Beantwoord

Wie organiseert Opslag Duurzame Energie?

Moet de opslag van overschot aan opgewekte duurzame energie lokaal georganiseerd worden of blijft dit een taak van de afnemer, in ons geval Qurrent. Het lijkt me een interessante vraag gezien de huidige snelheid waarmee Postcoderoos projecten opgezet worden. Wordt er bij de opzet van de Postcoderoos projecten wel al rekening gehouden met de ontwikkelingen op het gebied van lokale opslag?
icon

Beste antwoord door Nina van Qurrent 1 augustus 2017, 10:05

Hoi Mmangnus,

Bedankt voor je bericht! Dit is zeker interessant om over na te denken!

Opslag Duurzame Energie (ODE) is in 2013 door de overheid ingevoerd om de investering in duurzame energie te stimuleren. De ODE wordt jaarlijks vastgesteld, is bij iedere energieleverancier hetzelfde en wordt betaald per verbruikte kWh stroom of m3 gas.
Met deze ODE wordt Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) gefinancierd.

Als gebruiker organiseer je de opslag. Op dit moment ken ik geen project waar de overtollige energie die wordt opgewekt door een gedeelde productie-installatie wordt opgeslagen.
In het geval van een postcoderoosproject kan de desbetreffende energiecoöperatieonderzoeken of opslag rendabel is. De batterij zal dan net zoals de productie-installatie eigendom worden van de coöperatie.
Dit is echter nog erg duur en wanneer er voldoende deelnemers in het postcoderoosproject zijn zal dit nog niet nodig zijn. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar alle ontwikkelingen en hoop ik dat de opslag van overtollige energie snel rendabel wordt.

Groetjes, Nina

Bekijk origineel

2 reacties

Badge +4
Het kan altijd collectief, alleen vergt het wel een goede organisatie en onderzoek naar de mogelijkheden er bestaat een zoutbatterij die juist voor dat ontwikkeld is maar dan met Afrika in gedachte.
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Mmangnus,

Bedankt voor je bericht! Dit is zeker interessant om over na te denken!

Opslag Duurzame Energie (ODE) is in 2013 door de overheid ingevoerd om de investering in duurzame energie te stimuleren. De ODE wordt jaarlijks vastgesteld, is bij iedere energieleverancier hetzelfde en wordt betaald per verbruikte kWh stroom of m3 gas.
Met deze ODE wordt Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE+) gefinancierd.

Als gebruiker organiseer je de opslag. Op dit moment ken ik geen project waar de overtollige energie die wordt opgewekt door een gedeelde productie-installatie wordt opgeslagen.
In het geval van een postcoderoosproject kan de desbetreffende energiecoöperatieonderzoeken of opslag rendabel is. De batterij zal dan net zoals de productie-installatie eigendom worden van de coöperatie.
Dit is echter nog erg duur en wanneer er voldoende deelnemers in het postcoderoosproject zijn zal dit nog niet nodig zijn. Natuurlijk ben ik erg benieuwd naar alle ontwikkelingen en hoop ik dat de opslag van overtollige energie snel rendabel wordt.

Groetjes, Nina

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen