Beantwoord

Zonnepanelen van Oskomera - Bedrijf is failliet, heb ik nog garantie?

• 5 oktober 2017
  • 2 reacties
  • 1425 keer bekeken

Geachte dames en heren,
Sinds augustus 2013 heb ik 8 zonnepanelen op mijn dak. Deze heb ik aangeschaft via een project van zonnig-Limburg. Ze zijn geplaatst door de firma Oskomera, dit bedrijf is inmiddels failliet. Kan ik nu niet meer terugvallen op de nog lopende garantie bepalingen? In de meterkast heb ik een energieverbruiksmeter zitten van het merk Eltako type EVA12-32 A hiermee kon ik het energie verbruik van mijn de 8 hoogwaardige CSUN 250WP zonnepanelen en 8 hoogrendement Enphase M215 micro omvormers enigszins aflezen. Echter sinds augustus van dit jaar kan ik niets meer zien op het LED schermpje. Ook ik zou graag willen weten waar ik nu moet aankloppen voor de garantie op dit onderdeel. tevens zou ik graag weten of het mogelijk is om op de een of andere manier het werkelijke gebruik en de kwaliteit van de zonnepanelen af te lezen.
icon

Beste antwoord door FransvanWoerkom 6 oktober 2017, 02:36

Wees blij dat het alleen de kWh meter is die kapot gaat. Die kost bij webwinkels 50 euro en kan door een beetje handig iemand vervangen worden. Wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten!

Tenzij Oskomera de garantie op de installatie ergens anders heeft ondergebracht, is die bij het faillissement verdwenen. De panelen en omvormers hebben waarschijnlijk nog fabrieksgarantie. Maar die fabrieken komen ze niet vervangen. Met zoveel installaties van voormalig Oskomera en Zonnig Limburg is het interessant om samen uit te zoeken hoe je onderhoud en garantie kunt regelen. Tenslotte moeten die panelen nog 20 jaar mee.

Ik zou die kWh meter gewoon zelf (laten) vervangen. Qurrent heeft de QBox Solar, een verbruiksmanager waarmee je hier via "mijn energie" je energiegebruik en de opwekking van zonnestroom kunt zien. De kWh-meter zit bij de QBox Solar inbegrepen.

http://www.zonnig-limburg.nl/ik-heb-een-vraag/13-over-zonnig-limburg-fase-1

Succes, Frans
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 4
Badge +12
Wees blij dat het alleen de kWh meter is die kapot gaat. Die kost bij webwinkels 50 euro en kan door een beetje handig iemand vervangen worden. Wel eerst de hoofdschakelaar uitzetten!

Tenzij Oskomera de garantie op de installatie ergens anders heeft ondergebracht, is die bij het faillissement verdwenen. De panelen en omvormers hebben waarschijnlijk nog fabrieksgarantie. Maar die fabrieken komen ze niet vervangen. Met zoveel installaties van voormalig Oskomera en Zonnig Limburg is het interessant om samen uit te zoeken hoe je onderhoud en garantie kunt regelen. Tenslotte moeten die panelen nog 20 jaar mee.

Ik zou die kWh meter gewoon zelf (laten) vervangen. Qurrent heeft de QBox Solar, een verbruiksmanager waarmee je hier via "mijn energie" je energiegebruik en de opwekking van zonnestroom kunt zien. De kWh-meter zit bij de QBox Solar inbegrepen.

http://www.zonnig-limburg.nl/ik-heb-een-vraag/13-over-zonnig-limburg-fase-1

Succes, Frans
Reputatie 3
Badge +8
Hoi Jan,

Bedankt voor je bericht en welkom op de community! Wat fijn dat je ons hebt gevonden.
Bedankt voor je antwoord en suggestie, Frans!

De eltakometer is inderdaad los te bestellen en te vervangen, maar ook is het mogelijk om een Qbox + Qbox Solar te bestellen. De Qbox Solar bestaat uit een eltakometer en platte y-kabel, waardoor je (in combinatie met de Qbox) zowel het live verbruik als de live opwek kan monitoren.
De meter zelf zal de teruglevering registreren.

Voor meer vragen over de Qbox of Qbox Solar kun je hier terecht!

Fijn weekend!

Groet, Nina

Reageer