Zonnepanelen zelf plaatsen

• 21 maart 2018
  • 3 reacties
  • 1387 keer bekeken

Badge +1
Hier wil ik graag mijn ervaring delen met zonnepanelen zelf installeren.
Ik ga er voor en het is eigenlijk niet echt moeilijk. Waarom ik het zelf doe:
  • onze verbruik is laag, is de terugverdientijd lang en zelf installeren maakt de factuur redelijk lager! Ik schat rond € 600-900,
  • voldoening van zelf iets aan je huis doen.

Ik ben als (geluids)technicus in mijn alledaagse leven bezig, dus ik heb wat kennissen over kabels aan apparatuur aansluiten etc., en wat basis kennis van elektra.

Eerst heb ik een doe-het-zelf zonnepanelen cursus gevolgd: een dag waar je niet alleen leert welke type zonnepanelen bestaan maar ook welke het best presteren onder de Nederlandse zon. Hoe je panelen aan elkaar aansluit, verschillende soort omvormers, hoe je met veiligheid om gaat etc.
Een zeer instructieve dag!

Daarna was het kiezen van welke spullen kopen: ik ben met advies voor 4x grote zonnepanelen van 350WP en 2x 295WP. 1990WP totaal die zouden het geheel van onze verbruik dekken.
Alles wordt voorzien van micro-omvormers.

Over enkele dagen wordt een steiger gebracht en ik ga met een beetje assistentie 2 van de 350WP panelen op de dakkapel plaatsen. Verder de andere vier panelen komen op het platte dak van de uitbouw.
De meterkast is al voorzien van een nieuwe groep voor de panelen en meest van de elektra bekabeling ligt al klaar

Wanneer het klus klaar is, zal ik enkele foto's posten.

Zijn er meer mensen die al zijn voor panelen zelf plaatsen? Hebben jullie nog goeie trucjes om dit soepel te laten lopen?

Of zijn er mensen die dit zullen willen doen en advies nodig hebben?
Ik kan meer details geven waar ik op de cursus heb gevolgd of waar ik de spullen heb gekocht (eigenlijk komt het bij dezelfde persoon, maar dat wist ik niet vooraf ;))

3 reacties

Reputatie 4
Badge +8
Hoi Alex,

Dankjewel voor het delen 🙂