Beantwoord

Wij willen een zonneboiler. Welke is de beste?

• 25 juli 2017
  • 11 reacties
  • 757 keer bekeken

Badge +4
Wie o wie heeft de juiste zonneboiler we willen dus van de cv af eerst maar een van het warm warm water af. Dit moet maar eerst gedaan worden.
wij willen zonneboiler voor zowel warm water voor douche en keuken. Maar alvast wel een boiler vat waar ook cv radiatoren en zeker vloer verwarming mee kan nemen.
we verbouwen de kamer en willen daar enkel vloerverwarming i hebben en de rest van het oude jaren 30 woning gewoon de radiatoren houden..
wie o wie kan ons adviseren of ervaringen uit wisselen waar je op moet letten. in combi met warmte pomp grond of hybride warmte pomp
ik hoor het graag.
icon

Beste antwoord door yukia31 26 juli 2017, 15:16

persoonlijk ben ik tegen boilers, een uitbreiding van de warmtepomp met een warmtewisselaar richting het leidingwater en daarbij een single point naverwarming, oftwel elektrische geiser (ook soms geïntegreerd is de warmtepomp)

opslag van water tussen de 25-45 (redelijk te verwachten) is uiterst gevaarlijk, naverwarming is geen garantie, bacteriën kunnen sporen vormen, en deze eigenschap wordt soms tussen soorten overgedragen.

zelf heb ik nu een HR-ketel hangen en gebruik deze als geiser, hij slaat alleen aan bij aftap en staat 95% van de tijd ook echt uit, de aftap is op de gewenste temperatuur vanwege dat de douche-bad de enige afname is en daar geen prettige kraan voor temperatuur zoeken zit. dat ligt aan mijn leidingdruk van +4 bar.

dus de warmtepomp kan je beter direct meenemen en juist dus vragen om een doorstroom warmtewisselaar (worden bij stadsverwarming toegepast) daarbij kan je dus naverwarmen tot de werkelijke warmtevraag. door de opslag en leidingtijd zo laag mogelijk te houden is de kans op legionella minder.

officieel is uv licht en reversed osmosis het beste maar vaak relatief duur, vooral ook vanwege continue kosten aan onderdelen.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 2
Badge +8
Hoi John.v,

Fantastisch dat je deze topic hebt aangemaakt, evenzo fantastisch dat je wilt gaan besparen en een zonneboiler wilt aanschaffen.

@yukia31, Kun jij hem voorzien van een goede keuze?

Groeten van Giulia
Badge +4
persoonlijk ben ik tegen boilers, een uitbreiding van de warmtepomp met een warmtewisselaar richting het leidingwater en daarbij een single point naverwarming, oftwel elektrische geiser (ook soms geïntegreerd is de warmtepomp)

opslag van water tussen de 25-45 (redelijk te verwachten) is uiterst gevaarlijk, naverwarming is geen garantie, bacteriën kunnen sporen vormen, en deze eigenschap wordt soms tussen soorten overgedragen.

zelf heb ik nu een HR-ketel hangen en gebruik deze als geiser, hij slaat alleen aan bij aftap en staat 95% van de tijd ook echt uit, de aftap is op de gewenste temperatuur vanwege dat de douche-bad de enige afname is en daar geen prettige kraan voor temperatuur zoeken zit. dat ligt aan mijn leidingdruk van +4 bar.

dus de warmtepomp kan je beter direct meenemen en juist dus vragen om een doorstroom warmtewisselaar (worden bij stadsverwarming toegepast) daarbij kan je dus naverwarmen tot de werkelijke warmtevraag. door de opslag en leidingtijd zo laag mogelijk te houden is de kans op legionella minder.

officieel is uv licht en reversed osmosis het beste maar vaak relatief duur, vooral ook vanwege continue kosten aan onderdelen.
Badge +4
wij willen graag van het gas af dat moet otch eens gebeuren de cv combi ketel is ook al 18 jaar oud dus dacht gelijk maar om.
krijg het idee uit het bovenstaande verhaal dat ik alles op het aardgas moet doen. Wij als Groningers willen van het gas af. zeker als je 2 redelijke grote aardbevingen heb mee gemaakt.

met andere woorden we zijn niets verder. Wat nu?
Badge +4
Van het gas af gaan kan zeker, warmtepompen worden ook steeds beter, een warmtepomp kan zeer goed lauw water produceren zonder opslag schat ik. Naverwarmen gebruikt wel wat stroom.

Met het bovenstaande zou ik zeker rondkijken, heb alleen zelf persoonlijk een hekel aan boilers in het algemeen.

Dus er vanaf gaan zal zeker lukker, de vraag of je misschien de stop moet verhogen is er wel met koken en verwarmen en nog andere apparaten.
Badge +4
Van het gas af gaan kan zeker, warmtepompen worden ook steeds beter, een warmtepomp kan zeer goed lauw water produceren zonder opslag schat ik. Naverwarmen gebruikt wel wat stroom.

Met het bovenstaande zou ik zeker rondkijken, heb alleen zelf persoonlijk een hekel aan boilers in het algemeen.

Dus er vanaf gaan zal zeker lukker, de vraag of je misschien de stop moet verhogen is er wel met koken en verwarmen en nog andere apparaten.

Ja hier heb ik nu een hoofd stop van 35 amp en er is al 3 fase in huis maar dan zou er een andere meter in moeten en een andere stoppenkast kost ook geld.

eerst maar de nieuwe dakgoten en de nieuwe ramen laten installeren en dan maar eens kijken of we iets overhouden.
Badge +4
@John.v
De ramen schelen energie en leveren dus geld op, de meter kost geld.

Altijd eerst de dingen doen die geld opleveren hè ;)

De dakgoot kost misschien geld maar bespaard vele kosten aan reparaties.

Een andere simpele truck blijft domme techniek, ouderwetse schakelaars zorgen hier dat USB opladers in het stekkerblok niet sluimeren, idem met de sluimeraars zoals de vaatwasser en wasmachine, die draaid maar 3-4 keer per week max en hoeft dus niet 24/7 stroom.

Bij de ramen kies voor tripple, is nooit rendabel van van dubbel/hr/hr+/hr++ naar tripple te gaan in stappen, als je het doet dos het dan goed.

De dakgoot moet je even kijken of je een bladerenscherm erover kan krijgen, scheelt verstoppingen en je veegt het er zo vanaf, ook dan minder prut in de waterton/put indien je doe al hebt.
Badge +4
@John.v
De ramen schelen energie en leveren dus geld op, de meter kost geld.

Altijd eerst de dingen doen die geld opleveren hè ;)

De dakgoot kost misschien geld maar bespaard vele kosten aan reparaties.

Een andere simpele truck blijft domme techniek, ouderwetse schakelaars zorgen hier dat USB opladers in het stekkerblok niet sluimeren, idem met de sluimeraars zoals de vaatwasser en wasmachine, die draaid maar 3-4 keer per week max en hoeft dus niet 24/7 stroom.

Bij de ramen kies voor tripple, is nooit rendabel van van dubbel/hr/hr+/hr++ naar tripple te gaan in stappen, als je het doet dos het dan goed.

De dakgoot moet je even kijken of je een bladerenscherm erover kan krijgen, scheelt verstoppingen en je veegt het er zo vanaf, ook dan minder prut in de waterton/put indien je doe al hebt.

We hebben het uit laten rekenen dubbel of trippel om dat dit een huis is van halfsteens muur (Groninger steen) heeft trippel glas geen zin onze oude dubbel glas heeft een dunnen spouw en gaan over op dubbelglas Hr++ met een spuw van 15mm of meer. We kunnen het beter zoeken in beter isoleren en alle kieren in dit oude huis van 1935 te dichten.

Maar als er mensen mochten zijn met advies mag van alles zijn horen wij dit graag. Mag ook op hobby niveau zijn
Badge +4
Voorzetwanden kunnen de spouw compenseren maar is een flink karwei om dat te doen, en je moet met de latten rekening houden wat je eraan wenst te hangen.
Reputatie 2
Badge +8
Goed bezig yukia31 en John.v !

Groeten van Giulia
Badge +4
Ja moet veel gebeuren maar als je mindervalide bent is het een hele klus om zo iets te regelen en te doen.
Maar we komen er wel.
zou best nog wel eens willen weten als ik er gewoon voorzet wanden voor zet of ik dat de spouw die er dan gemaakt is kan laten volspuiten met isolatie korrels of wezels of..... Is vooe mij makkelijken dan al dat gepriegel met isolatie rollen en al dat geprik overal.
Dus heeft hier iemand ervaring mee?
Hoi John,

Goede vraag! Dit topic gaat voornamelijk over de keuze van een zonneboiler en warmtepompen.
Je kunt een nieuw topic aanmaken over ervaringen met het laten volspuiten van je spouwmuur?
Of stel je vraag hier in dit topic over spouwmuurisolatie.
Daar heb je ook kans op meer mensen met ervaringen!

Groetjes, Vita

Reageer