Beantwoord

Wordt mijn opwek alleen geregistreerd door een slimme meter?

Ik heb sinds een jaar zonnepanelen op het dat, ik ben nog in het bezit van een oude meter met draai schijf. als ik nu energie opwek gaat mijn oude meter terug draaien dus hij loopt terug en de kw meters worden daar door minder. Nu heb ik vernomen dat dit bij een slimme meter niet het geval is en krijg je 0,10 cent terug van wat je zelf levert. Ook heb ik hier en daar vernomen dat je beter je oude meter kunt behouden omdat hij terug telt dus krijg je meer voor een kw.
Mijn vraag is is het verstandig om je oude meter te houden of toch de slimme meter
icon

Beste antwoord door Natalia van Qurrent 3 juli 2017, 12:11

Hoi GertvanDijk,

Welkom op onze community! Goed om te horen dat je ook zelf energie opwekt. Je stelt een interessante vraag.

Het klopt wat @JohnKemmer zegt:

Alleen het overschot aan productie, opbrengst hoger dan de afname, wordt dan vergoed door qurrent.

Bij de jaarafrekening kijken we of je op jaarbasis meer energie opgewekt dan verbruitk hebt, en zodoende aan het net teruggeleverd hebt. Mocht dat het geval zijn, krijg je 10 cent (niet 0,10 cent overigens) per teruggeleverde kWh. In principe maakt het niet veel uit of je een draaischijf- of een slimme meter hebt. Uiteindelijk kijken we naar de meterstanden bij de jaarafrekening, en beide meters zouden dan lagere meterstanden laten zien dan het jaar daarvoor als er sprake is van teruglevering.

Groeten,

Natalia
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 5
Badge +14
Je kunt rustig kiezen voor de slimme meter het zo gezegde terugdraaien van de meter is alleen niet zichtbaar maar je brutoverbruik loopt wel degelijk terug. Er zijn nu eenmaal mensen die het idee hebben dat de overheid precies zou kunnen zien wat en wanneer je binnenshuis aan het doen bent en daarom de slimme meter afraden.
Wat wel van belang is dat je de PV-installatie hebt aangemeld op energieleveren.nl om te salderen.
Alleen het overschot aan productie, opbrengst hoger dan de afname, wordt dan vergoed door qurrent. Let wel die 0,10 cent is ex btw.
Hoi GertvanDijk,

Welkom op onze community! Goed om te horen dat je ook zelf energie opwekt. Je stelt een interessante vraag.

Het klopt wat @JohnKemmer zegt:

Alleen het overschot aan productie, opbrengst hoger dan de afname, wordt dan vergoed door qurrent.

Bij de jaarafrekening kijken we of je op jaarbasis meer energie opgewekt dan verbruitk hebt, en zodoende aan het net teruggeleverd hebt. Mocht dat het geval zijn, krijg je 10 cent (niet 0,10 cent overigens) per teruggeleverde kWh. In principe maakt het niet veel uit of je een draaischijf- of een slimme meter hebt. Uiteindelijk kijken we naar de meterstanden bij de jaarafrekening, en beide meters zouden dan lagere meterstanden laten zien dan het jaar daarvoor als er sprake is van teruglevering.

Groeten,

Natalia

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Accepteren Cookie instellingen