Zonnepanelen zelf plaatsen

• 21 maart 2018
  • 3 reacties
  • 1387 keer bekeken

Badge +1
Hier wil ik graag mijn ervaring delen met zonnepanelen zelf installeren.
Ik ga er voor en het is eigenlijk niet echt moeilijk. Waarom ik het zelf doe:
  • onze verbruik is laag, is de terugverdientijd lang en zelf installeren maakt de factuur redelijk lager! Ik schat rond € 600-900,
  • voldoening van zelf iets aan je huis doen.

Ik ben als (geluids)technicus in mijn alledaagse leven bezig, dus ik heb wat kennissen over kabels aan apparatuur aansluiten etc., en wat basis kennis van elektra.

Eerst heb ik een doe-het-zelf zonnepanelen cursus gevolgd: een dag waar je niet alleen leert welke type zonnepanelen bestaan maar ook welke het best presteren onder de Nederlandse zon. Hoe je panelen aan elkaar aansluit, verschillende soort omvormers, hoe je met veiligheid om gaat etc.
Een zeer instructieve dag!

Daarna was het kiezen van welke spullen kopen: ik ben met advies voor 4x grote zonnepanelen van 350WP en 2x 295WP. 1990WP totaal die zouden het geheel van onze verbruik dekken.
Alles wordt voorzien van micro-omvormers.

Over enkele dagen wordt een steiger gebracht en ik ga met een beetje assistentie 2 van de 350WP panelen op de dakkapel plaatsen. Verder de andere vier panelen komen op het platte dak van de uitbouw.
De meterkast is al voorzien van een nieuwe groep voor de panelen en meest van de elektra bekabeling ligt al klaar

Wanneer het klus klaar is, zal ik enkele foto's posten.

Zijn er meer mensen die al zijn voor panelen zelf plaatsen? Hebben jullie nog goeie trucjes om dit soepel te laten lopen?

Of zijn er mensen die dit zullen willen doen en advies nodig hebben?
Ik kan meer details geven waar ik op de cursus heb gevolgd of waar ik de spullen heb gekocht (eigenlijk komt het bij dezelfde persoon, maar dat wist ik niet vooraf ;))

3 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Alex,

Dankjewel voor het delen 🙂
Ik denk dat er zeker nuttige informatie tussen zit voor onze users en wie weet hebben andere users inderdaad ook goede trucs voor jou!

Groet,
Tessa
Badge +1
De PV installatie is sinds Zondag bijna volledig draaiend!

Ik ben wel bijzonder trots op de feit dat ik (met hulp van vrienden die ook geen ervaring hebben) alles zelf heb gedaan.

Ik ging voor een systeem met microomvormers vanwege 3 belankrijke punten:
  • veiligheid: bij de microomvormer wordt de gelijkspanning wisselspanning en dus is vanaf de panelen een 230V lijn die tot de meterkast loopt.
  • in een PV installatie met een string omvormer, moet deze een keer vervangen worden halveweg de leven van het systeem.
  • een string omvormer kan voor geluid veroorzaken. De microomvormers op de dak zijn stiller en ook buiten dus nog minder te horen.
Door de bijzondere situatie, heb ik voor het huren van een steiger gekozen.

Wat viel tegen was het plaatsen van de dakhaken en rails op de dakkapel. Dit omdat het panlatten niet op tengels maar direct op de dakbeschoot werden geplaatst. Daarvoor moest ik ff een oplossing vinden: ik heb eindelijk een stukje panlat afgezaagd en de haken geschroefd.

Het plaatsen van de montage systeem op schuine dak is eigenlijk wat het meest tijd kost. Daarna gaat alles vrij snel.

Andere tegenslag: een van de micro omvormers die bij het kapel geplaatst werd leek niet goed te werken. Ik moest hem dus vervangen. Deze omvormer doet het nog steeds niet maar het is nu bij de platte dak van de uitbouw waardoor makkelijker te bereiken.

Wat vielt echt mee: elektra kabels neerleggen, de panelen aan de micro omvormers aansluiten en zelf een extra automaat in de meterkast plaatsen.

Dit is het eindresultaat. Om deze foto te doen moest ik op een trap, anders zie je de panelen op platte dak helemaal niet.

Alle kosten van af de DHZ cursus tot einde: ca. € 2650 excl. BTW (BTW ben ik nu bezig aan het terugvragen). Ik vind het echt meevallen!
Reputatie 4
Badge +8
Ik denk zeker dat je trots mag zijn Alex :D
Wederom bedankt voor het delen!

Groet,
Tessa

Reageer