikt. Bij een digitale/slimme meter zitten er teruglever telwerken op de meter (meestal telwerk 3 en 4). Afhankelijk van uw meter kunt u de stand van deze telwerken bekijken. Staat er op de terulevertelwerken teruggeleverde stroom geregistreerd, dan werken de panelen.
  2. Kijk op de omvormer indien u die heeft. (Kast waarbij de stroom uit de zonnepanelen wordt omgezet in stroom voor op het elektriciteitsnet). Staat hier een melding op het schermpje of branden/knipperen er rode/oranje lampjes? Zo niet, dan werken de panelen waarschijnlijk gewoon.
Bij een digitale of slimme meter is het wel belangrijk dat uw energieleverancier op de hoogte is dat u zonnepanelen heeft. Anders is er grote kans dat de teruglevertelwerken niet uitgelezen worden en dat de opwek van uw zonnepanelen niet verwerkt wordt.

Hopelijk kunt u hiermee uitzoeken of de zonnepanelen werken

Groet,

MK102
Reputatie 4
Badge +8
Hoi A.M. Kuiper,

Dankjewel voor je bericht en welkom op de community! 🙂

Wat MK102 zegt klopt helemaal, dankjewel voor het meedenken MK102! Ik vraag me ook af wat de reden is dat je twijfelt aan de werking van je zonnepanelen. Ik zie namelijk aan de uitgelezen meterstanden dat jouw teruglever telwerken oplopen.

Groet,
Tessa

Reageer